'Matchmaking' tijdens Event Tech Live 2018'Matchmaking' tijdens Event Tech Live 2018
Back Back Nieuws

'Matchmaking' tijdens Event Tech Live 2018

12 november 2018

Tijdens de jaarlijkse Event Tech Live beurs, die deze week in Londen werd gehouden, lag de focus op het gebruik en de waarde van data. De organisatoren van beurzen zijn matchmakers, die door registratiedata effectief te gebruiken, bezoekers en exposanten aan elkaar kunnen koppelen. Zo verhoogt de organisatie de attentiewaarde van de drukbezette bezoeker, maar maakt zij ook beursdeelname voor exposanten waardevoller en dus lucratiever.

De wens van de bezoeker is de sleutel tot het succes van elke beurs, zo leerde Event Tech Live 2018, met meer dan 2000 bezoekers, 100 exposanten en 50 sessies een van de toonaangevende Europese eventbeurzen. Maar hoe kom je te weten wat al die individuele bezoekers willen? Al te vrijblijvende surveys, waarin ze gevraagd worden naar hun interesses, zijn niet de manier om deze data te verzamelen. Zeker als niet duidelijk is waarom bezoekers deze gegevens zouden moeten verstrekken, zal de bereidheid deze vragen te beantwoorden klein zijn. Het is dus zaak deze data op een andere manier boven tafel te krijgen, en dat vergt behalve adequate technische middelen met name tijd.

Datahistorie

Leads die tijdens eerdere edities van een beurs werden gegenereerd, maar ook het gebruik van een beurs app voorafgaand aan de beurs kunnen bijvoorbeeld veel vertellen over de interesses van de individuele bezoeker. Welke gegevens bekijkt hij? In welke exposanten was hij eerder geïnteresseerd? Welke gedane suggesties resulteerden in een klik, en welke niet?

Expo Tinder

Een zelflerend systeem, dat op basis van kunstmatige intelligentie als een soort Expo Tinder met een krachtig algoritme informatie op maat serveert, zal nog wel even toekomstmuziek blijven. Toch zijn er ook nu al stappen in die richting te zetten. Met filters op een ellenlange exposantenlijst, kunnen bezoekers bijvoorbeeld snel hun weg vinden. Door het gebruik van zo'n filter aan de individuele bezoeker te koppelen, breng je zijn interesses bovendien direct in kaart, en daarmee kun je je communicatie voorafgaand aan en tijdens de beurs gerichter inzetten.

Centrale bezoekersdatabase

Voor Lodewijk Bovy en Michiel Droog van Invitado Visitor Management uit Rotterdam, net terug uit Londen, was dit niets nieuws: 'Wij maken het registratietraject voor organisatoren en bezoekers zo eenvoudig mogelijk, en maken alle data die dit oplevert voor de beursorganisator real time en met uitvoerige rapportagemogelijkheden achteraf volledig beschikbaar,' legt Michiel uit. 'Al onze producten maken per event gebruik van een centrale bezoekersdatabase. Als exposanten bijvoorbeeld gebruik maken van onze leadscan app, dan kunnen we de daarmee verrijkte data - binnen de richtlijnen van de AVG uiteraard - ook in andere producten en voor gerichte mailings inzetten.' Matchmaking dus? 'Exact,' bevestigt Bovy. 'Maar de eerste stap is dat organisatoren dankzij deze data beter weten wat er op hun beurs gebeurt en vooral: wat hun bezoekers willen. Over hoe je deze kennis vervolgens in je voordeel kunt laten werken, adviseren wij onze relaties graag.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!