Back Back Interview

Marijke van Hoorne: ‘Werken met een klein team is heerlijk; er is meer vrijheid en creativiteit’

26 oktober 2012

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat was hun grootste blunder? En welke gouden tip willen ze delen? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Deze keer maak je kennis met Event Personality Marijke van Hoorne van Multistar Productions.

Door > Mariska Tjoelker

Wie is Marijke van Hoorne?
Ik ben eigenaar van Multistar en van de kleinschalige locatie De Ruimte. Ik woon en werk in Goudriaan, een klein dorp op het platteland, en heb drie kinderen. Naast mijn werk geef ik les bij het Platform Promotionele Producten en bij de evenementenopleiding van het ROC Utrecht.

Kort bedrijfsprofiel:
Multistar organiseert grote én kleine bedrijfs- en publieksevenementen en De Ruimte is een locatie voor 50 personen. Het gaat hier echt om de sfeer; wat is het doel van de dag, wat komen de mensen doen? Het zijn vaak lange dagen en wij zorgen op verschillende manieren voor de nodige verrassende prikkels.

Mijn motto:
Kunstje Plus! En dat betekent simpelweg dat ik altijd meer doe dan de opdrachtgever vraagt. Dat maakt het werk leuker, het houdt de opdrachtgever tevreden en het geeft je de kans je meerwaarde te laten zien. Werk gaat om het leveren van toegevoegde waarde, je hoeft niet ieder uur te factureren.

Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb:
Een moeilijke keuze, maar ik kies toch voor USG Brands. USG zit met merken als Helly Hansen en Le Coq Sportif in de sporthoek. Het thema van het evenement was ‘grenzen verleggen’, en dat hebben we letterlijk opgevat. De 150 gasten vlogen met een speciaal beletterd vliegtuig naar Finland en daar wachtten wij ze op met warme kleding en sneeuwscooters waarmee we naar het hotel reden. Een van de activiteiten tussen de meetings door was een trip naar een snelstromende rivier. Iedereen kreeg een speciaal pak aan en daarna, hup, te water; je hoefde niets anders te doen dan je door de stroom mee te laten voeren. Bij het eindpunt stond de saunabus al te wachten, het was namelijk 20 graden onder nul. Heel bijzonder, niet in het minst door de reacties van de gasten.

Dit is hoe ik de toekomst van de evenementenbranche zie:
Als evenementenbureau krijgen we steeds meer de rol van projectleider die samenwerkt met de klant. Vroeger was het: ga het project maar doen. Nu gaan WE het project doen, sámen. Dat vergroot het draagvlak bij de klant, maar tegelijkertijd krijgt de klant ook steeds meer kennis. Daarom is het voor de branche heel belangrijk te laten zien wat onze toegevoegde waarde is.

Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ja, helemaal. In 2006 hebben we bewust een management buy-out gedaan. Een nieuwe start, met hernieuwde creativiteit. Als je een bedrijf van 30 man hebt, moet je je ook bezighouden met zaken als leaseauto’s. Dat is goed, maar werken met een klein team is ook weer heerlijk; er is meer vrijheid en creativiteit.

Hier haal ik mijn inspiratie vandaan:
Mijn inspiratie haal ik uit het dagelijks leven. Brainstormsessies met collega’s of opdrachtgevers zijn inspirerend, maar een lange wandeling is dat ook.

Dit is mijn droom:
Ik zou graag een keer aan een heel groot project willen meewerken, de opening van de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Al dat spektakel, die miljarden kijkers; prachtig!

Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Ik heb bewondering voor mensen die over spirit en gedrevenheid beschikken. Veel ondernemers hebben dat, dus ik kan geen specifieke naam noemen. Iedereen heeft wel iets, vind ik.

Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn werk:
Ik luister goed naar mijn onderbuikgevoel en als dat zegt dat ik ergens wat extra aandacht aan moet besteden, doe ik dat altijd. Ik houd niet van overregisseren, maar ik wil wel zeker weten dat het goed komt.

Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Ik ga ieder jaar naar de Parade en ik ben ook diverse jaren naar Concert at Sea geweest. Verder bezoek ik regelmatig beurzen, zoals de Woonbeurs.

Mijn grootste hobby:
Sporten, en dat is breed: schaatsen, tennis, wandelen, heerlijk. Ik heb ook een paar keer meegedaan aan de Vierdaagse van Nijmegen. Eigenlijk vind ik alle sporten leuk.

Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Mijn favoriete schrijvers zijn Arthur Japin, Threes Anna en Haruki Murakami.
Een favoriet televisieprogramma heb ik niet, maar samen met mijn dochter kijk ik wel iedere avond naar Goede Tijden, Slechte Tijden; heel gezellig. En ’s avonds laat kijk ik soms naar Pauw & Witteman.
Verder ben ik geabonneerd op Linda en zo af en toe koop ik in het weekend de Telegraaf voor de bijlage Vrouw.

Favoriete vakantieland, favoriete vakantiestad:
Canada, en met name Vancouver Island, is mijn favoriete land, Barcelona mijn favoriete stad.

Van deze muziek geniet ik:
Ik houd van Chris de Burgh en Zucchero en de laatste tijd luister ik ook vaak naar Alain Clark en Racoon.

Mijn grootste blunder:
Tijdens een mogelijke fusie van drie Rabobankvestigingen waren we bij drie ledenvergaderingen tegelijk aanwezig. Deze vergaderingen moesten uitmaken of de fusie doorging en via liveverbindingen maakten wij de uitslag bekend. Maar met een van die banken werkte de liveverbinding niet. Toen hebben we snel twee zogenaamde livefilmpjes gemaakt: eentje voor als het doorging, eentje voor als de vergadering het fusievoorstel zou afwijzen. Maar op het moment suprême was de opstart van dat filmpje te zien, waardoor meteen duidelijk was dat het helemaal geen liveverbinding was. Zo knullig, ik wilde het liefst door de grond zakken. Gelukkig maakte de spreker er nog een leuk verhaal van, maar toch.

De ‘social media’ en ik:
Ik gebruik alle social media, voor onze branche een echte must. Ook privé gebruik ik het wel, maar mondjesmaat.

Over 5 jaar…
Doe ik dit nog steeds, want ik zie nog genoeg dingen die ik graag wil bereiken.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik ben sinds kort medeverantwoordelijk voor een webshop: interpresent.nl, een samenwerking tussen drie bedrijven. Weer iets waar ik mijn kennis en kunde in kwijt kan, heel leuk.

Dit wil ik nog graag even kwijt aan de branche…
Door de recessie worden plannen soms zo ver uitgekleed dat er eigenlijk niets overblijft. We moeten oppassen dat we ons niet laten leiden door beperkingen, we moeten juist uit blijven gaan van de creatieve mogelijkheden. En ik denk dat we meer moeten samenwerken, waardoor je kosten kunt delen en een hoogstaand niveau kunt vasthouden. Dat niveau moet er wel blijven, dat is echt belangrijk.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!