Koffiedikkijken met… Annemarie Engels, Johan Cruijff ArenAKoffiedikkijken met… Annemarie Engels, Johan Cruijff ArenA
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedikkijken met… Annemarie Engels, Johan Cruijff ArenA

01 april 2022

Er is weinig leuker dan vooruitkijken, out of the box denken en zonder mitsen en maren over de toekomst te dromen. Dat vergt een open blik en creativiteit, maar daar heeft de evenementenbranche geen tekort aan. In deze rubriek laten we deze creatievelingen aan het woord en gaan we met ze in gesprek over de branche. Via Pim ten Broeke van UP Events kwam de mok terecht bij Annemarie Engels van Johan Cruijff ArenA. ‘Positief blijven, vooruit blijven kijken en geloven in de (veer-)kracht van jezelf, je organisatie en je partners’, dat neemt Annemarie sowieso mee uit de afgelopen twee jaar. ‘Daarmee straal je vertrouwen uit en durven je klanten het aan de opdracht aan jou toe te vertrouwen.’

In de coronamaanden kwam Johan Cruijff ArenA met een tof nieuw creatief concept: veilig en verantwoord samenkomen in de buitenlucht op 1,5-meter in het open amphi theater in het stadion. Annemarie: ‘Ook hebben we een skybox die buiten wedstrijden om niet gebruikt werd samen met onze partner Online Seminar omgebouwd tot een plug and play studio met het stadion als unieke backdrop. We geloven er sterk in dat online gaat blijven dan wel ter aanvulling op een live evenement in de ArenA. Hoe leuk om met nieuwe innovatieve concepten je klanten weer te kunnen inspireren!’

Hoe heeft corona je kijk op de branche & het organiseren van events veranderd?

‘Ook wij zijn financieel hard geraakt. Er is flink in ons sales -en eventteam gesneden, hierdoor hebben we ons businessmodel moeten aanpassen en nog meer focus gelegd op wat wel en niet interessant is om aan te nemen en hebben we een minimale huurondergrens moeten invoeren. Veel klanten begrijpen dit, want in the end moet een congres of evenement wel een win-win voor beide zijn om samen nóg sterker uit deze crisis te komen.

Waarom ben je zo verliefd op de evenementenbranche?

‘De dynamiek, de diversiteit van klanten en doelgroepen, de creativiteit en innovativiteit. Ik vind het fantastisch om vanuit mijn locatie een toegevoegde waarde te kunnen bieden aan het doel of thema van een congres of evenement, of het nu om duurzaamheid, innovatie, vitaliteit of teambuilding gaat. We kunnen op zowel inhoudelijk als funexperience gebied meedenken. Op deze manier bouw je ook juíst aan een duurzame relatie door te kijken waar je kunt co-creëren met elkaar. Want alleen samen kom je nóg verder!’

Welk evenement (bestaand of fictief) zou jij ooit nog eens willen organiseren?

‘In 2019 stonden we klaar voor een internationaal congres voor zo’n 1000 deelnemers waarbij er voor het eerst een LED-scherm van 17 meter vanuit de catwalk in het stadion zou worden gehangen ten behoeve van de plenaire presentaties op de hoofdtribune. Ajax speelde het seizoen ervoor geen Europees voetbal, dus we hadden nooit verwacht dat ze dit seizoen de kwartfinales van de Champions League zouden bereiken. Maar dat deden ze dus wél! De wedstrijd viel precies op de dag waarop dit congres gepland stond. Samen met onze partners, leveranciers en concullega’s in de branche hebben we ze kunnen uitboeken en de hotelkamers kunnen verplaatsen. Dit hadden we zo netjes opgelost dat deze klant het jaar erop weer naar ons toe wilde komen, maar toen kwam COVID-19… Ondertussen zijn onze grootste ‘fans’ binnen deze organisatie weg en is het aan mij om deze gunfactor weer opnieuw op te bouwen met nieuwe contactpersonen. Dus wie weet in de toekomst….

