Back Back Achter de schermen

Gouden Giraffe Interview Fred Bourgonje

06 maart 2008

Door Ellen van Ree

Bourgonje geluid en Lichtservice is de vaste licht- en geluidspartner van het World Forum, de locatie in Den Haag waar op 11 maart de feestelijke uitreiking van de Gouden Giraffes gaat plaatsvinden. Daarom in de aanloop naar de awards uitreiking Fred Bourgonje jr. in de digitale schijnwerper.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Een thuiswedstrijd voor jullie, komende dinsdagavond?
Fred Bourgonje: “Ja, de locatie is ons zo vertrouwd en bekend, het gebouw voelt als thuis. Wij zijn meer dan preferred supplier. We hebben voor de renovatie van het vroegere congresgebouw een adviserende rol gehad wat betreft de audiovisuele faciliteiten. Weet je dat het de grootste theaterzaal van Nederland is, met een prachtig podium waarop en waarmee van alles gaat gebeuren tijdens de awards uitreiking? Er hebben op deze locatie al fantastische evenementen plaatsgevonden, heel divers. Van VN conferenties waarbij veel getolkt moest worden tot optredens van Golden Earring tot een indrukwekkende lezing van de Dalai Lama, waarvoor wij alle techniek hebben verzorgd.”

Eigenlijk twee petten op?
Fred Bourgonje: “Ja, als vaste partner, zoals bij het World Forum en ook bij de Van Nelle Ontwerp Fabriek, maar we doen het kunstje ook op diverse andere locaties. Heel veel evenementen, we hebben 26 jaar ervaring in deze evenementenwereld. Negen van de tien keer is dat voor Nederlandse bedrijven. In 2007 stond de teller voor ons op 1650 events. Sinds de aftrap in 1982 hebben we als bedrijf een solide groei doorgemaakt, we groeien in de praktijk zelfs harder dan we plannen. We doen niet aan PR, maar zuiverder. Alle opdrachten komen binnen dankzij mond-tot-mondreclame. Lekker afwisselend allemaal; dan een congres, dan weer een openluchtconcert, dan weer een theaterproductie. In de zomer doen we bijvoorbeeld de techniek in De Efteling. Wat wij in de praktijk doen is laten zien en horen wat anderen hebben verzonnen.”

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ad de Haan van LiveLab, deze Gouden Giraffe editie verantwoordelijk voor de creatieve invulling, bedacht een buhneplan?
Fred Bourgonje: “Nu zitten wij in een segment dat een producent precies weet waartoe wij in staat zijn. Ad de Haan vertelde wat hij in zijn hoofd heeft en wij vullen de kleuren in. Dit jaar gaat het een spectaculaire uitreiking worden, waarbij veel mensen op het puntje van hun stoel zullen zitten. In onze visie moet techniek geen blikvanger zijn die de aandacht afleidt. Het gaat erom dat licht, beeld en geluid de sfeer ondersteunen en versterken. We gaan op de bewuste avond werken met bewegend licht, kunnen desnoods de zaal optisch kleiner maken als deze niet vol komt, maar gezien het aantal aanmeldingen van de gasten zal dat laatste wel niet nodig zijn. We hebben nu veel meer vrijheid in materiaal, maar we zitten echt niet alleen achter de mengtafel in de theaterzaal. Ook in de overige ruimtes is voor ons genoeg te doen.”

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Is de Gouden Giraffe ook een technische challenge?
Fred Bourgonje: “Zeker weten, we gaan die avond laten zien wat we in huis hebben. We laten zien waarom het zo goed gaat met Bourgonje. We doen het met de beste bedoelingen, en de samenwerking met de anderen verloopt vlekkeloos. Met de cateraar, Sodexo Prestige, kunnen we lezen en schrijven. Hun meterslange buffetten moeten ook mooi en goed worden uitgelicht door ons; bij catering heel belangrijk. En ook de decorateur Anton van Baalen pakt die avond uit en wil zijn creaties mooi uitgelicht hebben. Al met al is er een flinke club bezig, voor de Gouden Giraffe avond zijn wij met twintig man/vrouw in touw. Uiteindelijk maak je samen het evenement. In dit geval wel een heel bijzonder event; dat wordt het gegarandeerd. Ik laat het in ieder geval niet schieten en ben present in Den Haag!”

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!