Back Back Nieuws

Hotelclassificatie geen goede graadmeter voor kwaliteit

28 november 2011
Zakenreizigers moeten zich bij de keuze van een hotel niet blind staren op de sterrenclassificatie. Uit internationaal onderzoek van Carlson Wagonlit Travel blijkt dat het aantal sterren van een hotel meestal geen betrouwbare indicator is voor de kwaliteit, services en faciliteiten.

 

Hotelclassificatiesystemen

De hotelclassificatiesystemen verschillen sterk per land. In de praktijk betekent dit zelfs dat 2-sterren hotels in veel gevallen vergelijkbare services en faciliteiten bieden als 3-sterren hotels. Ook gunnen hotels zichzelf doorgaans liever een ster minder om in aanmerking te komen voor wereldwijde contractafspraken met multinationals.

 

Groene praktijken ondoorzichtig

De resultaten van het onderzoek wijzen verder uit dat de ‘groene praktijken’ van hotels nogal ondoorzichtig zijn. Menig hotel noemt zich ‘groen’ en duurzaam, maar ook dat verschilt sterk per hotel of per land. Door gebrek aan een internationale standaard voor de branche zijn er talloze certificatieprogramma’s in omloop met zeer uiteenlopende richtlijnen.

 

Internationaal erkende programma’s

Een organisatie die met overtuiging kiest voor duurzame accommodatie, doet er goed aan om zich vooraf uitvoerig te laten informeren over de inhoud van de verschillende internationaal erkende programma’s, bijvoorbeeld ten aanzien van de uitstoot van broeikasgassen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!