Koffiedik kijken met… Séla Diender, Project Manager effectgroep* Koffiedik kijken met… Séla Diender, Project Manager effectgroep*
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedik kijken met… Séla Diender, Project Manager effectgroep*

20 januari 2022

Vooruitkijken. Dat vergt een open blik en creativiteit, maar daar heeft de evenementenbranche geen tekort aan. In deze nieuwe rubriek gaan we met eventprofessionals in gesprek over de branche. Via een kettingreactie meanderen we zo van eventmanager tot locatieverantwoordelijke en van livecommunicatieexpert tot artiest of eventpersonality! Sanne Krijnen gaf de Events koffiemok door aan Séla Diender, Project Manager effectgroep*, groot genoeg voor een flat white – zo drinkt ze haar koffie graag.

  • Koffiedik kijken met… Séla Diender, Project Manager effectgroep*
  • Koffiedik kijken met… Séla Diender, Project Manager effectgroep*
    Code Rood Foto: Nico Alsemgeest
  • Koffiedik kijken met… Séla Diender, Project Manager effectgroep*
  • Koffiedik kijken met… Séla Diender, Project Manager effectgroep*
    Code Rood, Foto: Rik Wolswijk

Dit is hét vak, hier wil ik vol voor gaan!’

Als jonge hond in de evenementenbranche heeft Séla een frisse blik op de toekomst en vooral heel veel zin om dóór te gaan. Ze studeerde Event Management aan de HKU en liep stage bij effectgroep* waar het kwartje viel: ‘Dit is hét vak, hier wil ik vol voor gaan!’ Eenmaal afgestudeerd ging ze aan de slag voor een evenementenlocatie. Séla: ‘Daar kwam ik erachter dat ik liever bij een evenementenbureau werk, omdat je dan van begin tot het eind betrokken bent bij de organisatie. Na 3,5 jaar bij een eventenementenbureau kwam corona om de hoek kijken en moest ik daar helaas afscheid nemen. Een hele teleurstelling.’

Gelukkig kon ze snel weer aan de slag. Een van de techniekleveranciers (AV Brothers) waar ze eerder prettig mee had samengewerkt, had een webinarstudio gebouwd en zocht een projectmanager. Séla: ‘Dat was enorm leerzaam, ik zat bovenop die nieuwe ontwikkeling van online events. Super waardevol.’

Toen de evenementenbranche weer live kon, werd ze benaderd door effectgroep* – voor de oplettende lezer, het bedrijf waar ze eerder stage had gelopen. Séla: ‘Direct na mijn studie had ik nog niet genoeg werkervaring, nu wel. Dit was de kans waar ik op gewacht had! Sinds september ben ik hier begonnen, vol nieuwe energie en mooie projecten en events.

Wat maakt de livecommunicatiebranche dé branche voor jou?

‘Ik vind het mooi om projectmatig te werken, je werkt elke keer naar een hoogtepunt toe. Het opbouwen van relaties met opdrachtgevers en leveranciers is wat mij energie geeft. Er werken in de branche zo veel verschillende mensen met ieder hun eigen expertise, die samenwerking vind ik heel mooi om te ervaren. Ook in deze moeilijke tijd zie je hoe belangrijk die contacten zijn.'

Welk geheim ingrediënt zorgt voor een succesvol evenement?

‘Ik geloof in samenwerking en cocreatie, waarin de opdrachtgever en het bureau samen een event creëren waar de doelgroep echt iets aan heeft. Je hebt daarbij de input van de opdrachtgevers echt nodig.’ Daarop aansluitend wil ze pleiten voor langdurige relaties. Séla: ‘Het is niet zo dat wij één event doen en daarna zeggen: tot ziens. We hebben opdrachtgevers waarvoor we het hele jaar werken aan marketing- en communicatieoplossingen; van campagnes tot events en van digitale oplossingen tot designs. We werken als het ware als ‘collega’s op afstand’ met elkaar samen om zo het merk, de doelgroep en de branche écht goed te begrijpen. Langdurige relaties en het betrekken van de opdrachtgevers bij het project; dat zijn wat mij betreft de belangrijkste ingrediënten voor een succesvol evenement.’

Welke trends zie jij binnen de branche?

‘De evenementenbranche was al creatief, maar je wordt nog creatiever als het moeilijker wordt. Denk bijvoorbeeld aan de coronacrisis. Het blijft me verbazen hoe snel bedrijven kunnen omschakelen. Bijvoorbeeld een techniekpartij die zich vol op livestreamen richt, een bedrijf als Bar Company dat cocktailpakketten aanbiedt, inclusief online workshop, om zo de opdrachtgever toch te kunnen helpen, een teambuildingevent als Chainreaction, dat nu niet alleen fysiek maar ook online mogelijk is.’ Ik vind het ontzettend knap van al die ondernemers dat ze in oplossingen zijn gaan en blijven denken.'

