Back Back Nieuws

Miljoenste hotelovernachting voor Rotterdam in zicht

31 oktober 2007
Rotterdam is populair als toeristische bestemming. Dat blijkt ieder jaar weer uit het stijgende aantal hotelovernachtingen. Werd in 2004 nog op 15% groei gerekend voor de komende jaren; de 956.400 overnachtingen in 2006 betekenden een groei van maar liefst 40% ten opzichte van 2003. De vele additionele activiteiten, evenementen en tentoonstellingen tijdens het themajaar ‘Rotterdam 2007 City of Architecture’ hebben bijgedragen aan de groei.

In het eerste halfjaar van 2007 ontving Rotterdam 14% meer hotelgasten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De hotelovernachtingen stegen zelfs met 17%. Terwijl de gemiddelde verblijfsduur in de meeste grote steden daalt, stijgt deze juist in Rotterdam met 3%. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gemeente Rotterdam heeft zich ten doel gesteld uiterlijk in 2010 jaarlijks 1 miljoen hotelovernachtingen te realiseren. Als de groei zich zo blijft ontwikkelen, komt de miljoenste overnachting nu al in zicht. De gast die deze miljoenste overnachting boekt, wordt bij burgemeester Opstelten thuis persoonlijk ontvangen.

De vele additionele activiteiten, evenementen en tentoonstellingen tijdens het themajaar ‘Rotterdam 2007 City of Architecture’ hebben bijgedragen aan de gerealiseerde groei. Themajaren zijn goed voor extra bezoekers en zorgen voor een grote economische spin-off. Daarnaast voert Rotterdam Marketing, samen met de toeristische partners, hotels, congresaccommodaties en het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam, vele activiteiten uit om het verblijfstoerisme te stimuleren. Zo worden touroperators en vervoerders intensief bewerkt en worden voor de zakelijke markt o.a. studiedagen georganiseerd om het aanbod op het gebied van congreslocaties, hotel- en cateringfaciliteiten te promoten. Ook ontvangt Rotterdam Marketing ieder jaar een 150-tal journalisten die op individuele- of groepsbasis een Rotterdamprogramma op maat aangeboden krijgen. Het resultaat is een reeks van prachtige Rotterdam artikelen in toonaangevende (inter)nationale media.

In tegenstelling tot voorgaande jaren is het aantal Nederlandse hotelgasten (54%) hoger dan het aantal buitenlandse gasten (46%). Dit komt overeen met de landelijke trend. De buitenlandse toerist die in Rotterdam verblijft, komt met name uit de landen die Rotter-dam Marketing actief bewerkt via internationale campagnes, beurzen en salesactiviteiten, te weten Engeland, Duitsland, België en Frankrijk. Aangezien de Spaanse markt met 30% explosief is gestegen, gaat Rotterdam Marketing in 2008 een eerste verkenning doen op de Spaanse markt, met als doel nog meer Spanjaarden warm te maken voor Rotterdam.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!