Jan ter Haar: ‘Ik verkoop verbinding’Jan ter Haar: ‘Ik verkoop verbinding’
Back Back Interview

Jan ter Haar: ‘Ik verkoop verbinding’

05 december 2019

Persoonlijk contact is de sleutel voor Jan ter Haar van Training & Travel. ‘Als je een reis organiseert van een paar dagen, dan moet je feeling hebben met je opdrachtgever.’ Hetzelfde geldt voor alle lokale leveranciers die Jan inzet op de 50 bestemmingen binnen Europa. ‘Ik ken ze allemaal persoonlijk. Dat werkt het best.’

Training & Travel organiseert de meest uiteenlopende reizen voor organisaties naar eveneens de meest uiteenlopende bestemmingen. De reizen duren meestal twee tot drie dagen. Kenmerkend is dat er naast een ontspannen gedeelte ook altijd een educatief gedeelte is.

Travel & Training bestaat uit eigenaar Jan ter Haar , twee backoffice-medewerkers en een kring van vaste reisleiders/trainers/coördinatoren.

Hoe vult Training & Travel een reis in?

‘Bij een aanvraag ga ik altijd zelf naar de organisatie toe. Dan krijg ik feeling met de mensen en de organisatie. Ik verkoop als het ware ‘verbinding’, zowel tussen de mensen zelf als tussen het doel van de reis en de invulling daarvan. Het educatieve gedeelte vul ik bij voorkeur samen in met degene die het voor het zeggen heeft. Ik wil weten wat voor hem of haar belangrijk is om te bereiken.’

Waar kun je aan denken bij het educatieve gedeelte?

‘Soms heeft de opdrachtgever zelf al een invulling, zoals een symposium of een vakspecialistische training. Maar als de reis is gericht op bijvoorbeeld het verbeteren van de samenwerking in het team, dan verzorgt Training & Travel dat. We bieden dan bijvoorbeeld een actieve teambuildingstraining of kiezen voor een ex-topsporter die een inspirerende lezing of workshop geeft.’

‘Na jaren ervaring weet je snel wat er bij een groep past’

En de rest van het programma, is dat standaard?

‘Nee, we leveren altijd maatwerk. Na jaren ervaring weet je vaak al snel wat er bij een groep past en wat niet. Een notariskantoor vindt een cultuurhistorische wandeling langs mooie gebouwen in Toscane wel interessant, maar voor een groep bouwvakkers kies je eerder voor een toer met quads. Hetzelfde geldt voor het hotel en het eten, dat moet ook bij de groep passen. Voor de een kies je voor een hotel of restaurant dat er gewoon goed uitziet en uitstraling heeft. Maar voor een andere groep met minder wensen en budget kies je eerder voor degelijk, goed en wat eenvoudiger.’

Hoe verzeker je dat ter plekke alles goed is geregeld?

‘Ik begeleid de tours soms zelf, maar maak meestal gebruik van de vaste reisleiders. De reisbegeleiders én leveranciers ken ik zelf allemaal, ook in het buitenland. Ik wil weten wat ik bied en wil alles eerst zelf zien, beleven en de mensen ontmoeten. We werken alleen samen met ondernemers die zelfstandig zijn, zich verantwoordelijk voelen en hart hebben voor hun zaak. We hebben met iedereen direct contact, er zitten geen ‘regelpartijen’ tussen. Dan heb je korte lijnen en ook geen ruis in de communicatie.’

Brengt een reis in het buitenland eigenlijk niet veel risico’s met zich mee?

‘Het valt mee. Maar in de luchtvaart kan het natuurlijk wel spaak lopen. Als de KLM ineens gaat staken, dan hebben we een probleem. We hebben een verzekering die dat dekt, maar het blijft een risico. Gelukkig hebben we het zelf nog niet meegemaakt in al die jaren. En verder moeten we goed rekening houden met bijvoorbeeld de AVG, de privacywet, en de WKR, de werkkostenregeling. Zo kan een hotel bijvoorbeeld vragen om kopieën van paspoorten van de reizigers. Dat soort dingen geeft vaak wat ‘gedoe’. Daar moet je dan slim op inspelen; het is in de regel altijd op te lossen zonder dat de opdrachtgever daar last van heeft.’

Zijn dit soort reizen niet enorm conjunctuurgevoelig?

‘Ja, dat wel. Als het economisch minder gaat, zijn organisaties minder snel bereid om in reizen te investeren. Aan de andere kant zijn er gelukkig ook organisaties die snappen dat je dat soort dingen dan juist nodig hebt. Zo’n trip geeft je organisatie of je team een enorme boost en dat verdien je terug. Zeker in branches zoals de ICT. Je verbindt mensen met elkaar en met je organisatie, teams worden hechter én mensen leren elkaar beter kennen op een ontspannen manier. Dat levert meer op dan dat je investeert. Zo zie je maar weer: persoonlijk contact en betrokkenheid zijn sleutels voor een goed lopende organisatie. Dat geldt voor Travel & Training én onze opdrachtgevers.’

Door > Anne Marie Voskamp

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!