Koffiedik kijken met… Pim ten Broeke, UP EventsKoffiedik kijken met… Pim ten Broeke, UP Events
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedik kijken met… Pim ten Broeke, UP Events

11 februari 2022

Er is weinig leuker dan vooruitkijken, out of the box denken en zonder mitsen en maren over de toekomst te dromen. Dat vergt een open blik en creativiteit, maar daar heeft de evenementenbranche geen tekort aan. In deze rubriek laten we deze creatievelingen aan het woord en gaan we met ze in gesprek over de branche. Sela Diender gaf de Eventskoffiemok over aan Pim ten Broeke, UP Events. Ook de afgelopen tijd waren ze daar druk en innovatief en dat is niet ongemerkt gebleven!

Het is echt weer voor een flinke mok warme koffie en bovendien dinsdagochtend, maar toch zie je zo een bruisend event voor je als je het terrein van UP Events in Amsterdam-West oploopt. Pim ontvangt in een van de aangeklede loodsen die verspreid over het terrein staan.

Op welke ontwikkeling van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

Pim: ‘Ik ben supertrots op ons team en alles wat we de afgelopen tijd ontwikkeld hebben. We hebben best veel voor klanten gedaan en hele goede reacties gekregen. Zo was er bijvoorbeeld een groot bouwbedrijf dat eigenlijk de stekker uit hun medewerkersevent wilde trekken nu het niet live kon. Als je als pijler innoveren hebt, dan is dat een gemiste kans! Dat overtuigde ze ervan om het toch te proberen en dat werd een groot succes. Sterker nog: Door die ervaring is de basis gelegd om een groot strategie-implementatieproject door ons te laten verzorgen d.m.v. een gepersonaliseerd gameconcept. Ondanks dat online gamen (teambuilding) voor een heel ander soort interactie zorgt, hebben we onze opdrachtgevers kunnen laten zien dat het werkt. Zo zijn we relevant gebleven en verder gaan kleien, zo ver dat het uiteindelijk tot een hele nieuwe business unit bij ons heeft geleid, helemaal richting gepersonaliseerde gamification concepten. Onze agenda zat dus best vol!’

Pim: ‘Wat ik een hele mooie bevestiging vond en een compliment voor onze organisatie, is dat als we iets heel graag willen – over de hele linie, dus conceptontwikkeling, sales maar ook directie – we er heel goed in zijn om naast iets kwalitatiefs ook iets heel schaalbaars te maken. Je kunt het wel ontwikkelen, maar je moet mensen wel zo ver krijgen dat ze het willen gaan spelen. De producten waar ik het meest trots op ben zijn dan ook de Online Teambuildingactiviteiten zoals de Vitaliteitgames, daardoor konden wij relevant blijven. We konden niets anders, we moesten online, dat gaf ook heel veel focus waardoor je met zn allen ergens heel hard voor gaat werken.’

Waarom blijft de evenementenbranche dé branche voor jou?

Pim: ‘Mijn werk wordt leuker door samen te werken met andere partijen. Dat is ook hoe ik ben, ik vind het fijn om met mensen in contact te staan en samen iets te creëren. En natuurlijk het liefst live. Klantcontact, mensen enthousiasmeren, dat is waar ik goed in ben. Live kun je ze pakken. Wat ik ook echt leuk vind: je hebt elkaar nodig, niemand runt een event alleen. Daar zit je kracht, dat je de juiste mensen en krachten om je heen verzamelt. Ik weet niet of je dat in andere branches ook hebt, dat je op zo’n manier dingen kunt creëren met elkaar. Je maakt je eigen werk leuker als je met leuke mensen werkt!’

‘Wat ik ook mooi vind, we proeven die hunkering naar live heel erg. Mensen zijn niet gemaakt om alles digitaal of live te doen. We zagen bijvoorbeeld dat kleine clubjes collega’s privé samen toch iets gingen doen toen dat onder naam van de eigen organisatie niet kon. Mensen hebben die behoefte, die kracht van live is niet na te bootsen.’

Wat neem je mee uit het afgelopen jaar?

