
Door Erik van Wilsum, PromoPodium
Een samenwerking tussen de medewerkers van Heembouw en eventorganisatie De Artiesten resulteerde in een wel heel bijzonder bedrijfsuitje; het Burning Man - Heembouw festival dat afgelopen zaterdag bij Thuishaven plaatsvond.
Brainwave
Een hele diepe valkuil als je denkt eventjes een festival te organiseren. Wel een enorme kans als je de kennis in huis hebt. Een nog grotere mogelijkheid voor bedrijven om te laten zien dat je als bedrijf van deze tijd bent. Nog mooier als de medewerkers het zelf mogen creëren en organiseren.
Opzet
Bij de kick-off van het festival werd in Sugar City bepaald, welke afdeling zich op welk onderdeel van het eigen festival mocht gaan storten. Dat kon zijn van marketing tot ontvangstacts en van styling tot food trucks. En bij ieder onderdeel was er een bepaald budget vrijgemaakt. En geloof ons: het is nooit hoog genoeg!
Voorbereiding
De verschillende afdelingen mochten, naast hun eigen brainstorms, op twee infodagen bij de medewerkers van De Artiesten tips vragen. Dat bleek een goede zet, omdat vooral op die dagen de verschillende afdelingen elkaar nog nadrukkelijker tegenkwamen en met elkaar in conclaaf konden gaan. Niet alleen betreft de invulling van de opdracht, maar juist ook over het te besteden budget. Als jij nou dat doet, dan kunnen wij met dat extra budget juist weer die act binnenhalen.
Uitvoering
Na 3 maanden voorbereiding (en dus 12 weken talk of the town op de verschillende kantoren via de speciale website) was het dan bijna zover. Op de dag voor het Festival begonnen de definitieve voorbereidingen en was de spanning op alle afdelingen - inclusief directie - te snijden. Wat hebben de anderen bedacht en hoe goed zijn wij ten opzichte van de collega's. Van de eind-organisatie door de Artiesten was natuurlijk iedereen op de hoogte en wisten we dat alles goed zat en klopte. Op de dag zelf vielen alle Burning Man Festival stukjes in elkaar en beleefde het personeel van Heembouw (400 personen) een fantastische Festival dag met een Burning Vuurtoren (logo Heembouw) en een ferme zoen van de directeur zijn vrouw als eindklappers van de avond.