Eén op de vier
Lekker bakken in de zon? Liever niet! Eén op de vijf Nederlanders krijgt te maken met huidkanker, blijkt uit cijfers van de NVDV. Wetenschappers voorspellen een toename van vijf procent per jaar: het gaat al richting één op de vier. Ondanks deze ernstige cijfers zijn vijftigplussers zich nog niet erg van de risico’s bewust. Terwijl ouderen een belangrijke risicogroep vormen. Slechts één op de tien ouderen maakt zich echter zorgen over het krijgen van huidkanker.
Vroege herkenning essentieel
Hoog tijd dus voor de Huidkankerweek, georganiseerd door specialist in ouderenmarketing Bureauvijftig aan het begin van de zomer, van 22 tot en met 26 juni. ‘Tijdens de week zenden we dagelijks journaals uit met tips op TV-zender ONS, (KPN kanaal 89, Ziggo kanaal 50) en YouTube. De thema's zijn: zonnen/zonnebrand, bescherming tegen de zon, huidkanker herkennen/ontdekken, je huid checken en behandeling van huidkanker’, zegt Willemijn Land van Bureauvijftig. De beroepsvereniging van dermatologen (NVDV) onderschrijft het belang van het vergroten van het bewustzijn omtrent huidkanker en benadrukt dat vroege herkenning van huidkanker essentieel is.
Tips waarmee mensen zelf aan de slag kunnen
Wie op latere leeftijd huidkanker krijgt, is vaak in zijn jeugd al niet goed beschermd geweest tegen de zon. Jaap Touw, voorzitter van de HUKAs en zelf ex-patiënt: ‘Vroege opsporing van huidkanker zorgt ervoor dat de ziekte in veel gevallen beter te behandelen is.’
Zorgmijders
Bijkomend probleem is dat van de mensen die een verdacht huidplekje bij zichzelf ontdekken, vijftig procent eerst afwacht voordat ze naar de huisarts gaan. Terwijl het bij huidkanker belangrijk is er op tijd bij te zijn. Voor deze 'zorgmijders' is er de app van het Amsterdamse bedrijf SkinVision, waarmee ze verdachte huidplekken zelf kunnen checken en op tijd de juiste zorg kunnen zoeken. ‘Om de zorg te ontlasten na een groeiend aantal verborgen huidkankergevallen door de coronacrisis, stelt SkinVision de app tot en met 31 juli 2020 kosteloos ter beschikking voor heel Nederland’, aldus Erik de Heus, CEO van SkinVision.