Geslaagde make-over voor Hotel Gooiland Hilversum Geslaagde make-over voor Hotel Gooiland Hilversum
Back Back Dossier

Geslaagde make-over voor Hotel Gooiland Hilversum

25 april 2017

Hotel Gooiland opende begin april na een verbouwing opnieuw haar deuren. Het hotel is onderdeel van het complex Gooiland waar ook een evenementenlocatie en theater is gevestigd. Bijzonder aan dit hotel? De architectuur van Jan Duiker én de oer-Hollandse merken die je overal tegenkomt.

Rijksmonument wordt hippe hotspot

Gooiland in Hilversum is een Rijksmonument. Ontworpen in 1935 door architect Jan Duiker en het visitekaartje van het Nieuwe Bouwen. Jarenlang verslonsd, maar sinds 2011 weer in de lift toen Philip Lamers met zijn team nieuw leven blies in de evenementenlocatie. De re-branding en verbouwing van het aangrenzende hotel was een logische stap voor de jonge ondernemer. Het bedrijf Identity Matching Academy ontwikkelde een identiteit en concept voor Gooiland, gebaseerd op de oorspronkelijke ideeën en uitgangspunten van de architect en de locatie. Op basis hiervan is ook het hotel ingericht.

Dutch design

Licht en lucht. Dat zijn twee typische kenmerken van de ‘Duikerstijl’, die je overal terugziet in het strak ingerichte hotel. Daarnaast is het niet te missen dat je in mediastad Hilversum bent: iedere kamer heeft bijvoorbeeld een groot klassiek tv-testbeeld op de wand achter de bedden. De geschiedenis van de radio komt terug in grappige details. Het hotel is het eerste Dutch Brands Hotel: met alleen Nederlandse merken. Een Auping bed met een Hema dekbed en een afvalemmertje van Brabantia. Ook het feit dat het Gooi het groene hart is van de metropool Amsterdam, komt terug met het veelvuldig gebruik van planten.

De kop is eraf

Donderdag 6 april was de opening van het hotel voor de zakelijke relaties van Gooiland. 150 gasten kregen een uitgebreide rondleiding. Calvin Kahlé van Gooiland, lachend: ‘De verf was op sommige plekken nog maar net droog, maar het concept staat als een huis. Overal zie je onze identiteit terug. Dit geeft een extra dimensie aan het geheel. Het is niet ‘gewoon’ leuk en hip ingericht, maar er zit een verhaal achter. Dat dit wordt gewaardeerd, merkten we wel aan de reacties van de genodigden. Zij waren erg enthousiast.’

  • Lobby
    Lobby
  • Ontbijt
    Ontbijt
  • Uit het archief
    Uit het archief
  • Lobby
    Lobby
  • Kamer
    Kamer
  • Concept
    Concept

Evenementenlocatie en hotel versterken elkaar

En Gooiland heeft nog meer plannen. Calvin: ‘Deze zomer gaan we de evenementenlocatie verder verbouwen in dezelfde stijl. Het hele complex is dan in één stijl. Heeft één identiteit. Dat versterkt elkaar enorm. Natuurlijk geeft dat onze zakelijke klanten die evenementen bij ons organiseren veel mogelijkheden. Na een congres, feest of vergaderdag kunnen de gasten in hetzelfde pand overnachten, in dezelfde beleving. Dat is waar de markt om vraagt en wat wij nu kunnen bieden.’

De lobby is ook een bar

Het hele team van Gooiland is apetrots op de metamorfose. ‘We gaven een eigentijdse draai aan de architectuur van weleer. De ideeën van Jan Duiker zijn nog springlevend. Voor ons de basis van waaruit we werken. Wat ik persoonlijk het meest geslaagd vind? De lobby van het hotel. Dit is ook een ontmoetingsplek. We noemen het dan ook de Copper Bar, waarbij we verwijzen naar de koperen palen en details in de ruimte. Je kunt hier een kop koffie drinken, borrelen of een zakelijke afspraak plannen. Het is veel meer dan alleen een hotellobby. En iedereen is welkom.’

Hotel Gooiland Hilversum

Dutch Brands Hotel met:
46 standaardkamers
4 driepersoonskamers
2 familiekamers 
4 suites

Prijzen vanaf 110 euro per nacht.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!