Marketeers zetten hoog in op sociale mediaMarketeers zetten hoog in op sociale media
Back Back Nieuws

Marketeers zetten hoog in op sociale media

11 oktober 2017

Marketeers hebben hoge verwachtingen van het bereik van branded content op Facebook, Instagram en Twitter. Ruim 70% van de marketeers heeft bezuinigd op media-inzet. Dit blijkt uit de Grote Marketing Enquête van Tijdschrift voor Marketing.

Dit onderzoek wordt jaarlijks gedaan onder Nederlandse marketeers. DVJ Insights ondervroeg 198 marketingprofessionals over hun budget, doelstellingen en het succes van hun inspanningen. Bij een derde van de marketeers groeit het marketingbudget in 2018, ten opzichte van 27,5% in 2017. De tijd van het grote bezuinigen lijkt voorbij: dit jaar bezuinigde 27,5% van de marketeers nog, terwijl in 2018 nog maar 12,7% verwacht te snijden.

Sociale media heerst

De meeste marketeers hebben bezuinigd op media-inzet (70%), gevolgd door creatie (40%) en personeel (36%). Als het gaat om bereik, hebben marketeers groot vertrouwen in sociale media. 30,7% geeft aan hoge verwachtingen te hebben van branded content op Facebook, Instagram en Twitter en 27,5% noemt het bereik van conversaties op deze platforms. Tv (15,9%) en de eigen website (14,3%) volgen op afstand.

Merkwaarde vs. merkbekendheid

Marketeers worden afgerekend op harde kpi’s, omzet en sales leads & prospects staan bovenaan (41,8% en 31,2%). De onderzoekers keken ook naar het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle bedrijven en wat blijkt: succesvolle bedrijven richten hun aandacht op omzet, marktaandeel en de waarde van het merk. Bedrijven die slechter dan de concurrentie presteren kijken naar de kpi’s loyaliteit, merkbekendheid en klanttevredenheid.

Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: ‘Uit het onderzoek blijkt dat marketing zich op een omslagpunt bevindt. Marketing wordt steeds meer gedreven door technologie en data en dat vraagt om nieuwe skills. Marketeers hebben moeite met deze tussenfase.’

Toekomstvisie

De focus van marketeers ligt op de klant en op data. Op de vraag welke marketingvaardigheden belangrijker worden de komende drie jaar worden klantbeleving (customer experience), datadriven en de klant als middelpunt (customer centricity) veruit het vaakst genoemd (respectievelijk 54%, 52,4% en 49,7%), gevolgd door merkpositionering, ontwikkeling van merkcontent en merkstrategie.

Stadsgehoorzaal Leiden

Meer lezen in deze rubriek