Back Back Achter de schermen

GG 2012 | BrancheContact: ‘Wij gaan een stapje hoger en geven beurzen een andere identiteit’

17 februari 2012

De spanning rondom de Gouden Giraffe begint te stijgen… Begin februari ging het Nominatie Team op pad om alle genomineerden te verrassen. En nu is het wachten tot 22 maart wie in Amsterdam RAI met de felbegeerde awards naar huis mogen gaan. Tot die tijd maken we kennis met de genomineerden en vertellen we meer over hun ingestuurde cases. BrancheContact trapt de reeks af met hun nominatie voor EvenementContact in de categorie Beste Beursconcept.

EvenementContact is ontstaan uit onvrede met andere meerdaagse beurzen, die tijdrovend en duur waren met weinig resultaat. Initiatiefnemers Joris Bots en Arjen Lemstra zijn kritisch gaan kijken naar hoe je iets kunt neerzetten waar mensen wel gewoon handel generen en daarvoor niet diep in de portemonnee hoeven te tasten. En dat alles op één dag. ‘EvenementContact is de beurs die zorgt voor een no-nonsense contact tussen aanbod en vraag binnen de evenementen, entertainment en MICE branche op basis van een uniek concept’.

Jullie zijn genomineerd in de categorie Beste Beursconcept. Hoe voelt dat?
Arjen Lemstra: ‘Wel een beetje als opluchting. Eigenlijk reken je er wel op omdat je weet dat je toch wel een heel goed concept in handen hebt. Maar toch twijfel je altijd of de jury dat ook helemaal begrijpt en inziet.’

Wat maakt EvenementContact tot een Beste Beursconcept?
‘Wij hebben een hele andere kijk op beursorganisatie. Wij gaan een stapje hoger door de naam beurzen een hele andere identiteit te geven. Wij gaan terug naar de basis. Wat willen we? Wij willen dat standhouders met bezoekers in aanraking komen en bezoekers met standhouders in aanraking komen. En hoeveel momenten kan je creëren op een dag? Door alle afleiding eraf te halen. Dit concept hangt dan ook met bijna 13 kenmerken aan elkaar. Het belangrijkste is dat we uniforme stands inzetten zonder tussenwandjes. We hanteren straatjes van zodanige afmeting dat mensen heel gemakkelijk in contact komen met elkaar. Daarnaast werken wij met betaling van bezoekers en betaling voor geworven standhouders. Dit betekent dat eigenlijk de markt voor ons aan het werk is om geschikte standhouders te vinden, maar ook om goede bezoekers op de beurs te krijgen. We gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.

En is het succesvol?
‘Met EvenementContact zijn we van 137, met een heel slecht tussenjaar, naar 189 stands gegaan en ik denk dat we dit jaar op 240 stands zitten. Dat bewijst wel dat het omarmd wordt door de branche. Ik denk dat wij dan ook één van de weinige beurzen zijn die groeien.’

Een luxe positie in deze tijd… Maar wat willen jullie bereiken met deze inzending?
‘Voor ons is het een stuk waardering, want we hebben er best hard voor geknokt. Maar het winnen van een Gouden Giraffe zou ook betekenen dat we ons concept makkelijker in de markt kunnen zetten. In het najaar gaan we met nog drie titels van start en dan is het natuurlijk heel mooi als je kunt uitleggen op welke punten ons concept een prijs heeft gewonnen. Dat verkoopt makkelijker. Ons doel is om binnen nu en drie jaar 10 tot 15 succesvolle titels neer te zetten in verschillende branches. Ik denk absoluut dat wij een stuk makkelijker in markten binnenkomen, waar ze ons niet kennen, als wij kunnen zeggen dat we een Gouden Giraffe hebben gewonnen.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!