Back Back Interview

Luc van Engelen: ‘Houd je vast aan je eigen waarden, normen en kracht’

16 maart 2012

Benieuwd naar de human interest-verhalen van branchegenoten? Zoals: waar halen zij inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Luc van Engelen, eigenaar van Organice Quality Events, eventlocatie Fun Beach en TeGekMan Group events.

Wie is Luc van Engelen?
Ik ben 45 jaar en sinds 1989 actief in de eventwereld als DGA van evenementenbureau Organice Quality Events, recreatiestrand en eventlocatie Fun Beach, Beachclub Degreez en TeGekMan group events. Verder ben ik samenwonend, trotse vader van mijn 12-jarige dochter Emma en baasje van een hyperactieve Jack Russel.

Kort bedrijfsprofiel:
Organice is de eventpartner voor bedrijven en overheden op het gebied van onderscheidende evenementen. Wij bieden diensten als projectadvisering, concepting, projectmanagement of -coördinatie tot aan volledige turn key projecten. Afgestemd op de vraag en behoefte van de opdrachtgever.
Fun Beach is een unieke strandlocatie, gelegen midden in Limburg. Een prachtig natuurbad, waar je heerlijk kunt recreëren, met een hippe beachclub. Tevens is het een evenemententerrein dat logistiek uitstekend is ingericht voor groepen tot 2.000 personen.
TeGekMan group events heeft een (online) aanbod in groepsuitjes, van vrijgezellenfeestjes tot  complete sport- of familiedagen voor bedrijven, verenigingen, scholen en families.

Mijn motto:
Haal alles uit het leven wat er in zit!

Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb: 
Ik zit alweer bijna 25 jaar in het vak en heb in die tijd al veel bijzondere momenten mogen meemaken.  Van een openingsfeest voor een parenclub, een WK jetski, een super chique feest op een rondvaartboot die tijdens de feestavond begon te zinken (de opdrachtgever had de boot zelf willen regelen), tot aan een groot evenement voor de Koningin waarbij we de scheepvaart op de Maas, het treinverkeer en een belangrijke verkeersader in de stad stil hebben moeten leggen. Het zijn er zoveel geweest dat ik soms wel eens denk dat ik hier een boek over zou moeten schrijven. Resumé; ik kan er niet zo één tussen uit pikken.

Hoe ik de toekomst van de evenementenbranche zie:
Niet gemakkelijk. Het gaat overal wat minder, waardoor er paniekvoetbal ontstaat. Zo maak ik me een beetje zorgen over een ontwikkeling waarbij cateraars steeds meer zelf evenementen gaan organiseren. Opdrachtgevers zien in deze crisistijden vaak niet meteen de toegevoegde waarde van een eventbureau en kiezen steeds vaker voor de all-in cateraar. Tegelijkertijd zie ik dit ook als een uitdaging! Meer dan ooit moeten wij als eventbureaus zorgen voor unieke concepten en diensten met een onderscheidend kwaliteitsniveau. Die elementen zullen, naar mijn mening, uiteindelijk de doorslag gaan geven.

Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over wat ik zou willen zijn. Dromen leiden ook vaak tot teleurstellingen. Ik heb altijd de kansen gepakt die op mijn pad kwamen, dat waren er gelukkig genoeg en ik kan concluderen dat ik heel tevreden ben met mijn leven tot nu toe. Ik maak echt heel veel leuke en gave dingen mee.

Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Veelal uit mijzelf. Ik heb volgens mij een soort ideeënbron in mij, een flinke motor en een enorme portie enthousiasme die ervoor zorgen dat ik mijn omgeving vaak zo gek krijg dat ze mijn plannen realiseren. En als die slagen dan geeft mij dat weer nieuwe inspiratie!

Mijn droom:
Een wereld met tevreden mensen.

Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Bij mij in de buurt zit een evenementenbureau waarvan de eigenaar volgens mij al events organiseerde voor dinosaurussen. Ik kom hem vaak tegen, ja ook in pitches, en als ik dan zie hoeveel passie en energie die man nog heeft op zijn leeftijd, geweldig! En de evenementen die hij organiseert zijn echt heel okay. Dan denk ik, Huub Timmermans, ik hoop dat als ik de zeventig gepasseerd ben, ik nog altijd zo mag genieten van het organiseren van evenementen. Als ik een pitch zou moeten verliezen, dan maar van hem!

Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Het Preuvenemint in Maastricht (als ik niet op vakantie ben) en de kermismaandag in mijn geboorte dorp Maasbracht.

Mijn grootste hobby:
Wielrennen!

Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Als ik een boek lees val ik altijd in slaap, tijdschriften daar heb ik geen voorkeur voor en verder tv-programma’s met inhoud of waarbij er iets te lachen valt.

Favoriete vakantieland en –stad:
Zuid Frankrijk, de regio Haute Provence (rondom de Mont Ventoux). Mooie authentieke dorpjes, prachtig fietsen en een super wijngebied.

Van deze muziek ga ik helemaal los:
Queen.

De grootste blunder:
Dat vertel ik niet, daar schaam ik me nog steeds voor….

Hoe ‘social media’ ben ik?
Best wel. We zitten op verschillende media. Laatst hebben we een event georganiseerd in onze Beachclub Degreez en echt alleen reclame gemaakt via social media. De tent was vol en het heeft ons niks gekost. Dat is leuk. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je als eventbureau daar niks mee doet.

Over 5 jaar… :
Is mijn Fun Beach project klaar (11 hectare recreatiegrond die we aan het ontwikkelen zijn).

Wat niemand van mij weet/verwacht:
Dat ik eigenlijk verschrikkelijke hoogtevrees heb.

Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Houd je vast aan je eigen waarden, normen en kracht. Blijf doen waar je goed in bent en doe vooral de dingen die je leuk vindt.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!