Marketeers zijn een stuk minder positief over influencermarketing, innoveren minder en zijn minder consistent geworden, zegt Adformatie. Bovendien blijkt dit jaar dat de relaties met bureaus nog steeds in beweging zijn. Er is vooral een verschuiving in het týpe bureau dat in de arm wordt genomen.
Grote marketingenquête
Bovenstaande blijkt uit De Grote Marketing Enquête 2019, het onderzoek naar de meest urgente marketingonderwerpen dat Adformatie jaarlijks doet in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ Insights.
Influencermarketing
Steeds meer marketeers spreken hun twijfels uit over de inzet van influencers. Veel meer marketeers dan vorig jaar noemen influencermarketing een hype, of zelfs onzin. Ruim dertig procent zegt nul merkeffect te zien ten opzichte van veertien procent in 2018. Marketeers zagen saleseffecten uit influencermarketing dalen van 38 procent naar 23 procent.
Innovatie
Innovatie staat onder druk. Marketeers zien dat het belang dat wordt gehecht aan innovatie danig is teruggelopen. Negenenveertig procent van de ondervraagde marketeers stelt dat er voldoende draagvlak is om te vernieuwen binnen hun bedrijf; een forse daling ten opzichte van vorig jaar, toen het nog op 78 procent lag.
Korte termijn
Het valt op dat marketeers op meerdere vlakken inconsistentie ervaren. Marketeers zeggen dat ze te veel bezig zijn met de korte termijn. Het aantal marketeers dat vindt dat er te weinig ruimte is voor strategisch sparren, is fors gegroeid van 37 naar ruim 46 procent.
Bureaus
Net als vorig jaar zijn klant-bureaurelaties nog in beweging. Er is vooral een verschuiving in het týpe bureau dat in de arm wordt genomen; het reclamebureau en het mediabureau zijn daarbij de grootste verliezers. Reclamebureaus krijgen een flinke tik (van 59 naar 52 procent), maar worden nog altijd het vaakst ingeschakeld. Het mediabureau moet echter bijna negen procentpunt inleveren en gaat terug van bijna vijftig naar bijna veertig procent.