
De International Carpet & Flooring Expo (ICFE) , voorheen bekend als CFE, is nu aan haar derde editie bezig en heeft zich snel ontwikkeld tot een van de belangrijkste ontmoetingsplaatsen voor de sector wereldwijd. De beurs, georganiseerd door Tüyap Exhibitions Group in samenwerking met de Istanbul Carpet Exporters' Association (İHİB) en de Southeastern Anatolia Carpet Exporters' Association (GAHİB), heeft een waarlijk internationale identiteit gekregen en trekt kopers, fabrikanten en besluitvormers van over zes continenten.
Zelfs in een tijdperk waarin de wind van e-commerce door elke uithoek van de handel waait, blijft persoonlijk netwerken de plek waar duurzame connecties worden gelegd die tot deals leiden. Voor de tapijt- en vloerenindustrie belichaamt geen enkel evenement dit beter dan ICFE, dat van 6 tot en met 9 januari 2026 plaatsvindt in het Istanbul Expo Center.
Een nieuwe hal toegevoegd
De groei is opvallend. Inspelend op de sterke vraag heeft ICFE voor 2026 een 11e hal toegevoegd. Alle hallen zijn al volgeboekt, waarbij wereldberoemde merken hun plek al vroeg veiligstellen, wat de rol van de Expo als centraal knooppunt voor de industrie weerspiegelt. De wereldwijde invloed van ICFE wordt gevoed door een uitgebreide marketingstrategie die zich uitstrekt over meer dan 80 landen. Via digitale media, gerichte campagnes en internationale B2B-matchmakingsystemen brengt de Expo exposanten en bezoekers direct en efficiënt met elkaar in contact. Deze wereldwijde reikwijdte onderscheidt ICFE niet alleen van andere evenementen in de sector, maar zorgt er ook voor dat elke editie nieuwe kansen creëert voor handel en samenwerking.
Meer dan 50 duizend bezoekers verwacht
Vooruitkijkend naar de toekomst zal ICFE 2026 naar verwachting bijna 500 bedrijven uit 25 landen verwelkomen, waaronder China, Iran, Pakistan, India, Afghanistan, Oezbekistan, de VS, Egypte, Jordanië, België en Frankrijk. Er worden ongeveer 50.000 professionele bezoekers uit 105 landen verwacht, met een bijzonder grote opkomst uit Duitsland, Italië, China, India, Iran, België, de VS, Rusland en het Midden-Oosten. Voortbouwend op de editie van 2025 – waar 78% van de exposanten aangaf nieuwe zakelijke contacten te hebben gelegd – hebben de organisatoren een ambitieuze doelstelling van 85% voor 2026 gesteld.
‘Onze branche kan digitale hulpmiddelen omarmen, maar gedijt op het vertrouwen en de connecties die voortkomen uit persoonlijke ontmoetingen’, zegt İlhan Ersözlü van Tüyap Exhibitions Group. ‘De uitbreiding van ICFE naar een 11e hal en de diversiteit aan internationale deelnemers laten zien hoe belangrijk Istanbul is geworden als wereldwijd centrum voor tapijten en vloeren. ICFE 2026 wordt een platform waar nieuwe partnerschappen worden gevormd en de toekomst van de industrie vorm krijgt.’