Hoe verhoog je je uurtarief?Hoe verhoog je je uurtarief?
Back Back Nieuws

Hoe verhoog je je uurtarief?

10 september 2019

Als zzp‘er bepaal je jouw eigen uurtarief. Vaak heb je dat bij de start van je bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed je uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of je het moet aanpassen. Maar wanneer verhoog je nou je tarief? En hoe communiceer je je verhoogde uurtarief naar je klanten? De Kamer van Koophandel heeft hiervoor handige Tips & Tricks. 

Er zijn verschillende redenen om je uurtarief te verhogen.

  • De kwaliteit van je werk en vakmanschap verbeteren met de jaren. Je kunt hiervoor een hogere beloning vragen.
  • Je wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.
  • Je kosten stijgen, al dan niet door inflatie.

Maar misschien wil je je tarief niet verhogen, omdat:

  • klanten misschien meer van je gaan verwachten
  • je bang bent dat je dan klanten kwijtraakt
  • je jezelf daar simpelweg niet prettig bij voelt

Speel in op veranderingen

Zorg voor een goed inzicht in de financiële kant van je bedrijf zodat je tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Je uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Jouw ondernemingsplan met daarin je doelstellingen is hierbij een praktisch hulpmiddel om te kijken of je tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat je jouw doelstellingen jaarlijks aanpast aan je huidige situatie. De omstandigheden waarin je zakelijk actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, en de tarieven van je concurrent.

Communiceer met je klant

Heb je besloten om je uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal eerst hoe vaak je klanten jouw product of dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoef je je klanten misschien niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Vaak is het beter om je klanten te informeren. Hiervoor geeft de KvK 7 tips.

1. Communiceer tijdig

Heb je een grote groep vaste klanten, dan is het extra belangrijk ze op tijd over de tariefsverhoging te informeren. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefsverhoging wordt vaak heel vervelend gevonden. Er is geen standaardtekst waarmee je een tariefsverhoging aankondigt. Stel hiervoor zelf een tekst op die past bij jouw bedrijf.

2. Kies voor een persoonlijke benadering

Heb je weinig klanten, of een paar hele belangrijke, informeer ze dan persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan je een negatieve reactie verwacht.

3. Maak geen excuses

Je hebt je tariefsverhoging weloverwogen genomen. Je bent je klanten hiervoor geen excuses verschuldigd. Breng je boodschap over de tariefsverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.

4. Geef vaste klanten een voordeel

Doe je trouwste klanten een aanbieding; bedank ze voor hun loyaliteit door ze nog een laatste keer tegen het oude tarief te laten afnemen. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt.

5. Je kunt de verhoging in stapjes doorvoeren

Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs wennen. Maar reageren je klanten negatief op een prijsverhoging, kies dan voor een eenmalige verhoging.

6. Zie je uurtarief als marketinginstrument

Als startende ondernemer kun je naar je klant communiceren dat je een eerste periode korting biedt. Je geeft dan direct aan dat voor jouw kennis en kunde eigenlijk een hoger tarief gebruikelijk is. Communiceer je dat niet vooraf? Dan ben je bij verhoging van je uurtarief mogelijk je klant kwijt.

7. Varieer met je uurtarief

Duurt een opdracht langer dan een bepaalde periode? Hanteer dan een lager tarief. Of hanteer voor kwalitatieve uren een ander tarief dan voor kwantitatieve uren.

Zichtbaar voor potentiële opdrachtgevers

Wil jij je als freelancer meteen zichtbaar maken voor de duizenden eventleveranciers en opdrachtgevers die dagelijks Events.nl bezoeken? Maak dan een freelancers profiel aan. Of bel ons voor meer informatie op 088 8860 100.

Gratis opdrachten plaatsen

Ben je op zoek naar een freelancer? Plaats dan gratis je freelance opdracht op EventJobs.nl 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!