EdTEch
13 oktober 2025

EdTech groeit explosief - maar vernieuwing stokt zonder lef en samenwerking

Rubrieken

De Nederlandse EdTech-sector zit in de lift: in vijf jaar tijd groeide de marktwaarde van $400 miljoen naar $1,85 miljard, met 475 bedrijven actief in het ecosysteem. Toch loopt opschaling nog te vaak vast op regels, aanbestedingen en cultuur, blijkt uit een nieuw rapport van Stichting Dutch EdTech. Tijdens recente EdTech-events en innovatiedagen klinkt daarom steeds luider dezelfde oproep: durf te versnellen.

Leren is al lang niet meer iets wat alleen in een klaslokaal gebeurt. Nieuwe technologieën - van AI tot immersive learning - maken leren interactief, persoonlijk en ervaringsgericht. Voor organisaties die kennis delen, opleiden of communities bouwen, biedt dit enorme kansen. Maar de overstap naar grootschalige toepassing vraagt om lef, leiderschap en samenwerking - precies de thema’s die centraal staan op steeds meer onderwijsevents.

‘De technologie is er, en de urgentie is groter dan ooit’, zegt Ewoud de Kok van Stichting Dutch EdTech. ‘Maar zonder snellere besluitvorming en investeringen blijft innovatie te vaak hangen in pilots.’

Nederland dreigt achter te raken

Met bijna 475 bedrijven en 13.000 banen heeft Nederland een van de meest innovatieve EdTech-ecosystemen van Europa. Toch dreigt de groei te stagneren: investeringen dalen, en geen enkele startup groeide door tot scale-up. Terwijl landen als Singapore en India fors investeren in digitale leeroplossingen, blijft Nederland voorzichtig.

Samen versnellen

EdTech bewijst zijn waarde op de werkvloer én in het klaslokaal: leerlingen boeken leerwinst, docenten ervaren minder werkdruk, en professionals ontwikkelen sneller nieuwe vaardigheden. Om die impact te vergroten, moeten onderwijsinstellingen, bedrijven en beleidsmakers de handen ineenslaan.

‘Wat nodig is, zijn leiders die durven investeren en een overheid die groei mogelijk maakt’, zegt Jitske van Os, directeur van Dutch EdTech. ‘Alleen dan benutten we de kracht van EdTech - en blijft Nederland vooroplopen in leren en innoveren.’