Back Back Interview

Jorgos Stein: Assumption is the mother of all fuck-ups

15 juli 2014

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Jorgos Stein van Barsupport.

Wie is Jorgos Stein?
Ik ben 38 jaar, gehuwd en gedeeltelijk van Griekse afkomst. Ik woon in De Meern en mijn bedrijf is gevestigd in Rotterdam.

Wat is typisch ‘Jorgos Stein’?
Ik ben continu op zoek naar de uitdagingen van het leven. Ik ben een gedreven man en weet dat je zelf actie moeten ondernemen als je iets wilt bereiken. Een ander zal het niet voor je doen. Vandaar dat ik als profielfoto heel toepasselijk heb gekozen voor een strijdende foto. Het is niet mijn mooiste foto, maar het geeft wel weer wie ik ben. Zelfs onder druk blijf ik gefocust.

Beroep en bedrijf?
Sinds 2002 ben ik (mede)eigenaar/managing director van Barsupport, samen met mijn compagnon Ian Bartos. In Nederland waren wij de eerste beverage cateraars, gespecialiseerd in cocktails. Tegenwoordig ligt de focus van ons bedrijf steeds meer op training en begeleiding in de branche. Ons tweede bedrijf (sinds 2012) is HomeMade Cocktails. Wij leveren voorgebottelde cocktails in flessen aan de barindustrie. De cocktails van HomeMade Cocktails zijn vers en naar origineel recept, zonder toevoeging van conserveringsmiddelen. Met dit concept maken we cocktailbereiding toegankelijk en leuk voor iedereen.

Waarom deze branche?
Ik ben er ingerold. Van beroep ben ik eigenlijk graficus, maar vanaf mijn 15e ben ik op gezette tijden werkzaam geweest in de horeca. Vanaf mijn 22ste stond ik achter de bar en maakte ik cocktails en longdrinks, zo kwam ik in aanraking met het Amerikaanse barsysteem en ‘American style bartending’. In 1999 heb ik een klein ontwerpbureautje opgericht voor de barindustrie (menukaarten, flyers, etc). Om de huur te kunnen betalen, stond ik in de avonduren stond nog achter de bar. In die tijd werkte ik samen met mijn huidige compagnon Ian, die internationaal barwedstrijden deed op wereldniveau. Ik reisde vaak met hem mee en tijdens die reizen kwamen we op het idee voor een nieuw bedrijf. De diverse drankculturen en de hoge niveaus bartending die we in het buitenland zagen, had Nederland niet. Hier kende men alleen de dienbladen met glazen. We zagen een gat in de mark en dus is in 2002 Barsupport geboren. Ik ben gestopt met mijn ontwerpbureau en heb me volledig op Barsupport gestort, ons bedrijf is de eerste full-service cocktailcateraar van Nederland. We hebben een markt gecreëerd. Inmiddels is er ook concurrentie, dat is logisch. Daarom hebben wij er voor gekozen, onze kennis en expertise met hen te delen. Dat doen we in de vorm van training en begeleiding. Sharing is caring.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Ik heb veel mooie events bijgewoond, maar een heel bijzondere event was de eerste rechtstreekse KLM vlucht van Amsterdam naar Miami, waar ik tijdens de vlucht Bacardi mojito’s heb gemaakt, vanuit een omgestylde airline trolley. Het was een geweldige ervaring om als steward de passagiers te mogen serveren. Na 48 uur gefeest te hebben in Miami, sliep ik als een roosje gedurende de gehele terugvlucht.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Dat is het Ketel One Vodka Event, waar de internationale top in bartenders voor werd uitgenodigd. De Korenbeurs in Schiedam, waar vroeger granen werden verhandeld, was getransformeerd tot een versmarkt waar prachtige cocktailcreaties werden bereid. Barsupport mocht de gehele beverage productie verzorgen en onze bartenders en projectmanagers hebben het perfect gedaan. Alles klopte en er werd echt als team gewerkt. Daar heb ik echt van kunnen genieten.

Wat inspireert jou?
Ondernemers die continu innoveren in hun marktsegment, deze inspiratie heeft ons gedreven tot een eigen innovatie, ons nieuwe bedrijf HomeMade. We hebben deze droom en visie tijdens de crisis verwezenlijkt.

Waar droom je nog van?
Lekker kunnen genieten van Griekenland! Ik droom ervan om daar met citrusbomen aan de slag te gaan en er biologische citroenen en limoenen te kweken. De eerste bomen zijn al geplant, op familiegrond. Uiteindelijk wil ik deze citrusvruchten gebruiken voor de productie van onze eigen cocktails. Dan weten we zeker dat het 100% biologisch is! Verder zou ik de cocktailmarkt toegankelijk willen maken, zodat iedereen klassieke cocktails kan bereiden, om vervolgens te kunnen experimenteren met de moderne variant.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik zou niet durven zeggen hoe de evenementenmarkt er over 5 jaar uit zal zien, wel kan ik zeggen dat de consument bewuster omgaat met drinken. Meer echte en verse drinks, biologisch en zonder conserveringsmiddelen. Niet alleen alcoholische, maar ook alcoholvrije drinks, zoals eigengemaakte limonades en ice tea’s. Ik denk ook dat de cocktailfamilies bekender worden.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Regelmatig heb ik een etentje met mijn compagnon Ian Bartos, om naast het werk ook over elkaars privéleven en dromen te spreken en te filosoferen. Het draait niet altijd om werk, privé is even belangrijk. Ook in compagnonschap. Even bijpraten in een andere omgeving dan op de werkvloer.

Wat was je grootste blunder?
Blunder vind ik een zwaar woord, ik noem het liever fouten! En die maak ik regelmatig om ervan te kunnen leren.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat mijn grootste passie boksen is en dat ik nog wekelijks in de boksring te vinden ben bij RBV Crooswijk, waar ik in 1998 voor het eerst binnenstapte. Als wedstrijdsecretaris match ik daar nu ook samen met de trainers onze wedstrijdboksers. Boksen is een stuk geestelijke ontspanning voor mij, in de ring kan ik mijn stress achterlaten. Als ik een week niet heb gebokst, ben ik verschrikkelijk chagrijnig. Dan zegt mijn vrouw tegen mij: ‘ga alsjeblieft boksen, want je bent niet te genieten’. Ik vind het ook heerlijk om nieuwe bokscholen binnen te stappen als underdog, maar uiteraard is er maar één kluppie voor mij en dat is RBV Crooswijk.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Assumption is the mother of all fuck-ups.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!