Invitado volgt bezoekers op de beursvloer
25 maart 2019Hoe bewegen bezoekers zich over een beurs? Hoelang duurt hun bezoek, wat zijn de hotspots en welke routes leggen ze af? Het zijn essentiële vragen die registratiespecialist Invitado met behulp van geavanceerde technologie nu kan beantwoorden. Deze waardevolle inzichten helpen organisatoren de volgende editie van hun beurs verder te optimaliseren en potentiële exposanten te overtuigen.
Big Brother en mister X
Met bewakingscamera's zou je een willekeurige bezoeker vanaf het moment van binnenkomst tot zijn vertrek kunnen volgen. Door te schakelen tussen de beschikbare bronnen zie je meneer X zijn jas ophangen, lang blijven hangen bij een stand, een kop koffie drinken, een praatje maken bij de toiletten, teruglopen naar de stand die al eerder zijn aandacht trok, handen schudden met de standhouder, zijn jas ophalen bij de garderobe en de schuifdeuren uit lopen naar het parkeerterrein. Bedankt voor uw bezoek en graag tot volgend jaar, meneer X!
Mitsen en maren, maar hoe dan wel?
Dit is leerzaam, in theorie mogelijk, maar op zijn zachtst gezegd nogal arbeidsintensief en niet bepaald respectvol als het om de privacy van meneer X gaat. Bovendien: hoe weet je of meneer X representatief is voor de gemiddelde bezoeker van de beurs? Ongetwijfeld ziet de dag van mevrouw Y er totaal anders uit. Toch is er een manier om deze gegevens van vrijwel alle bezoekers van A tot Z in kaart te brengen en die de geldende privacywetgeving volledig respecteert. Precies zoals via Google Analytics virtuele bezoekers van een website kunnen worden gemonitord, biedt het systeem van Invitado beursorganisatoren inzicht in hoe anonieme bezoekers van vlees en bloed zich over hun beurs bewegen.
Dit levert het op:
- Een live dashboard met statistieken van nieuwe en terugkerende bezoekers, de gemiddelde duur van een bezoek, de actuele conversie, de capaciteit en een heatmap van de beursvloer.
- Rapportagetools die alle statistische gegevens bieden voor een verdere optimalisatie van een beurs, voor de personisalisatie van de communicatie en voor het overtuigen van nieuwe exposanten.
- Demografische gegevens en het bezoekgedrag per categorie.
- Interactieve beursplattegronden: waar en wanneer was het druk op elke willekeurige plek op de beursvloer
- Inzicht in de flow van de bezoekers: wat waren de populairste routes?
Zo werkt het in de praktijk
Mobiele telefoons zijn continu op zoek naar beschikbare wifi-netwerken. Daarvoor zenden zij signalen uit. Deze signalen kunnen worden opgevangen. Door de beursvloer te voorzien van slim geplaatste sensoren kan de beweging van elke ingeschakelde smartphone nauwkeurig worden gevolgd. Deze telefoongegevens blijven anoniem en worden direct bij ontvangst versleuteld. Wel kunnen met camera's algemene demografische gegevens aan de ontvangen data worden gekoppeld: via gezichtsherkenning kunnen geslacht en leeftijdscategorie worden bepaald en bijvoorbeeld ook of een bezoeker het naar zijn zin heeft of niet.
En de AVG dan?
Deze technologie beweegt zich op de grens van wat binnen de AVG is toegestaan en is in de media en onder juristen dan ook regelmatig onderwerp van discussie. Zo zijn diverse gemeenten onlangs gestopt met het inzetten van wifi-tracking in de openbare ruimte en is er een landelijk volg-me-niet-register in de maak. Voor beurzen, die plaatsvinden in de gecontroleerde omgeving van een beurshal, kan deze tracking-methode wel worden ingezet, mits maar aan een aantal voorwaarden wordt voldaan: bezoekers dienen op de hoogte te zijn, toestemming te hebben gegeven en de mogelijkheid te hebben om niet gevolgd te worden.
In de praktijk komt dit neer op een melding in de privacyverklaring die wordt geaccepteerd zodra een bezoeker zich registreert. In het privacy statement wordt benadrukt dat er geen persoonsgegevens worden opgeslagen en dat data direct en onomkeerbaar versleuteld wordt en dus in geen geval herleidbaar is tot individuele personen. Door de telefoon in vliegtuigmodus te zetten of de wifi uit te schakelen kan een bezoeker voorkomen dat zijn bezoek geregistreerd wordt.
Goed artikel?
Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!