
De komst van de mobiele telefoon, het internet, crypto’s; allemaal dingen die Wytze de Haan in zijn carrière voorbij heeft zien komen. Maar als eventprofessional kon hij hier naar eigen zeggen niet zoveel mee. Met de komst van AI is dat anders. Wytze: ‘Met generatieve AI kun je zoveel meer. Het gaat echt een hoop veranderen binnen de evenementenbranche. Want: het is efficiënter, sneller én opdrachten waarvoor we eerder externen inhuurden, voltooien we door gebruik van generatieve AI gewoon zelf.’ En dat voorzag sharingbox, toonaangevend in het ontwerpen en produceren van merkactivaties door middel van foto, video en gif, ook op tijd. Zij bieden nu exclusief de AI gestuurde fotobooth aan.
Narrative
Iedereen weet inmiddels wel wat AI is, veel mensen weten alleen nog niet wat ze ermee kunnen. Wytze de Haan is mede-eigenaar van Narrative, een bedrijf dat hij samen met Xander Kranenburg begin dit jaar is gestart. Wytze: ‘Ik merkte dat generatieve AI de wereld van events weleens écht zou kunnen gaan veranderen. Professionals binnen de branche werken hard binnen hun eigen expertise. Maar bij wie moeten ze zijn als ze meer willen weten over AI gespecificeerd op hun vakgebied: evenementen? Dat is waarom wij Narrative zijn gestart. We bieden verschillende cursussen en workshops aan waarin ondernemers binnen één dag leren hoe ze de mogelijkheden van Generatieve AI binnen hun onderneming kunnen omarmen.’
Generatieve AI
Maar wat is generatieve AI nou precies? Wytze: ‘Binnen AI heb je verschillende domeinen, één daarvan is narrow AI. Iedereen kent de lijstjes van Spotify of Netflix, zij weten wat jij wil gaan zien. Dat is eigenlijk de voorloper van het nieuwe subdomein: generatieve AI. Dit is er sinds 2018 met GPT-1, de voorloper van ChatGPT. Maar pas sinds de komst van dit laatste in 2022 weet zo’n beetje de hele wereld wat het is. Ineens kunnen we met deze vorm van kunstmatige intelligentie originele inhoud creëren, zoals tekst, beelden of muziek. Generatieve AI kent dan ook vijf domeinen: tekst, beeld, audio, video en code. Je kunt je voorstellen dat al deze onderwerpen betrekking hebben op events, zowel aan de ontwikkel- als aan de organisatiekant. Denk hierbij aan AI-assistenten die je kunnen helpen met het opstellen van een draaiboek, het samenstellen van het perfecte moodboard, of het analyseren van je evaluatiedata. Als het over ontwikkeling gaat, dan kun je als bedrijf ook voorop lopen door Generatieve AI juist te integreren in een bestaand(e) product of dienstverlening. Als pionier bied je dan iets wat de ander niet heeft. sharingbox is daar een mooi voorbeeld van.’
sharingbox
Rogier Smit, Managing Director bij sharingbox, zag al snel dat zij hier als marktleider iets mee moesten doen. Rogier: ‘We zijn ooit begonnen als standaard fotobooth leverancier met een booth die gebrande foto’s maakt. Daarna kwamen greenscreen, gifjes, boomerangs en later video’s. Binnen onze branche moet je blijven innoveren om interessant te blijven. We kregen van bedrijven steeds vaker de vraag: wat bieden jullie op het gebied van AI? Daar moesten we dus wat mee. Samen met ons development team hebben we de nieuwste AI tool ontwikkeld. Met AI kan je alles worden wat je maar wil. Op bijvoorbeeld een voetbalevenement kan iemand met de sharingbox een portretfoto maken van zichzelf. Binnen 20 seconden wordt deze door middel van AI software geïntegreerd in een bestaande foto van het stadion en ben jij getransformeerd tot een van de spelers. Bijna niet van echt te onderscheiden. Er is zelfs geen greenscreen meer voor nodig. De AI softwaren weet wie de persoon is en plaats die in de gekozen omgeving.’
Complete merkbeleving
Maar een foto in het stadion is natuurlijk niet het enige dat mogelijk is. Sterker nog: eigenlijk kan bijna alles. Rogier: ‘Lay-out, naam, omgeving; alles kunnen we aanpassen. Campagnebeelden, logo’s en kleurcodes kunnen we inladen in de AI software. Zo creëren we iets dat past bij de merkidentiteit en dus de ultieme ervaring is voor jouw bezoekers. Zij zien zichzelf op de foto, maar dan in een totaal andere hoedanigheid.’ De foto’s die door de fotobooth worden gecreëerd, kunnen daarnaast zowel in print als digitaal verstuurd worden. Rogier: ‘Binnen een paar seconden staat jouw foto online.’
Tekst: Frederique van de Sanden