maastricht
16 september 2024

Maastricht Convention Bureau viert 40 jaar

Rubrieken

Op donderdag 5 september vond de 40-jarige jubileumviering van Maastricht Convention Bureau (MCB) plaats. Zo’n 100 gasten bestaande uit overheden, ondernemers uit de hospitality branche en vertegenwoordigers uit de wetenschappelijke wereld kwamen hiervoor samen in de heuvelachtige omgeving van Maastricht, op Château St. Gerlach. De mijlpaal van veertig jaar markeert voor het congresbureau het moment waarbij haar rol als ‘stadsambassadeur’ transformeert in een bredere regionale rol als ketenregisseur voor het zakelijk toerisme in Limburg. 

Sinds de verzelfstandiging (afsplitsing van het VVV Maastricht) tien jaar geleden heeft MCB samen met MECC Maastricht zo’n tweehonderd internationale congressen naar Limburg gehaald na het uitbrengen van vierhonderd bidboeken. Congressen vormen inmiddels een belangrijke pijler van de regionale economie in Limburg, met een jaarlijkse opbrengst van bijna 30 miljoen euro. MCB werd als publiek-private organisatie geïnitieerd door Gemeente Maastricht en verenigt nu een partner-netwerk van ruim zestig bedrijven. Vanaf 2019 is, naast Gemeente Maastricht, ook Provincie Limburg aangehaakt. 

Sterke alliantie voor Limburgse kenniseconomie

Stephan Satijn, Gedeputeerde Provincie Limburg, stond tijdens de jubileumviering stil bij de rol en impact van het congresbureau op de kenniseconomie, versterking van de vier Brightlands-campussen en het (zakelijk) toerisme in Limburg.

Satijn: ‘Het MCB reist over de hele wereld om passende, toonaangevende congressen aan te trekken en onze kennispositie kracht bij te zetten. Daarmee zijn ze tegelijkertijd een aanjager van het zakelijk, meerdaags toerisme. De Provincie ziet meerwaarde in een bredere regionale rol voor het MCB als  belangrijke schakel om nog meer branche specifieke congressen aan te trekken. Dit type evenementen creëert kansen om onze lokale kennis en netwerken op de Brightlands Campussen nóg beter te verbinden met internationale kenniswerkers, ondernemers en investeerders, en onze regio nog innovatiever en aantrekkelijker te maken.’   

Maastricht als hotspot voor medische congressen

Door de focus van MCB op het aantrekken van wetenschappelijke congressen en de sterke samenwerking met partners zoals MECC Maastricht, het lokale MKB, Universiteit Maastricht, het academisch ziekenhuis en kennisinstellingen, bezoeken tienduizenden congresbezoekers elk jaar deze regio. In Maastricht betreft dit vooral congressen in de medische hoek. De congresbezoekers zijn hier goed voor twintig procent van alle hotelovernachtingen. Deze zakelijke bezoekers geven significant meer uit dan dagjesmensen, wat de lokale economie een stevige impuls geeft. 

John Aarts, wethouder Gemeente Maastricht, werkt al lange tijd nauw samen met Maastricht Convention Bureau: ‘Het belangrijkste voor het MCB is natuurlijk om zoveel mogelijk congressen naar Maastricht te halen en bestaande congressen te faciliteren. Dat is goed voor de economie, voor de hotelovernachtingen, voor de horeca, voor de retail, en voor heel veel werkgelegenheid.’