Van verhuur naar beleving
Rond het 15-jarige bestaan koos FRAAI voor een nieuwe koers. Niet langer vooral decorbouwer, maar creatieve partner die het doel achter een evenement zichtbaar maakt in elke keuze. Die herpositionering was geen marketingtruc, maar een logische stap in de ontwikkeling van het team. ‘Wij maken evenementen creatief en uniek’, legt Martine uit. ‘Dat begint met doorvragen en je verplaatsen in de opdrachtgever. Pas daarna ontwerp je het geheel.’ Bij FRAAI is een stoel geen los object maar een schakel in het verhaal. Duurzaamheid zie je terug in bewuste materiaalkeuzes en hergebruik. Een merkverhaal klinkt door in kleur, textuur en details.
Maken wat nog niet bestaat
Wat FRAAI onderscheidt is het vermogen om ideeën ook echt te bouwen. In de eigen werkplaats realiseert het team maatwerk wanneer iets nog niet bestaat. ‘Dat maakt ons flexibel,’ vertelt Martine. ‘Wij denken niet in beperkingen, maar in mogelijkheden. Een klant stelt een vraag en wij laten zien wat er nog meer kan.’ Die creatieve slagkracht gaat samen met strakke logistiek. Zo richtte FRAAI in samenwerking met World Forum voor de NAVO-top in Den Haag ongeveer 180 ruimtes in, binnen strikte richtlijnen en met grote tijdsdruk. ‘In diezelfde week draaiden al onze andere events gewoon door. Niemand heeft er iets van gemerkt’, zegt Martine.
Samenwerking als randvoorwaarde
Een sterke beleving ontstaat alleen als alle partijen op elkaar aansluiten. Styling, techniek, catering en locatie hebben elkaar nodig. FRAAI neemt daarin bewust een regierol. ‘We zijn best kritisch’, vertelt Martine. ‘Als wij zien dat iets niet klopt, dan zeggen we dat. Niet om ons er mee te bemoeien, maar om te zorgen dat het geheel klopt.’ Die kritische houding vraagt ook om korte lijnen en vertrouwen, en dat zit diep in het DNA van FRAAI.
Altijd bereikbaar en betrokken
Die houding gaat samen met de werkethiek. Naast de creatieve kracht is het namelijk de persoonlijke aanpak die FRAAI typeert. Het team werkt hecht samen, schakelt snel en is altijd bereikbaar voor opdrachtgevers. Een voorbeeld uit de praktijk: bij een groot project bleken in het weekend extra bureaus nodig. Collega’s van de productie kwamen van het strand en gingen aan de slag. Diezelfde avond stonden ze er. ‘Onze klanten weten dat ze ons altijd kunnen bellen als er iets speelt’, vertelt Martine. ‘We denken mee, lossen op en houden overzicht. Dat vertrouwen is goud waard.’ Die mentaliteit van meebewegen maakt dat veel klanten al jarenlang terugkomen. Voor FRAAI is elk project een gezamenlijk traject waarin wederzijds begrip en korte lijnen het verschil maken.
Vertrouwde naam, nieuwe blik
De herpositionering maakt van FRAAI een volwaardige creatieve partner. Tegelijk kent een deel van het netwerk het bedrijf nog van de beginjaren. ‘Mensen die ons kennen van het decoreren reageren soms verbaasd als ze zien wat we nu doen’, zegt Martine. ‘Maar zodra ze de projecten ervaren, valt alles op zijn plek.’
FRAAI blijft servicegericht en dichtbij, maar werkt vandaag vanuit een duidelijke visie. Niet alleen bouwen, vooral betekenis geven. Van de eerste vraag tot het laatste vertrekpunt moet het kloppen, en dat is precies waar FRAAI voor staat.