Koffiedikkijken met… Cindy Ottenhoff, Online SeminarKoffiedikkijken met… Cindy Ottenhoff, Online Seminar
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedikkijken met… Cindy Ottenhoff, Online Seminar

26 juli 2022

Vooruitkijken, out of the box denken en zonder mitsen en maren over de toekomst dromen: dat vergt een open blik en creativiteit, maar daar heeft de evenementenbranche geen tekort aan. In deze rubriek laten we eventprofessionals aan het woord en voelen we ze aan de tand over de branche. Via Annemarie Engels van Johan Cruijff ArenA kwam de mok terecht bij Cindy Ottenhoff van Online Seminar.  ‘De rol van hybride evenementen? Die is niet meer weg te denken!’

Als Head of Project Management bij Online Seminar heeft ze drukke weken achter de rug, maar de zomerrust dient zich aan. ‘Een fijne tijd om even te bezinnen, de dingen op te pakken en naar processen te kijken.’ En voor een potje koffiedikkijken, al drinkt ze eigenlijk helemaal geen koffie: ‘Doe mij maar een theetje of een fles Spa Rood op het bureau’, lacht ze.

Online Seminar bestaat al sinds 2009, maar de laatste twee jaar gingen door de welbekende reden als een trein. ‘De vraag ontplofte’, zegt Cindy. Kom je met een vraag voor een online seminar of evenement bij Online Seminar, dan krijg je full servive begeleiding. ‘Je komt bij ons echt in een proces waarin je wordt begeleid door een projectmanager, je neemt een studio af, we kijken met je mee voor het concept, hoe zetten we jouw concept op de juiste manier neer, welke studio matcht het beste met jouw wensen. De projectmanagers zijn inmiddels bijna een soort consultants geworden. Onze focus ligt op de aandacht richting klant. Wat wil je, wat zoek je en hoe kunnen wij dat voor je in het beste vaatje gieten.’ Daarnaast hebben ze hun eigen platform waarin onder andere interactie met deelnemers en datameting een belangrijke rol spelen.

Doorgeefvraag: hoe heeft corona de kijk op evenementen veranderd?

‘Waar we sinds 2009 een stabiel klantenportfolio hebben met veel B2B en grote bedrijven, merkten we direct een omslag op het moment dat Rutte de lockdown aankondigde. We zijn gaan draaien voor RTL, Koffietijd, Talpa, Heineken, een andere dynamiek en een andere insteek waarbij mensen meer de focus legden op ‘hoe gaan we het leuk maken’, terwijl het daarvoor voornamelijk om informatiedeling ging. Bedrijven organiseerden hun online evenement nu echt in plaats van hun live evenement, waardoor de focus op beleving lag. Wij zijn al snel op meerdere plekken studio’s gaan bouwen en aansluiten, zoals ook in de Johan Cruijff Arena en Ahoy. Men is zich bewuster van de inhoud geworden. Er is zoveel aanbod: hoe maak je jouw evenement interessant voor de deelnemer? Dat geldt zowel live als online.’

Wat maakt deze branche voor jou zo leuk?

‘De groei die online evenement nog steeds aan het doormaken is, dat maakt het voor mij heel leuk en uitdagend. Eerst kochten mensen een online seminar, ze hadden nog weinig kennis en eisen. Ze zeiden bij wijze van spreken overal ja op. Nu komen opdrachtgevers zelf al vaak met ideeën, een beeld van een ideaal event. Concepten waarvan je denkt: o, dat is leuk! De markt ontwikkelt zich en dat maakt het leuk, want je staat niet stil!’

Welk type vind je het leukste om te organiseren?

‘Door corona zijn online evenementen steeds uitgebreider geworden. Dat meedenken aan de voorkant vinden wij heel leuk. Meedenken op conceptueel niveau, het aandragen van geschikte gespreksleiders, bumpers, video’s die je extra opneemt om het geheel dynamisch te houden. Het hybride stuk vind ik een hele interessante omdat je daarin twee uitersten met elkaar combineert, daar hebben we inmiddels zoveel ervaring mee opgedaan dat het geen uitersten meer zijn. Je kunt online en live zo goed met elkaar combineren. Hybride, grote evenementen vind ik het leukste om te organiseren.’

