Back Back Locaties

Het gaat goed, heel goed zelfs, in hotel bloomıng…

18 augustus 2011

‘De naam van ons conferentiehotel wordt geschreven zonder hoofdletter – want is een werkwoord - en zonder puntje op de i, omdat we die samen met onze gasten tijdens het verblijf erop zetten,’ vertelt Martijn Lindhout mij tijdens een persoonlijke ontmoeting en rondleiding in het prachtige hotel bloomıng in het Noord-Hollandse – en veelal zonnige – Bergen.

Alternatief voor vijfsterrenhotels
Verscholen in een bos- en duinrijk gebied ontpopt zich een viersterrenhotel dat aan alle eisen voldoet. Zeer sterk in details, zonder te forceren. Toch zijn alle finesses aanwezig en niet in your face. ‘bloomıng is een uitstekend alternatief voor de vijfsterren conferentiehotels,’ aldus Martijn.

Ik ken de criteria van de Nederlandse Hotel Classificatie niet, maar begrijp en ervaar wat Martijn bedoelt; er is een hoge mate van professionaliteit bij het personeel, de vele faciliteiten zijn uitnodigend voor zowel de zakelijke- als de leisuremarkt en de ligging van het hotel inspireert en geeft rust.

Terug in de tijd…
bloomıng is een dynamisch bedrijf met een mooie historie; Net na de oorlog, in 1945, huisvestte de Volkshogeschool zich in de ‘oude villa’, een van de drie gebouwen van het hotel met een uitnodigend buitenterras, dat uit het begin van de twintigste eeuw dateert en inmiddels veelvuldig wordt ingezet voor conferenties, vergaderingen en evenementen. De Volkshogeschool in Bergen werd gesubsidieerd door bedrijven uit de Zaanstreek zodat bijvoorbeeld plattelandsvrouwen en jongeren opleidingen van 6 tot 8 weken konden volgen. In de gastenboeken is te lezen dat men zelfs in de jaren ’90 nog veel gebruikmaakte van deze manier van (bij)scholing. In 2001 kreeg de oude villa een andere bestemming en moest het een zelfstandig hotel worden, onder de holding van de stichting Volkshogeschool. Sindsdien kent bloomıng een decennium van groei, ontwikkeling en uitbreiding. Naast het hotel bestaat ook het bloomıng trainingsbureau, aan de andere kant van Bergen. ‘De kenniscomponent zit nog heel sterk in onze missie en visie.’ 

Verbouwingen in het sociale hart van bloomıng
Kennis en ontwikkeling zijn twee kernwoorden die ik vaak terug vind, dan wel tussen de regels door lees tijdens mijn gesprek met Martijn. Zo is in 2008 een compleet nieuwe vleugel geopend met stijlvolle kamers, vergaderruimtes en een state of the art binnenzwembad met jacuzzi. In 2010 zijn zes conferentiezalen gerenoveerd en zijn er twee pantry’s aan toegevoegd met heuse koelkasten van het merk Smeg, koffiemachines met verse bonen, aantrekkelijke fauteuils en directe toegang tot het privé duingebied. Begin 2011 is het restaurant op de eerste verdieping, genaamd Vigor, compleet verbouwd en heeft een stijlvolle, huiselijke sfeer gekregen dankzij een grote pizzaoven, landelijke tafels en stoelen, een separate wijnbar en een serre met uitzicht op de binnenplaats met haar grote vijver. In april 2011 heeft bloomıng volledig gerenoveerde eenpersoonskamers toegevoegd aan het aanbod tegen een zeer aantrekkelijk tarief van 82,50 euro, inclusief ontbijt.

En nu, as we speak, lopen bouwvakkers wederom in en uit het conferentiehotel. Deze keer vanwege verbouwingen in het sociale hart van de organisatie, de begane grond. ‘Op 25 augustus zijn deze werkzaamheden klaar en hebben we een soort verzamelplek gecreëerd voor bedrijven en particulieren, dankzij de centrale receptie, een stijlvolle avondbar, kunstzinnige gimmicks, een brainstormruimte met grote open haard, comfortabele designstoelen en een restaurant met heerlijke culinaire gerechten uit eigen keuken.’

Grand opening en hotelletje spelen
Op 22 oktober vindt de ‘grand opening’ plaats van deze vernieuwde ruimtes en direct daarna pakt bloomıng verder door met de renovatie van de oude villa met haar flexibele conferentiezalen. ‘En dan gaan we volgend jaar even ‘hotelletje spelen’. Ach, we zijn altijd bezig met innovaties en verbouwingen en het is ook leuk dat het kan, het gaat gewoon goed met bloomıng,’ zegt Martijn.

Het in begin 2011 geopende restaurant Vigor, op de eerste verdieping

Financieel gezond – aantrekken van twee markten
bloomıng is een financieel gezond en organisatorisch sterk bedrijf en dat komt mede omdat het zich richt op twee markten, te weten de conferentie- en evenementenmarkt en de leisuremarkt. ‘Gisteren en eergisteren zaten we weer voor 100% vol. Sinds we in 2005 gestart zijn met het openen van onze deuren voor toeristen gaat het hier altijd door. Dat betekent wel dat het personeel anders met gasten om moet gaan en dat vergt een andere benadering.' De verhouding tussen de zakelijke en de particuliere markt ligt qua omzet op 50/50 en qua bezetting zit de zakelijke markt op 70% en de particulieren zorgen voor een bezettingsgraad van 95% in de weekenden.

Iedereen helpt een handje
Zoals Martijn al aangeeft vergt de hoge bezettingsgraad en het aantrekken van twee markten wel wat van de organisatie, die zichzelf als no-nonsense omschrijft. ‘Om betrokkenheid te creëren in onze hands-on omgeving hebben we onlangs ingevoerd dat elke dag een afdeling verantwoordelijk is voor het schoonmaken van 5 stay-overs, oftewel kamers. In eerste instantie werd hier niet enthousiast op gereageerd, maar inmiddels doet iedereen het met plezier. Het houdt de organisatie scherp en het is goed voor het besef. Als het druk is kan iedereen bijspringen in het restaurant of een dweil of stofzuiger pakken. Zo zijn we allemaal hands-on en pragmatisch ingesteld.’

Verrassen en overrompelen
bloomıng komt op mij over als een persoonlijk en professioneel bedrijf. Het voelt als een warme deken, een inspirerende omgeving, en dat is niet geheel toevallig. In 2010 heeft het hotel namelijk een heuse ‘experience map’ ontwikkeld met het personeel. Hierin zijn veertig verschillende punten opgenomen, vanaf de entree op het parkeerterrein tot aan de incheckbalie, het zwembad, het restaurant. ‘Een gast passeert verschillende stations en die wilden we duidelijk in kaart brengen zodat we er een bloomıng-touch aan konden geven. We willen mensen namelijk verrassen, overrompelen en dat zit ‘m soms in hele, hele, hele kleine dingen. Bijvoorbeeld door verder te gaan in gastvrijheid en service, maar ook in vormgeving en inrichting. Zo hebben we binnenkort bij de incheckbalie een grote kast staan die compleet gevuld is met grove gele kaplaarzen. Wanneer een gast in de duinen wil wandelen, staan de laarzen er voor het grijpen. Het ziet er goed uit, is functioneel en tegelijk ook een gimmick. En ja, zo zijn we altijd bezig met nieuwe, creatieve en ook essentiële dingen ontwikkelen. Het houdt hier niet op…’

Bekijk alle foto's in de reportage op Flickr.com »
Foto's: Barbara van Baarsel

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!