Back Back Achter de schermen

In gesprek met MOOI PR: Hoe maak je beautyjournalisten blij?

09 september 2010

Krimpende redacties, meer deadlines en dus bomvolle agenda’s. Waar tot een paar jaar geleden elk beautymerk een middag uittrok om haar nieuwe huidverzorgingsproducten en cosmetica te presenteren aan het beautyjournaille, is dat nu alleen voorbehouden aan de écht grote merken of bij bijzondere introducties van innovatieve producten. “Tegelijkertijd is het voor journalisten van de beautypagina’s, journaals en de blogs belangrijk dat ze nieuwe of al lang bestaande nichemerken kunnen leren kennen”, vertelt Liselotte Johansen van MOOI PR.

Informeel kennismaken
Reden voor het PR-bureau, dat een behoorlijk aantal beautymerken vertegenwoordigt, om Beauty Brands United in het leven te roepen. “Twee keer per jaar, in maart en september, organiseren we een ‘inloopmiddag’ waar zo’n 20 tot 25 merken zich op één middag presenteren met hun productlijnen voor het nieuwe seizoen. De journalisten kunnen zo een selectie maken welke merken voor hun doelgroep relevant zijn. Want er is een grote variatie: je kunt denken aan merken die bekend zijn uit de luxe spa’s, zoals [comfort zone] en Babor, maar ook aan huidverzorgingsmerken als L’Occitane en Rodial, of de nagellakken van Koh en Essie. Overigens is dit ook het maximale aantal dat we op één middag willen presenteren. Zo blijft de sfeer informeel en is er voldoende tijd om overal kennis te maken of bij te praten.”

Loods 6
Donderdag 2 september kwamen er dan ook zo’n negentig nieuwsgierige beautyjournalisten naar Loods 6 in Amsterdam. “De industriële omgeving van Loods 6 vormt een perfect contrast met de schoonheid en zachtheid van de cosmeticamerken”, vertelt Johansen. “Het was erg leuk om te zien hoe de strakke ruimte met de witte tafels langzaam is omgetoverd in het kleurrijke geheel dat er vanmiddag staat. De aandacht ligt daardoor echt bij de merken. Dat horen en zien wij terug, enerzijds aan de hoge opkomst, anderzijds aan de reacties van de merken die op deze manier hun filosofie kunnen delen en persoonlijke relaties kunnen opbouwen. En dat is uiteindelijk waar het hier om draait: zorgen dat deze nichemerken onder de aandacht komen en de beleving ervan overbrengen.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!