Back Back Interview

Kees Janssen: ‘Geef meer, veel meer dan de klant ooit had durven dromen’

07 september 2011

De evenementenbranche blijft een mensenbranche waarin we elkaar inspireren en van elkaar kunnen leren. Maak kennis met de Event Personality van deze week: Kees Janssen, eigenaar NEB Communicatieprojecten.

Kees: ‘Doe waar je echt goed in bent, volg je intuïtie en blijf je ontwikkelen, dan bereik je vanzelf je doel’.

– Wie is Kees Janssen?
Na de Hogere Hotelschool Den Haag en Conservatorium opleiding (gitaar) als pionier in Muziekcentrum Vredenburg Utrecht beland. Daar heb ik de bijzondere projecten ontwikkeld en de commerciële verhuringen begeleid. Na 4 jaar volgde de overstap naar Schouwburg/Congrescentrum Orpheus in Apeldoorn als Hoofd Evenementen.

In 1986 startte ik met Caroline het Nederlands Evenementen Bureau dat later NEB Communicatieprojecten is gaan heten. Mijn functie? Conceptontwikkelaar, programmeur/programmamaker. Ik ben getrouwd met Caroline en samen hebben we een zoon Camille en dochter Kathelijne en wonen we samen met een leuke hond en drie schitterende Maine Coons.

– Kort bedrijfsprofiel:
Vanuit NEB Communicatieprojecten maak ik programma-ideeën en -concepten voor evenementen door diepgraverij en dus vanuit inhoud naar vorm. Binnen de vorm zet ik daarvoor bijzondere artiesten van alle mogelijke disciplines in; zowel nationaal als internationaal. Als specifiek profiel herken je in KJ-programma’s de mix van muziek, dans, circus, zang, beeld en techniek die ten dienste staan van een communicatieve boodschap. Ooit beschreef een klant zo’n project als ‘Gesamtkunstwerk’.

– Mijn motto:
Bedenk een concept waarmee je klant iets krijgt dat hij/zij nooit had durven dromen.

– Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb:
Oeps! Dat is een lastige, want als je al 25 jaar de meest fantastische eenmalige projecten maakt die ook nog eens zo effectief blijken te zijn…. Ja, er is er eentje die wel erg opviel: DSM op K’98. Dat was een live commercial op de grootste kunststoffenbeurs van de wereld in Düsseldorf. Het concept dat ik maakte was eigenlijk vrij simpel: Een afgesloten stand met een foyer en een klein theater (300 plaatsen) waarin wij 6x per dag speelden en dat 10 dagen achtereen.

Thema: It’s Surprising What We Can Do Together. Ingrediënten: Een sterk verhaal dat werd uitgevoerd door ex-Cirque du Soleil artiesten, live orkest, drie befaamde Parijse mimespelers, continu projectie op de vidiwall als decor en een sexy actrice/MC. De grap was dat het puur platte communicatieve taal was, maar dat het in een theatrale vorm was gegoten. Dagelijks stonden de beursbezoekers minimaal een uur in de rij om de experience van 30 minuten mee te kunnen maken. En ze moesten ook nog eens een half uur alvast in de zaal gaan zitten en konden we daar in de préshow ongemerkt communiceren. We haalden de voorpagina van BILD. Het was voor de beursbezoekers ‘talk of the town’ in trein, bus, vliegtuig, hotel en overal op de mega beurs.

– Hoe ik de crisis heb overleefd:
Door de marktontwikkelingen te volgen, nieuwe trends in theaterland te zoeken bij ondermeer vooraanstaande podiumkunstopleidingen in binnen- en buitenland. En zeer actief te zijn, kennis te delen en samenwerking niet uit de weg te gaan.

– Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ik vind van wel ja. Toen ik in 1986 op de zolderkamer begon moest ik alle mogelijkheden aanpakken voor omzet. Ik leverde dus artiesten, maar dan wel die vanuit mijn specifieke netwerk; theater. In de loop van de tijd kreeg ik steeds meer opdrachten in de lijn zoals ik nu doe. Het was altijd mijn droom om alleen maar concepten en programma-ideeën te ontwikkelen, met theater als specialisme. Het heeft zo’n tien jaar geduurd maar nu ben ik zoals ik dat altijd had gewild.

– Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Door het jaar heen bezoek ik de belangrijke internationale festivals, theaterlaboratoria en podiumkunstopleidingen in de volle breedte. Ik bedoel daarmee van dans tot modern circus. Ik ben vooral geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en nieuwe topacts die iets echts nieuws brengen.

– Mijn droom:
Een grote langlopende show kunnen maken, maar dan wel eentje die continu in beweging blijft.

– Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Rob Captijn: out-of-the-box-denker pur sang.

– Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Luister naar je klant en geef/bedenk iets dat ze nooit hadden verwacht. Geef meer, veel meer dan ze ooit hadden durven dromen.

– Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Festival Avignon, Montreal ‘Juste Pour Rire’, Fringe, Cirque de Demain, Rotterdam Circusstad…

– Mijn grootste hobby:
Muziek luisteren

– Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Cervantes’ Don Quichot, Opzij, Zomergasten

– Favoriete vakantieland en –stad:
Verenigde Staten/Canada en New York

– Van deze muziek ga ik helemaal los:
Miles Davis, Joni Mitchell, Sting

– De grootste blunder:
Eigenlijk geen blunders, maar wel een grote les geleerd en daarmee één grote blunder begaan: Een heel aardige collega wilde graag ook meedoen met een tournee. Alles keurig afgedicht met een contract en daags voor uitvoering bleek dat er een financieel probleem lag. Tegen beter weten in heb ik de opbouw en 4 dagen spelen toch laten doorgaan, want die aardige collega deed de toezegging dat het wel goed zou komen. Het kwam niet goed en een stevige les geleerd: een echte blunder.

– Hoe ‘social media’ ben ik?
Ik heb LinkedIn en Facebook, vooral voor contacten, en Twitter wat af. Ik zou er meer tijd in moeten steken en dat vraagt discipline.

– Over 5 jaar… :
Hoop ik samen met een sterke collega actief te blijven als conceptontwikkelaar. Met een sterke collega doel ik op een uiteindelijk samenwerkingsverband zodat ik mij alleen bezig kan houden met de vertaalslag van inhoud naar vorm. De productie leiden kunnen anderen prima.

– Wat niemand van mij weet/verwacht:
Dat ik meerdere keren Nederlands kampioen schermen ben geweest.

– Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Doe waar je echt goed in bent, volg je intuïtie en je hart, blijf je ontwikkelen en dan bereik je vanzelf je doel. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!