Back Back Achter de schermen

Let op, dit wordt een hit in eventland: Operator11

02 oktober 2007

Ik ben al een tijdje de ontwikkelingen van Operator11 aan het volgen… en wat ik in mijn omgeving merk is: onbegrip. Hetzelfde onbegrip als toen ik ging webloggen. Webloggen? Webloggen? Bloggen? Het heeft een jaar of twee geduurd voordat men door had dat bloggen toch wel erg powerful is. Niet alleen in de reclame en marketingwereld, maar ook in de evenementenbranche.

Nu is het dus Operator11. In mijn kleine online Twittercommunity is net als bloggen, twitteren nu ook al een tijdje Operator11 een geaccepteerd fenomeen. Op PICNIC zette internetvoorloper VPRO’s 3voor12 met meestertwitteraar Erwin Blom, hoofd digitaal bij de VPRO, als accelerator een aantal tools in om te testen. De overkoepelende site heette de PICNIC Aggregator. Daarin werd alles verzameld wat online met picnic07 werd getagd. Zo voegde ik aan al mijn foto’s en video’s (overigens heel eenvoudig) de tag: picnic07 toe waarmee al mijn producties daar (ook) online kwamen te staan. Gevolg: meer bezoekers.

Maarten Terpstra van VPRO legt Operator11 uit op YouTube.
En hieronder zie je een uitzending van hem.

Operator11, hoe ’t werkt en waarom ’t werkt: je kunt als je je eenmalig hebt aangemeld op Operator11.com met één druk op de knop met je laptop een (ingebouwde) webcam en (ingebouwde) microfoon live beelden gaan maken. Livestreamen zoals dat heet. Wil je de opname stoppen kan dat wederom met een druk op de (stop)knop. Het mooie is: op dat moment staat je opname al vast op internet. Zo maakte Marloes met Operator11 een doorlopende uitzending van een PICNIC borrel op woensdagavond. Ze liep met haar MacBook door de borrelaars die vervolgens allemaal verbaasd zaten te kijken (je moet wel een soort schroom overwonnen hebben trouwens).

Toepassing. Er zijn natuurlijk meerdere toepassingen, te denken valt aan het uitdelen van laptops die helemaal klaar staan om te kunnen livestreamen en je laat op deze ludieke manier mensen elkaar interviewen over onderwerpen van het congres of evenement. Vul maar in.

Het grote voordeel boven alles is het ongelooflijke gemak en … de prijs: NUL euro in productie. Huur je een cameraploeg in krijg je natuurlijk een veel betere kwaliteit, misschien ook journalistiekere vragen, maarrrrr… men wil misschien ook wel een keer wat anders. Voor hetzelfde geld (van die cameraploeg) schaf je 20 macbooks aan (zelfde prijs schat ik) en bij wijze van spreken mogen die filmers die macbooks houden. Die kosten had je ook gemaakt met de cameraploeg.

Het is een idee waar ik sterk in geloof. Pak het op, of laat het gaan, maar check ’t out: wij hebben ‘m ook al getest. (Hé, ook al weer meer dan 200 keer bekeken, leuk… gaat overigens nergens over.)

Let op, de volgende hit wordt: Gabcast. Erwin Blom, hoofd digitaal van de VPRO, legt ’t uit.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!