Zo hebben we met Online Seminar een groot Prinsjesdagevenement georganiseerd voor een opdrachtgever, het evenement startte op vier verschillende locatie op hetzelfde moment. Toffe locaties, echt plekken waarvan men dacht: wow, bijzonder! Dat was echt een mega-operatie. Dat zijn wel de events waar ik graag op terugkijk. En de vraag stijgt!’

Je zegt dat de vraag stijgt. Hoe zie jij de rol van hybride evenementen in de toekomst?

‘Hybride evenementen zijn straks niet meer weg te denken. Door corona zijn mensen gewend geraakt aan de extra mogelijkheid. Uit onze enquêtes blijkt dat mensen het best wel fijn vinden om niet meer een hele dag kwijt te zijn aan reizen van en naar een evenement. Je ziet zelfs dat de vraag naar online groter is dan naar live-evenementen. Maar: het is geen vervanging. Een netwerkevent moet je niet virtueel doen. Toch kan online wel een mooie aanvulling zijn, kennisdeelsessies of plenair een gedeelte dat je anders op een locatie in het land zou organiseren kunnen prima online. Veel bedrijven hebben de extra optie nu toegevoegd aan hun communicatiestrategie.’

Wat zijn leukste evenementen privé om bij te wonen?

‘Ik heb zelf de afgelopen tijd gemerkt dat ik dat hele massale niet meer zo aantrekkelijk vind. Een evenement met een plenair stuk met toffe sprekers, waarna je uiteen gaat in kleinere groepen, tijd om te netwerken en brainstormen, dat vind ik tof! Evenementen zoals van G14 – dat vind ik erg tof, om met gelijkgestemden te kijken ‘hoe doe jij het en hoe doe ik het.’

Hoe zie jij de branche over 5 of 10 jaar?

‘Online gaat alleen maar groter worden en beleving gaat een groter onderdeel worden van online. Ook zie ik een groei van hybride. Er is bovendien steeds meer know how, ook bij opdrachtgevers. Die worden steeds comfortabeler met de nieuwe mogelijkheden. Ze creëren steeds meer eigen ideeën, ook dat gaat een verandering in de vraag met zich meebrengen.’

Zie je nog trends?

‘Naast dat de klant steeds meer bepaalt, zie ik dat dataverzameling tijdens een webinar steeds belangrijker wordt. Bedrijven gaan steeds frequenter webinars gaan organiseren, daarna begint het pas. Op basis van de data die verzameld is tijdens jouw online evenement, kun je veel gerichter gaan kennisdelen. Die trend zie je dus, dat het niet stopt na je webinar, maar dat een goede een follow up steeds belangrijker wordt. Zoals een bijbehorend netwerkevenement, meer verdiepingssessies etc.’

Heb je nog een tip voor opdrachtgevers?

‘Ik snap dat dit klinkt als een ‘Wij van WC-eend verhaal, maar de begeleiding, meedenken en het ontzorgen door een partij met kennis maakteen online event echt succesvoller. We horen vaak: ik ben zo blij dat je dit uit handen hebt genomen. Het wordt weer drukker, eventmanagers hebben het ontzettend druk, fijn als je op het digitale vlak kunt worden geholpen door een partij met kennis. En wij kunnen echt alles regelen. Van ondertiteling tot een visagist en catering. Een online evenement is eigenlijk een fysiek event maar dan online, daar horen dit soort dingen ook bij.

Uitsmijter

‘Een online event is niet altijd geschikt, dus kijk goed naar de behoefte van de opdrachtgever. Vraag het in je enquête, denk niet alles zelf te weten. Maar denk dus niet dat online altijd de vervanging is, want dat is het niet.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!