
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: ‘Het succes van digitaliseren zit vooral in de vraag of professionals in het bouwbedrijf klaar zijn voor nieuwe technieken en werkwijzen. Tijdens BouwBeurs 2023 hebben we gemerkt dat er een specifieke doelgroep een enorme interesse heeft in digitalisering en de adoptie hiervan. Dit is voor ons de reden om samen met digiGO het nieuwe event DigiBouw te introduceren.
De weg naar een efficiënte en duurzame bouwsector
DigiBouw is de ontmoetingsplek waar bouw- en installatieprofessionals handvatten krijgen om digitalisering te versnellen binnen hun bedrijf. Nederland is met haar kennis en ervaring een van de koplopers in Europa op het gebied van digitalisering in de bouw- en installatiesector.
Jeroen van Hooff: ‘De laatste jaren zien we dat onder invloed van de verduurzaming en de energietransitie de bouw- en installatiesector voor een grote uitdaging staat. Ook de wetgeving is aangescherpt met de toevoeging van de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). We zien echter dat de adoptie van digitalisering onder bouw- en installatieprofessionals verbeterd kan worden.’
Koplopers delen kennis en kunde
Tijdens DigiBouw delen koplopers uit de markt hoe zij hun bedrijfsprocessen hebben gedigitaliseerd. Pieter Beuker, Management Lid Sales & Customer Success bij Pro4all en één van de koplopers: ‘De bouw staat voor flinke uitdagingen: kranten staan vol over stikstof, de WKB en het woningtekort. Maar eigenlijk hoor je nooit iets over werkdruk, terwijl onderzoek van Berenschot onlangs heeft aangetoond dat één op de vier UTA'ers last heeft van een te hoge werkdruk. Door software in te zetten om bouwprocessen soepeler te laten verlopen, verlaag je die werkdruk en maak je ruimte om andere grote uitdagingen het hoofd te bieden.’