Back Back Nieuws

Mobiele campagnes bewijzen hun waarde

31 juli 2008
Ilse media heeft in samenwerking met MeMo² voor de NS een mobiel tracking onderzoek uitgevoerd onder gebruikers van mobiel Internet op Mobiel.nu.nl naar onder andere reclameherkenning en -waardering. Ruim driekwart van de respondenten staat positief of neutraal tegenover advertenties op mobiele websites.

"Dit is het eerste onderzoek dat wij op de mobiele telefoon hebben laten uitvoeren", zegt Erik Rovers, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van mobiele sites bij ilse media. "Er zijn wel eerder onderzoeken gedaan naar mobiel Iinternet, maar deze zijn nooit op de mobiele telefoon zelf uitgevoerd. Opvallend is de hoge respons, bijna 400 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld, op de in totaal twaalf vragen die de respondenten op hun mobiel hebben beantwoord. Dit toont aan dat mobiel Internet een interactief medium optima forma is", aldus Rovers.

Resultaten
Opvallende resultaten van het onderzoek zijn de relatief hoge reclameherkenning (66%) van de mobiele NS-banners, de bekendheid (67%) en de gebruiksfrequentie (52%) van de mobiele reisplanner van de NS onder gebruikers van mobiel Internet. Ook toont het onderzoek aan dat ruim 80% van de respondenten niet negatief tegenover advertenties op mobiele websites staat. De voornaamste reden die de respondenten hiervoor aangeven is de relevantie, de advertenties kunnen interessante aanbiedingen bevatten. Ook wat betreft trafficdoelstellingen lijkt reclame op de mobiel effectief te zijn. Het klikpercentage op de mobiele banners blijkt driemaal hoger dan de CTR van een 'gewone' online campagne.

Innovatief
Rovers: "Reclame op de mobiel is innovatief. Daarnaast heeft het een hoge attentiewaarde en daarmee een hoge herkenning. Dat ook de waardering hoog is, mits de boodschap relevant, maakt het mobiele internet nog interessanter voor adverteerders."

 

Marcel Vogels, managing partner MeMo²: "Mobiel internet is een markt die nog te vaak wordt onderschat. Met name de jonge en mannelijke gebruikers lijken de nieuwe technologie, mobiel Internet, massaal te omarmen. Ik voorzie dat steeds meer mensen van dergelijke technologie gebruik gaan maken, mede door de komst van de iPhone, het groeiende aantal mobiele internetsites en de aantrekkelijke aanbiedingen van de telecomproviders. Wellicht dat dit onderzoek adverteerders kan attenderen op de voordelen van deze innovatieve manier van adverteren."

Ilse media bereikt met haar mobiele netwerk 350.000 unieke gebruikers van mobiel Internet per maand. Het mobiele netwerk van ilse media, Sanoma Uitgevers en SMM bestaat uit: Mobiel.nu.nl, Startpagina.mobi, Mobiel.kieskeurig.nl, Web-log.mobi, Mobiel.fancy.nl, Mobiel.horoscooponline.nl, Mobiel.viva.nl, Receptvandedag.mobi, Mobiel.autoweek.nl, Mobiel.voetbalnext.nl en Mobiel.belegger.nl.

Dit onderzoek is een samenwerking van: ilse media, MeMo², de NS en Reddion.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!