Back Back Nieuws

Grote gezelschappen spenderen meer op Koninginnedag

27 april 2011
De groepsgrootte van bezoekers van Koninginnedagevenementen is belangrijker voor de beleving dan het geboden entertainment. Dat blijkt uit onderzoek van Sjanett de Geus van de Universiteit van Tilburg en NHTV International hoger onderwijs Breda onder NHTV studenten.

 

Positieve emoties en mooie herinneringen

Hoe groter de groep, hoe positiever de beleving van het evenement. Mensen die in een grotere groep Koninginnedag vieren, geven per persoon bovendien gemiddeld meer uit dan mensen die in een kleinere groep erop uit trekken. Hoe groter de groep, des te positiever de emoties, mooier de herinneringen en hoger de tevredenheid.

 

Sfeer meest bepalend

Onder grote groepen werd in dit onderzoek verstaan tussen de 7 en 15 personen. Koninginnedag bleek over het algemeen goed geëvalueerd te worden, met een gemiddelde score van 5 uit 7 als het gaat over tevredenheid. Daarnaast bleek de sfeer het meest bepalend, met op ruime afstand daarvan het aangeboden entertainment.

 

Hogere uitgaven

Gemiddeld gaven de studenten 38 euro uit per persoon, maar voor grote groepen liep dit op tot 52 euro. Het onderzoek liet ook zien dat een betere sfeer leidde tot hogere uitgaven. Het lijkt erop dat organisatoren van Koninginnedagevenementen vooral aandacht moeten besteden aan sfeerbepalers om hun omzet te verhogen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!