In ons vakgebied moeten we allemaal soms risico’s durven te nemen en zijn we goed in het buiten de lijntjes kleuren. Het gaat ook wel eens niet goed, maar daarom is het zo belangrijk dat je niet meer in concurrenten of traditionele klant-leverancierrol denkt, maar in partners die elkaar kunnen versterken en elkaar waar mogelijk de business toe schuiven. Hoe mooi is het dat als jij geen beschikbaarheid hebt, je deze klant aandraagt bij je collega-locaties in het land, maak je twee partijen blij en op deze manier krijg je vanzelf ook weer eens iets terug.

Wat is het tofste evenement waar jij ooit aan hebt gewerkt/dat je ooit hebt bezocht?

Als we het dan over buiten de lijntjes kleuren hebben op live experience gebied, dan is dat absoluut een evenement van een Duitse pharmaceut geweest. We hadden nieuwe stadionlampen waarmee we wel eens een lichtshowtje tijdens een voetbalwedstrijd hadden gecreëerd. Dus ik dacht: ‘Waarom verkoop ik dit niet als unieke add-on bij een evenement.’ Uiteindelijk werd dit een complete show met daarbij nog eens een hele vuurwerkshow op de maat van de muziek, geprogrammeerd door onze AV-partner AVEX. Kippenvel! Het tofste evenement dat ik zelf ooit bezocht heb was EMEC19 in Den Haag van MPI; een mix van lef, out of the box, continue verrast worden, samenwerking & (internationale-)verbinding.’

Wat is jouw geheime ingrediënt om een eventervaring onvergetelijk te maken?

‘Als ik een aanvraag krijg probeer ik altijd te achterhalen wie de eindklant is en met welk thema/ doel zij iets willen organiseren. Op die manier zoek ik een haakje met ons innovation center, zodat ik van daaruit toegevoegde waarde kan bieden aan de content van het congres of evenement. Binnen ons innovation center hebben wij programmalijnen als duurzaamheid, (cyber-) security, healthy buildings, smart mobility, donut economie, fan experience, inclusion en digitalisering. Storytelling is key tegenwoordig, ik merk dat ik daarop vaak een pitch win!’

Welke trend heb jij de laatste tijd zien ontstaan?

Ik verwacht dat hybride evenementen vooral internationale congressen veel gaat brengen. Een groter bereik, makkelijk internationale sprekers laten inbellen en juist op lokaal niveau meer die verbinding en live experience zoeken. Alles en iedereen in de wereld is door deze digitaliseringsslag veel meer binnen handbereik gekomen. Duurzaamheid en social responsibility gaan een nóg belangrijkere factor spelen in de afweging of iets online dan wel hybride gaat zijn. En op cateringgebied gaat het uitgangspunt vegetarisch worden, steeds meer klanten vragen hierom.’

Hoe zie jij de branche over 10 jaar?

‘Ik voorzie een gezonde mix tussen online, hybride en live. Niet noodgedwongen vanuit onzekerheid en overheidsmaatregelen maar vanuit efficiency, wellbeing, en duurzaamheidsdenken.’

Wat is jouw wens voor de branche?

‘Dat de oorlog in Oekraïne niet te veel negatieve impact op onze branche gaat hebben zodat we weer kunnen bouwen voor de lange termijn. Laten we die ‘lesson learned’ van mentale wellbeing tijdens de pandemie omarmen en vitaliteit met stip bovenaan zetten. En voor de opdrachtgevers: probeer en durf weer meer vooruit te plannen, zodat wij jou ook de aandacht en kwaliteit kunnen bieden die je verdient en jij het maximale rendement uit je event kunt halen.’

'Ik drink graag een Latte macchiato met havermelk. Al was de cappucino met sojamelk van Sanne Krijnen van Barcompany tijdens het allereerste live evenement van dit jaar ‘All you need is Live’ ook erg lekker!'

 

>Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!