Groei Nederlandse XR-sector vraagt om strategisch beleidGroei Nederlandse XR-sector vraagt om strategisch beleid
Back Back Nieuws

Groei Nederlandse XR-sector vraagt om strategisch beleid

03 september 2024

Extended Reality (XR) – waar Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR) onder vallen – is niet langer een nichemarkt. XR heeft zich ontwikkeld tot breed geaccepteerde technologie met toepassingen in vrijwel alle sectoren. Deze ontwikkeling wordt aangedreven door constante technologische vernieuwingen en een groeiende acceptatie van het gebruik. Ons land heeft hierin een vooraanstaande positie verworven, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde Baseline Rapport over het Nederlandse XR-ecosysteem. Nu is het zaak om te bepalen welke kennis, vaardigheden en  randvoorwaarden nodig zijn om voorop te blijven lopen.

Nulmeting

Het base-line rapport vormt een nulmeting en is gebaseerd op een analyse van zeventig wereldwijde rapporten met behulp van generatieve AI en werd gerealiseerd door een samenwerking van OASIS, Media Innovation Hub, DutchXR en ROM Utrecht Region.

Snelle groei

De wereldwijde XR-markt groeit snel, met een verwachte stijging van €24,8 miljard in 2018 naar €1,39 triljoen in 2030. In Nederland heeft de sector, met momenteel 489 bedrijven, een vergelijkbare groeicurve met een verwachte waarde van €597,4 miljoen in 2029.  De analyse toont aan dat Nederland een sterke kennis- en onderzoekspositie binnen het domein van XR-technologieën bekleedt. Dit leidt tot een sterke positie in content creatie en softwareontwikkeling, maar ook in de productie van haptische producten (handschoenen, protheses) als verlengstuk van de fysieke beleving van virtuele werelden. Om ervoor te zorgen dat de leidende positie in deze vroege markt versterkt wordt, is het essentieel dat het beleid hier landelijk op wordt afgestemd en dat er nationale steun en aandacht komt voor XR als sector. Om dit te ondersteunen is krachtige samenwerking tussen onderwijsinstellingen, overheden en het bedrijfsleven cruciaal.

Veelzijdige toepassingen  en brede integratie

De inzet van XR-technologieën is veelzijdig en verschilt per sector. Toepassingen in de  primaire en secundaire sectoren (o.a. landbouw, (maak)industrie,  bouw & techniek) vragen om integratie met Digital Twinning. Toepassingen in dienstensectoren (gezondheid, onderwijs, beleid, e-commerce en entertainment) worden daarnaast nadrukkelijk gevoed door de bredere Metaverse ontwikkeling als eigenstandige markt met eigen eindgebruikers.

Door cross-sectorale integratie van XR ontstaan nieuwe mogelijkheden voor inzet van beleving, betrokkenheid en interactie bij maatschappelijke uitdagingen, realisatie SDG’s en het slechten van tekorten aan mankracht en grondstoffen. XR levert daarmee potentieel een grote bijdrage aan het maatschappelijk verdienvermogen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!