Toch ligt het hart van de branche bij live-events. ‘Als het live kan, dan wil iedereen live, dat hebben we in de tussenliggende periode wel ervaren. Het enthousiasme spatte ervan af toen het weer kon. Ik ben ervan overtuigd dat de waardering voor live is gegroeid. Aan de andere kant is ook het belang van de communicatieboodschap duidelijker geworden. Wanneer de urgentie groot is en informatieoverdracht het hoofddoel, dan kan het vaak ook online. Het is echt niet altijd meer nodig om iedereen vanuit de hele wereld naar een eventlocatie te laten komen. Dat kan soms veel efficiënter online’.

Welke tips wil je aan de branche of opdrachtgevers meegeven?

‘Misschien is het voor de hand liggend, maar wat echt niet werkt is het één op één kopiëren van een live-event naar een online- of hybride variant. Dat vraagt echt om een andere insteek. Ga je online? Betrek de deelnemers volop bij het programma, zorg voor snelheid & dynamiek, geen lange keynote presentaties, zorg voor afwisseling met video's, een muzikaal intermezzo, interviews, een backstage reporter etc. Kan het hybride? Dan is er altijd één hoofddoelgroep en een doelgroep die op de achtergrond meedoet. Je moet kiezen op welke doelgroep je je richt en hier heel duidelijk over zijn in de communicatie richting de genodigden. Het draait allemaal om het managen van verwachtingen, zodat er geen teleurstellingen ontstaan.'

Hoe zie jij de branche over 5 of 10 jaar?

‘Eventmanagers zijn gewend om snel te schakelen en kansen te zien. Ook in de afgelopen periode konden we opdrachtgevers, die nog nooit een online evenement hadden georganiseerd en niet wisten waar te beginnen, al snel aan de hand meenemen. De adviserende rol van de eventmanager wordt in de toekomst alleen maar groter denk ik.'

'In aanvulling op de langdurige relaties tussen bureau en opdrachtgevers verwacht ik dat er in de toekomst veel meer aandacht is voor de hele PR- en communicatiestrategie van de opdrachtgever. Een event staat niet meer op zichzelf, maar is een onderdeel van een groter geheel. In het algemeen worden evenementen serieuzer genomen. Pas als iets er niet meer is, weet je wat je mist. De noodzaak van live-evenementen is door de huidige situatie meer naar boven gekomen.’

Waarin wil je je zelf nog ontwikkelen?

Ik ben nog jong, dus zoveel’, lacht ze. ‘Naast het produceren van fysieke evenementen, ben ik het afgelopen jaar in de online events gedoken. Hier heb ik inmiddels heel wat ervaring in opgedaan. Persoonlijk zou ik mezelf verder willen ontwikkelen in de strategische communicatie, het zijn van de critical friend en het daarmee verder helpen van de opdrachtgever. Écht vanaf het begin meedenken over communicatievraagstukken en opdrachtgever in de volle breedte kunnen adviseren.'

Doorgeefvraag: Wat heeft jou het afgelopen jaar in je kracht gezet?

‘Wat mij in mijn kracht heeft gezet was het moment dat ik de overstap maakte naar de webinarstudio. Ik kon ondanks de corona-beperkingen toch met events bezig zijn, ook al was dat online. Daar werd ik gewoon heel gelukkig van. Die onderzoekende en adviserende rol, dat was een snelkookpan aan ervaringen. Ik realiseerde me: ‘Wow, wat heb ik veel gedaan, geleerd en gezien en al die kennis kan ik nu delen met opdrachtgevers die nog nooit een online evenement hebben georganiseerd. Online gaat nooit meer weg, dus die ervaring heb ik nu in mijn zak!’

Aan wie wil jij de mok doorgeven?

'Ik wil de mok graag doorgeven aan Pim ten Broeke. Ook Up Events heeft tijdens de coronacrisis laten zien hoe veerkrachtig ze zijn. Zo hebben ze onder andere de VitaliteitsGame ontwikkeld. Graag zou ik willen weten op welke productie/ontwikkelingen/projecten van het afgelopen jaar Pim het meeste trots is?'

Over effectgroep*

effectgroep* is een full-service creative agency. Strategie, creatie en projectmanagement van merkcampagnes en alles wat daarbij komt kijken. Wat we bedenken, maken we ook. We werken altijd vanuit jouw merk en gebruiken alle communicatiekanalen, digitaal, live en crossmediaal. effectgroep* werd in 2021 gekozen tot beste dienstverlener in de categorie eventmarketing.

 > Mahlee Plekker

 


 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!