Back Back Interview

Ivo van der Pauw: ‘Ik leef mijn droom met Thuishaven’

05 oktober 2016

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Ivo van der Pauw van evenementen- en festivallocatie Thuishaven.

Ivo is iemand die met veel passie geniet van het produceren en bezoeken van evenementen: ‘Als ik ergens te gast ben laat ik mij inspireren door de invulling van de productie en zoek ik in gedachten naar punten die ik zelf anders zou hebben aangepakt.’

Wat is typisch Ivo van der Pauw?
‘Typisch voor mij is mijn nieuwsgierigheid. Steeds weer probeer ik daarmee mijn horizon een beetje breder te maken.’

Beroep en bedrijf?
‘Ik ben mede-eigenaar van Thuishaven Zakelijk BV. Een festivalterrein, gelegen in Amsterdam Westpoort wat we ook verhuren aan corporate klanten. (Lees hier een verslag over de vele mogelijkheden van deze unieke locatie).’

Waarom heb je voor deze branche gekozen?
‘Ik heb lang tussen twee branches in gezeten, events en marketing. Die twee gaan goed samen maar het werd tijd om mij volledige te focussen op één van de twee branches. Daarom heb ik mijn baan als creatief bij NewsLab opgezegd. Nu ga ik verder waar ik ooit begonnen ben: business events!’

Wat zou jouw tweede keus geweest zijn?
‘De tweede keus ligt wat voor de hand: als Thuishaven er niet was geweest zou ik nog steeds de creatief zijn die ik de afgelopen twee jaar was.’

Mooiste evenement dat jullie mochten hosten?
‘Met Thuishaven hebben we nog maar net de deuren geopend voor de zakelijke markt. Toch hebben we al een b2b event mogen verwelkomen waar ik supertrots op ben. De organisatie DEPT uit Amsterdam heeft bij ons een zakelijk festival geproduceerd voor haar medewerkers en klanten. Adformatie deed verslag van dit eerste digitale marketingfestival van Nederland en schreef hierover: ‘zakelijk netwerken op een festivalterrein’. 900 genodigden luisterden aandachtig naar internationale sprekers op onze mainstage en in de vintage circustent. Het eten werd geserveerd vanuit diverse foodtrucks en onze eigen Thuishaven-keukenbrigade. Nadat het diner genuttigd was en de eerste biertjes hun werk deden werd er al snel uitbundig gedanst op een live concert van de Jeugd van Tegenwoordig. Ook daarna bleef de club van creatievelingen nog lang onrustig op het festivalterrein dankzij de muzikale klanken van twee top DJ’s.’

Wat was het mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Dat was de ADCN lampenuitreiking 2012, een reclame award show in het Concertgebouw in Amsterdam, waar ik overigens ook aan mee heb mogen produceren. Het contrast tussen de supernette evenementenlocatie en een toffe creatieve invulling van het evenement spreekt mij tot op de dag van vandaag enorm aan. Denk aan tegenstellingen zoals; alle genodigden uit de creatieve industrie strak in smoking, snackautomatieken op de smetteloos roodfluwelen vloer en een megaprojectie daar waar normaal het symfonieorkest hoort te zitten. Door zulke contrasten aan te gaan kun je een evenement tot iets ongekends maken.’

Wat of wie inspireert jou?
‘Ik ben een nieuwsgierig mens. Mijn inspiratie komt dan ook op veel manieren binnen. De ene keer is het een stiekem kijkje achter de schermen of een online artikel over de laatste trends en de andere keer een goed gesprek met een vreemde in het café bij mij om de hoek.’

Waar droom je nog van?
‘Momenteel leef ik al één van mijn dromen. Het hele Thuishaven project heeft zo’n toffe wending gekregen. Drie jaar geleden is Thuishaven begonnen als festivalconcept en inmiddels zijn we uitgegroeid tot één van de grootste evenementenlocaties van Amsterdam. Zo bieden wij een vast festivalterrein van 6.500 m2 aan met daarop 4 area’s waarvan twee indoor met verwarming die het hele jaar door gebruikt kunnen worden.’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Als de augmented reality zich nog iets verder door ontwikkelt denk ik dat we business events gaan produceren waarbij alle genodigden kunnen deelnemen vanuit hun eigen woonkamerstoel. Dat zou bizar zijn!’

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
‘Ik ben onwijs dankbaar voor de kennis die mij is overgedragen door event professionals in de eerste jaren van mijn carrière. Ik zou die personen mee uit eten vragen als bedankje daarvoor.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!