‘Ik denk dat de afgelopen tijd een bevestiging is dat het belangrijk is om goede partnerships te hebben. Mensen hebben elkaar echt nodig. De kracht van de branche zijn de liveontmoetingen. Maar uiteraard nemen we ook alle lessen die we online hebben geleerd mee naar live. We willen een belevenis verzorgen, dat geldt zowel live als online. Net als het willen overtreffen van de verwachtingen. We zijn bij UP Events verschillende verbetertrajecten gestart om dat nóg beter te gaan doen. Maar ondanks dat mensen teambuilding graag live doen, vind ik het toch tof dat het gelukt is om mensen ook online te verrassen!’

Welk evenement zou jij ooit nog eens willen organiseren?

‘Ik heb dat nooit zo op die manier, niet dat ik per se De Toppers of het Eurovisie Songfestival wil organiseren ofzo. In de zomer van 2019 hebben we Inspire georganiseerd voor het Genootschap van Eventmanagers. Zeshonderd aanwezigen, elke ruimte een activiteit, sprekers, de hele locatie in optima forma benut, alles in bloei. Daar krijg ik energie van, zo’n soort congrestival-achtig evenement, daar heb ik heel veel zin in! Zo’n evenement waarin we kunnen laten zien wat we allemaal hebben aangepast, wat we kunnen en wat er is bijgekomen, daar kijk ik naar uit en gelukkig staan deze events weer gepland!’

Wat is een inspirerend evenement dat je zelf hebt bezocht?

‘We bezoeken regelmatig de IAAPA Expo, The Global Association for the Attractions Industry. Die is ieder jaar in The States en in Europa. Dat is heel tof en geeft echt een kijkje in de toekomst. Van nieuwe VR-mogelijkheden tot de nieuwste wieltjes van een attractie tot de nieuwste smaken suikerspin. Privé bezoek ik graag foodfestivalletjes, dansen op het strand, dat soort dingen, zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Zolang je verwachting overtroffen wordt hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn!’

Wat is jouw wens voor de branche?

‘Ik hoop dat we sterker terugkomen, dat gun ik iedereen. Ik zie wel wat uitdagingen qua personele bezetting nu veel kwaliteit de branche heeft verlaten. Ik hoop dat we de kwaliteit met elkaar kunnen blijven hooghouden. Voortbordurend daarop, mensen zijn dus steeds belangrijker. Take care of each other is niet voor niets al sinds het begin ons motto. Als je mensen blij zijn, dan stralen ze dat uit. Gelukkig zie je nu dat dat overal belangrijker wordt. Mensen in je organisatie zijn de drijfveer achter je succes.’

Hoe zie je de branche in de toekomst?

Pim: ‘Natuurlijk hebben we de afgelopen tijd van alles geleerd wat we meenemen de toekomst in. Ik geloof ik een gezonde mix tussen live en online, bepaalde dingen zijn makkelijker digitaal, maar sommige dingen ook simpelweg niet geschikt. Of we een bril op gaan zetten en in Metaverse gaan rondlopen? Daar geloof ik ook wel in hoor, maar ik durf niet te zeggen waar dat heengaat. Ik ben wel benieuwd en er heel nieuwsgierig naar. Er is iets gaan verschuiven, je ziet hoe snel mensen van digibeet naar redelijk digisavy gaan. We hebben allerlei groepen online gehad, je ziet dat als je moet, verandering best snel kan gaan. Er werd daardoor ook heel veel gevraagd van ons innovatievermogen, en het is uiteindelijk heel leuk dat daar ook succes uit voorkomt.’

Doorgeefvraag

‘De mok geef ik graag door aan Annemarie Engels van Johan Cruijff ArenA. Een totaal ander soort locatie, waar wij als fun & teambuildingaanbieder komen. Ze zijn innovatief, ik ben erg benieuwd hoe corona haar kijk op de branche & het organiseren van events in de Arena veranderd heeft.’

Over UP Events

Het multifunctionele evenemententerrein van UP Events ligt aan de rand van Amsterdam. Groen, uniek, inspirerend en een tikkeltje tegendraads. De verschillende binnen- en buitenmogelijkheden maken het ideaal voor alle soorten bedrijfsevents, personeelsfeestjes, themafeesten, jubilea, relatie-events, meetings, trainingen en workshops.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!