Marketingkansen? Nu? Onderzoek marketingkansen meeting- en eventlocaties na coronacrisis #2Marketingkansen? Nu? Onderzoek marketingkansen meeting- en eventlocaties na coronacrisis #2
Back Back Nieuws

Marketingkansen? Nu? Onderzoek marketingkansen meeting- en eventlocaties na coronacrisis #2

06 april 2020

Door de huidige Coronacrisis gaan opdrachtgevers massaal op zoek naar locaties voor ná de crisis. De druk op de beschikbare locaties is in de najaarsmaanden groot, verschillende locaties hebben al te maken met talloze opties en boekingen. Opdrachtgevers kunnen bij sommige locaties nú al niet meer terecht. Dit is het moment waarop we – volgens venuemarketeer Stijn Oude Vrielink – gezamenlijk, met de hele locatiebranche, de opdrachtgever kunnen helpen. Eind maart startte hij een onderzoek om de Nederlandse meeting- & evenementenlocaties te helpen om zich beter voor te bereiden op de drukte die zal ontstaan in het 3e en 4e kwartaal van dit jaar. Zijn conclusie? Er liggen veel kansen voor marketing in deze wiebelige tijden.

De customer journey: fast forward

‘Het feit dat veel opdrachtgevers op zoek zijn naar een locatie voor na de coronacrisis heeft een enorme impact op het zoekgedrag en de zoekfrequentie, maar bovenal op de customer journey’, zegt Stijn Oude Vrielink. ‘Opdrachtgevers willen namelijk sneller dan ooit weten of een locatie beschikbaar is, sneller een offerte ontvangen en wellicht sneller tot boeking overgaan. Kortom; het wordt vliegensvlug schakelen en snel leveren, maar natuurlijk wel met dezelfde, hoge kwaliteit. ‘Het staal wordt in het vuur gehard’: de locatie die nú reageert, creëert de duurzaamste relatie met de opdrachtgever, die ook in de toekomst haar vruchten af zal werpen.’

Online zichtbaarheid

De locaties die aan het onderzoek meewerkten zien veel kansen als het gaat om online zichtbaarheid. Stijn: ‘Denk hier bijvoorbeeld aan contentmarketing, online marketing (SEO & SEA) en ook de manier waarop je gepresenteerd wordt op de verschillende portaalsites. Het advies: kijk nog eens goed naar je beeldmateriaal, je tekst en je USP’s. Zijn deze wel up-to-date, of passen er toch meer gasten in je locatie? Als je iets op social media gaat posten, doe dat dan op LinkedIn. Dit medium is enorm favoriet onder de locaties, omdat ze hier het gevoel hebben dat ze in gesprek zijn met de markt. Heb je een potentiële opdrachtgever, maar je kan hem/haar nog niet uitnodigen voor een locatietour? Organiseer dan een online bezichtiging. Veel locaties in Nederland zijn hier al handig mee.’

Beschikbaarheid

Daarnaast worden er veel ideeën geopperd om de beschikbaarheid beter zichtbaar te maken, dat scheelt de opdrachtgever veel tijd. ‘Kortom: de locatie die snel zijn beschikbaarheid kan tonen, wint terrein’, zegt Stijn. ‘Zo creëer je bij de opdrachtgever de juiste verwachtingen in zijn/haar zoektocht naar de ideale locatie. Hamsteren is voor zowel de locatie als de opdrachtgever niet wenselijk. Dus neem je optiebeleid onder loep tijdens de volgende virtuele teammeeting.’

Quotes waar je blij van wordt

-        Blijf positief communiceren, ook tijdens deze crisisperiode

-        Probeer niet alleen zoveel mogelijk en zo snel mogelijk allemaal evenementen in huis te halen, maar blijf kijken wat goed bij je past.

-        Het klinkt misschien eenvoudig, maar check, check, dubbelcheck alles waar normaal geen of minder tijd voor is

-        Ga nu eens echt op zoek naar wat jou als locatie uniek maakt

-        Maak in deze (on)rustige tijd gebruik van de tijd die jij en je collega’s hebben

-        Deel het goede gevoel dat jullie dit in gang zetten. Met zijn allen weten we meer dan alleen. Ik zie echt kansen om gemeend samen te werken met collegabedrijven

Het volledige onderzoek kun je lezen via deze link.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!