Hoe stel je meetbare doelen voor je live event?Hoe stel je meetbare doelen voor je live event?
Back Back Column

Hoe stel je meetbare doelen voor je live event?

30 januari 2020

Je hebt de beslissing genomen om een live event in te zetten als onderdeel van je marketingmix. Of je nu participant bent of een eigen evenement organiseert, om te kunnen concluderen of je inspanningen succesvol zijn geweest is het belangrijk om meetbare doelen te stellen. Maar hoe doe je dat?

Wees specifiek

Omschrijf zo nauwkeurig mogelijk wat je met het event hoopt te bereiken. Ga je bijvoorbeeld voor het vergroten van je naamsbekendheid? Bepaal dan of je spontane of geholpen naamsbekendheid wilt. En welke periode zit er tussen jouw event en de meting? Gaat het je alleen om de naam of wil je dat bezoekers bijvoorbeeld ook weten wat jouw product/dienst/merk inhoudt? Een goede doelstelling zou bijvoorbeeld kunnen zijn: binnen een maand 5% meer geholpen naamsbekendheid realiseren bij de bezoekers van het event.

Maak je doelen meetbaar

Heb je specifieke doelen bepaald, bedenk dan wat je precies moet gaan meten om te kunnen bepalen of je die doelen gehaald hebt. Met andere woorden: welke key performance indicators (KPI’s) heb je nodig? En verkrijg je die? Zaken als bezoekersaantallen zijn relatief eenvoudig te meten. Maar een begrip als klantenbinding laat zich bijvoorbeeld niet kwantificeren. In dat geval kan het goed zijn om een doelstelling op te knippen in verschillende subdoelstellingen die wél meetbaar zijn. Bijvoorbeeld door een online onderzoekje achteraf onder je bezoeker. Om het effect van je inspanningen te kunnen vaststellen, dien je eerst een goed beeld te hebben van je uitgangssituatie. Vergeet daarom geen nulmeting te doen voordat je aan je event begint.

Zijn ze aanvaardbaar?

Valt de investering in dit event te verantwoorden, kun je deze onderbouwen en is er voldoende draagvlak voor? Vraag jezelf ook altijd hardop af of het event past bij de missie, kernwaardes en cultuur van je organisatie. Soms lijkt het antwoord ‘nee’. Zoals bij die technische opleiding die besloot op de Libelle Zomerweek te gaan staan om meer aanmeldingen te krijgen. Je kunt je voorstellen dat de marketingafdeling daar iets uit te leggen had. Maar moeders bleken grote invloed te hebben op de studiekeuze van hun kinderen. Het event was een groot succes en leidde daadwerkelijk tot meer aanmeldingen.

Wees realistisch

Ambitie is mooi. Maar zijn je doelen werkelijk haalbaar? Kijk daarvoor eens naar eerdere inspanningen. Wat hebben die voor effect gehad? Misschien zijn er benchmarks beschikbaar of heeft het eventbureau waarmee je samenwerkt gegevens van soortgelijke events. Op die manier kun je beoordelen of geplande inspanningen en investeringen aansluiten bij de doelen die je voor ogen hebt.

Stel een deadline

Op welk(e) moment(en) wil je dat je doelstelling is gerealiseerd en ga je dus meten? Verricht je ook tussentijdse metingen en zo ja, wanneer? Dat laatste kan interessant zijn om te kunnen beoordelen of je doelstellingen inderdaad realistisch zijn of dat je ze wellicht moet bijstellen. Een tussentijdse meting kan je ook doen besluiten om samen nog even goed de schouders eronder te zetten om je doel te behalen. Meetbare doelen kunnen intern namelijk een sterk verbindende werking hebben!

Doel niet gehaald, event mislukt?

Dat is een te gemakkelijke conclusie. Het al dan niet slagen van een event hangt namelijk van veel factoren af: van een creatief programma tot goede techniek en van gemotiveerde bemanning tot effectieve communicatie. Wellicht is het hoofddoel niet gehaald, maar heeft het event wel een ander doel gediend zoals het bijdragen aan een verandering. Of heb je interessante feedback of informatie gekregen die je anders nooit zou hebben gehad. Je bent hoe dan ook een waardevolle ervaring rijker.

Download hier de volledige white paper: Hoe stel je meetbare doelen voor je live event?

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!