Koffiedikkijken met… Elle Eissens, Senior Event Coördinator KPMGKoffiedikkijken met… Elle Eissens, Senior Event Coördinator KPMG
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedikkijken met… Elle Eissens, Senior Event Coördinator KPMG

12 oktober 2022

Vooruitkijken, out of the box denken en zonder mitsen en maren over de toekomst dromen: dat vergt een open blik en creativiteit, maar daar heeft de evenementenbranche geen tekort aan. In deze rubriek laten we eventprofessionals aan het woord en voelen we ze aan de tand over de branche. Via Cindy Ottenhoff van Online Seminar kwam de mok terecht bij Elle Eissens. De enthousiaste Senior Event Coördinator bij KPMG kan zich geen interessantere job en branche wensen.

Tijdens het organiseren van de introductieweek voor studenten in Groningen ging het organisatievlammetje bij Elle aan: dít is wat ze wilde doen! Daarna heeft ze opeenvolgend bij een congresontwikkelaar gewerkt, kwam ze bij een locatie terecht en werkte ze voor een klein congresbureau waar ze de diepte in ging door samen met de opdrachtgevers inhoudelijke congresprogramma’s te maken.

 ‘Zo kwam ik erachter dat dit is wat ik echt gaaf vind’, vertelt ze. ‘Ik weet inmiddels veel van de vormgeving van een evenement, hoe giet je de inhoud in het juiste jasje. Door de juiste verdiepingsslag toe te passen, blijft de inhoud bij de deelnemers hangen. Dat vind ik ontzettend interessant!’

‘Toen KPMG op mijn pad kwam, waren zij specifiek op zoek naar iemand die ook iets met de inhoud kon. Een uitdagende job, vooral omdat KPMG een partnerorganisatie is met veel stakeholders. Dat zorgt voor een interessante dynamiek. We hebben hierdoor heel veel mensen met specifieke kennis in huis, wat voor het organiseren van een inhoudelijk evenement heel prettig is.’

Wat waren voor jullie de grootste veranderingen van het afgelopen jaar?

‘Natuurlijk speelde corona een grote rol. Daardoor hebben we in eerste instantie de stekker uit alle evenementen getrokken, om gelukkig snel over te gaan naar digitaal. Wij organiseren eigenlijk alleen maar inhoudelijke evenementen voor onze klanten en daar blijkt een webcast bij uitstek geschikt voor. Zo geschikt, dat een aantal van onze inhoudelijke evenementen ook nu nog middels een webcast plaatsvinden. We merken dat we daardoor een grotere doelgroep bereiken. Mensen reageren bovendien dat de drempel veel lager ligt om deel te nemen en het past goed binnen onze duurzaamheidsstrategie.’

Waar ligt de grootste uitdaging?

‘Hoe kunnen we de soms droge informatie zo goed mogelijk overbrengen, dat is echt een kunst. Zowel online als live proberen we te kijken hoe we een zo interactief mogelijk format neer kunnen zetten, in plaats van lange presentaties. Ook inhoudelijke programma’s moeten leuk blijven en juist door deze interactief in te richten, beklijft de inhoud beter.’

‘We maken dan ook heel duidelijk de beslissing wanneer we voor een live evenement kiezen en wanneer niet. Veel collega’s willen terug naar live, maar voor de puur inhoudelijke evenementen werkt het zó goed digitaal, die blijven we digitaal doen. Voor KPMG is duurzaamheid heel belangrijk. Deze manier van kennis overbrengen is erg duurzaam, want niet iedereen hoeft met de auto naar de evenementenlocatie te komen. Door duidelijke keuzes te maken, hebben we nu een mooie combinatie tussen beide vormen gevonden.’

Waarom ben je zo verliefd op de evenementenbranche?

Bij deze vraag begint Elle nog meer te stralen: ‘De combinatie van vorm en inhoud. Het is echt mijn passie, volgens mij is dit echt waarvoor ik gemaakt ben’, lacht ze. ‘Ik vind het echt heerlijk om evenementen te organiseren. Ik heb ooit weleens gedacht: Is dit het dan?, maar omdat ik nu de vorm en inhoud erbij doe heb je echt de verdiepingsslag waardoor je steeds weer bijleert. Er komen bovendien altijd weer nieuwe mogelijkheden om mee aan de slag te gaan en dat maakt de branche zo dynamisch.’

Welk evenement had je graag zelf georganiseerd/wil je graag organiseren?

‘Een aantal jaar geleden is de verjaardag van KPMG groots gevierd en dat had me heel gaaf geleken. Dat was een combinatie van inhoud en feest.

Wat me persoonlijk echt fantastisch lijkt is de organisatie van SAIL Amsterdam. Dat is echt een droom. Ik zou een rol spelen als coördinator in het jaar dat het evenement vanwege corona niet doorging. Ik vind SAIL echt een geweldig evenement. Zo immens groot, wereldwijd, al die schepen… De combinatie met het landelijke aspect, de schepen van over de hele wereld, de verschillende podia, activiteiten en de politiek. Ik hoop dat ik in 2025 alsnog een rol kan spelen in de organisatie.’

Wat is het tofste evenement waar je aan hebt gewerkt?

‘Voor KPMG hebben we afgelopen voorjaar een evenement georganiseerd met de titel De Glazen Leider. Dat ging over de manier waarop bestuurders met de huidige zero-tolerance cultuur kunnen omgaan. Als slotstuk van een publicatie hierover, is er met een aantal partners een evenement georganiseerd met diverse sprekers voor de RAAD doelgroep van KPMG, waaronder bestuurders en commissarissen. Dat sloeg heel erg aan en was inhoudelijk echt een mooi evenement om aan mee te werken.’

Welke trend heb jij de laatste tijd zien ontstaan?

‘Ik moet zeggen dat trends binnen de inhoudelijke evenementen die we voor KPMG organiseren een minder grote rol spelen. Bij ons ligt de focus wel nóg meer op het zoeken naar manier om de boodschap zo interactief mogelijk over te brengen, zodat het echt beklijft. Dat is iets wat de komende jaren denk ik de boventoon blijft vormen. Verder richten we ons heel erg op duurzaamheid en ESG, ook daar zullen we in de toekomst nog meer stappen in gaan nemen.’

Hoe zie jij 2023?

‘Ik hoop echt dat de angst voor corona afneemt, want ik merk dat men het echt nog spannend vindt om tussen december en maart een evenement te organiseren. Vorig jaar moesten we last minute nog veel verplaatsen, maar dit jaar gaan we het gewoon weer proberen. Dat blijft spannend.’

‘Ik hoop dat we ons binnen KPMG met ons team nog meer kunnen focussen op de inhoud en de vorm, ik denk dat we daar nog meer uit kunnen gaan halen. Bij ons is het vooral een kwestie van de stabiliteit zoeken tussen live en webcasts, we doen eigenlijk niets hybride. Welke evenementen kunnen er nog bij, hoe kunnen we dat anders doen? Mooie uitdagingen!’

‘Ik drink graag cappuccino met sojamelk, maar zwart vind ik ook echt heel lekker!’

Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!