Back Back Achter de schermen

Gouden Giraffe interview met Sodexo Prestige

05 maart 2008

Door Ellen van Ree

Tijdens de feestelijke Gouden Giraffe uitreiking op 11 maart in de Hofstad, wordt in het World Forum de catering verzorgd door WF’s vaste partner, Sodexo Prestige. Reden te meer eens een kijkje te nemen in de kraakheldere keuken op het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel van deze cateraar, en aan te schuiven bij Taco (what’s in a name voor een cateraar?) Rietveld, Manager Sales en Marketing.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 
Taco Rietveld (rechts) samen met keuken manager Wim van Wunnik

Taco, de letter H is uit de naam gevallen!
Taco Rietveld: “Dat klopt, sinds januari van dit jaar. Over de hele wereld zijn wij actief met onze cateringservices en facilitaire dienstverlening. De letter ‘h’ is uit onze naam Sodexo verwijderd. Dit ondersteunt onze transformatie van een foodservice naar een fullservice-organisatie. De ‘h’ stond namelijk voor ‘hotellerie’ en dat past niet meer bij onze groeiambitie en ontwikkeling op het gebied van Facilities Management Services. En de naam is nu eenvoudiger en gemakkelijker uit te spreken en te spellen. Het logo is flitsender, frisser en straalt onze dynamiek uit. De ster in het logo staat symbool voor onze hoge kwaliteitseisen. Tot slot: de zwierige rode streep van de letter ‘x’ staat voor een glimlach, symbool voor onze dagelijkse service , namelijk altijd met een smile.”

Wat precies doet Sodexo Prestige?
Taco Rietveld: “Sodexo Prestige is onderdeel van Sodexo Nederland en onze core business is kwalitatief hoogstaande VIP- en business partycatering. De ambities zijn een andere slag te gaan maken. We waren een allround cateraar. We verzorgen al de catering op vaste locaties, zoals het World Forum in Den Haag. En de cateringarrangementen op andere bijzondere locatie zoals het karakteristieke paviljoen De Witte op de duinen bij Scheveningen, de volledige exploitatie van Corpus en de VIP catering in het ADO Den Haag Stadion. Recent is door Sodexo Prestige een partnerschap met Stadion Feijenoord aangegaan. We willen ons meer op sportevenementen gaan richten. Maar we doen ook andere ontvangsten, zoals de crew catering voor 250 personen voor de televisiehit Idols. En we verzorgen bijvoorbeeld ook de catering aan boord van de clipper Stad Amsterdam.”

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Taco Rietveld

En allerlei evenementen, want na 11 maart staat ook de Gouden Giraffe op jullie culinaire CV!Taco Rietveld: “Sodexo Prestige is natuurlijk wel de vaste cateraar van de locatie waar de uitreiking  plaatsvindt. Daar kan moeilijk een ander staan die bewuste avond. Nee, no discussion, we hebben met elkaar de Gouden Giraffe opgepakt, de samenwerking met alle partners verloopt uitstekend. Maar naast een investering zie ik het tevens als een eer. De Gouden Giraffe is toch in de loop der jaren uitgegroeid tot een mooi en betrouwbaar evenement. Altijd spraakmakend. Als je de namen op de gastenlijst bekijkt die tot op heden al gepubliceerd is, dan komt de 11e maart een publiek dat op evenementengebied alles al heeft meegemaakt. Kieskeurig en kritisch dus. En na drie jaar Sodexo en daarvoor mijn jarenlange ervaring bij Martinair Partyservice weet ik: in deze business draait alles om elkaar iets gunnen. Onze branche moet het hebben van mond-tot-mondreclame. We hopen allemaal op een hoge opkomst.”

Waar ligt voor jullie als cateraar de uitdaging?
Taco Rietveld: “In de diverse ruimtes waar alles zich gaat afspelen, er komt veel loop en reuring dat betekent dat voor ons, als cateraar, dat er niet een moment is waarop je je kunt profileren met je dienstverlening. Mensen herinneren zich na afloop van een evenement nu eenmaal alleen de toiletten en het dessert, het zit ‘m toch in de details.”

Plus de aanvang, de inloop.
Taco Rietveld: “Ja. Het grote inschattingsmoment, want de deuren staan open tussen zeven en acht uur ‘s avonds. De gasten komen uit heel Nederland, maar arriveren ze met een hongergevoel in Den Haag? Eet jij van tevoren?? Veel mensen hebben bij Sodexo een kantinebeeld, dus daar ligt ook een uitdaging. Pakken we het traditioneel aan? Het culinaire tierelantijntjes tijdperk is toch voorbij.”

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Typisch het bureau van een cateraar

Dus na de uitreikingen van de Gouden Giraffen stijgt bij jullie de adrenaline?
Taco Rietveld: “Na afloop wacht de gasten de buffetten. Omdat de groep zo groot is, zal er veel rondgelopen worden. De borrel en de afterparty spelen zich verspreid over verschillende ruimtes af, zodat we ook soepel kunnen debrasseren. Wat gaan voor de schermen koken, alles in het zicht en je kunt zelfs met de koks praten. Afgezien van mooi en herkenbaar, is alles op etensgebied vers, gezond, zuiver. Gewoon goed en lekker eten. Ook op het gebied van het drankaanbod gaat er keuze en variëteit komen. Niet een type rosé, maar drie, om een voorbeeld te geven.”

Conclusie Sodexo Prestige houdt rekening met een laag ‘no show’ percentage?
Taco Rietveld: “Het bezoekersaantal van de vorige Gouden Giraffe editie staat op, ik meen 1.100 personen, tegenover 1.300 aanmeldingen. Maar de zaalcapaciteit van het World Forum is groter, wij houden geen rekening met no show. Sodexo Prestige gaat er met 25 koks en 100 man voor de bediening heen!”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!