Merendeel zakenreizigers bezorgd over gegevensveiligheidMerendeel zakenreizigers bezorgd over gegevensveiligheid
Back Back Nieuws

Merendeel zakenreizigers bezorgd over gegevensveiligheid

16 augustus 2018

Volgens een onderzoek in opdracht van Carlson Wagonlit Travel (CWT), de wereldwijde zakenreismanagementorganisatie, heeft slechts 35% van de internationale zakenreizigers er alle vertrouwen in dat de gegevens van hun werkgevers onderweg veilig zijn. Onder reizigers uit Noord- en Zuid-Amerika is het vertrouwen beduidend groter (46%) dan onder reizigers uit Azië-Pacific (28%) en Europa (27%).

'Uit deze resultaten blijkt dat er nog veel werk verzet moet worden om reizigers te informeren over hoe ze met de gegevens van hun bedrijf moeten omgaan. Bedrijfsgegevens kunnen bijvoorbeeld in gevaar komen door internetverbindingen in openbare ruimten', vertelt Andrew Jordan, Executive Vice President & Chief Technology Officer van CWT. 'Bewustmaking en training zijn essentieel om mogelijke inbreuken op de beveiliging te voorkomen.'

Online beveiliging

De respondenten waren tijdens hun zakenreizen het meest bezorgd over het blootgeven van bedrijfsgegevens in de volgende drie situaties: diefstal of verlies van hun laptop of andere mobiele apparaten (29%), gebruikmaken van openbare wifi (21%) en werken op hun laptop of andere mobiele apparaten (9%). Andere redenen tot zorg waren het onbedoeld delen van bedrijfsdocumenten (9%), het openen van bedrijfsmails (8%), het openen van een schadelijk bestand of het bezoeken van een schadelijke website (8%) en het weggooien van papieren documenten (6%).

Deze vrees is gerechtvaardigd, omdat bijna de helft van de zakenreizigers zich zorgen maakt over een inbreuk op de beveiliging terwijl ze online zijn of online proberen te gaan. En dat was niet de enige kwestie: 37% gaf toe een onbekend bestand van een onbekende afzender te hebben gedownload en een even groot percentage had ooit een phishingmail geopend.

Maatregelingen 

Gelukkig hebben de meeste zakenreizigers actie ondernomen toen ze een beveiligingsschending of datalek opmerkten. 37% van de ondervraagde reizigers zegt dat ze hun apparaat onmiddellijk hebben uitgeschakeld, 25% heeft het aan hun bedrijf gemeld en 34% heeft het aan de IT-afdeling van hun bedrijf gemeld. 62% van de ondervraagden bevestigde dat ze wisten hoe ze een phishingmail moesten melden.

'Deze percentages kunnen drastisch worden verbeterd door betere trainingen in gegevensveiligheid', besluit Jordan.

Minder dan 20% van de zakenreizigers vertelde dat ze regelmatig informatie en advies over gegevens- en internetveiligheid van hun bedrijf ontvangen. 34% vertelde dat ze richtlijnen hadden ontvangen over wat ze niet moesten doen.

Infographic

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!