Festivalbranche verandert: van just drop it naar don’t waste it (2)Festivalbranche verandert: van just drop it naar don’t waste it (2)
Back Back Interview

Festivalbranche verandert: van just drop it naar don’t waste it (2)

25 juli 2019

Je wilt dat bezoekers tijdens een festival de leukste dag van hun leven hebben. Hoe breng je dan het serieuze thema recycling aan de orde? Sterker nog, hoe zorg je ervoor dat festivalbezoekers letterlijk en figuurlijk extra stappen gaan zetten van het gemakzuchtige ‘just drop it’ naar ‘don’t waste it’? In het eerste deel van dit artikel kon je lezen hoe Coca-Cola, Loveland Events en Green Events met de campagne Never Give Up On Your Cup voor het eerst in actie kwamen tijdens festivals. Lees hier verder over hun vervolgstappen en het resultaat.  

Green Teams maken het gemakkelijk

Om de festivalbezoeker de beste beleving te geven lopen zogeheten Green Teams rond, waarbij ze ook hun beker kunnen inleveren in ruil voor hun recyclemunt. ‘Deze teams hebben we voor het eerst ingezet bij Loveland van Oranje, waarbij we met gedragswetenschappers samenwerkten om de juiste uitstraling en boodschap te bepalen,’ zegt Noor Boukema, Marketing Manager Festivals bij Coca-Cola European Partners Nederland.

Tijdens 909 festival breidden Loveland Events en Coca-Cola de samenwerking verder uit. Naast de Green Teams werden gedragswetenschappers nu ook ingezet om concreet te kijken naar de veranderingen die we met deze acties realiseerden in het gedrag van bezoekers. ‘De ingeleverde bekers werden verzameld in zakken en gewogen. Om de festivalbezoekers te laten zien wat hun gedrag opleverde, hadden we een groot bord bij de bar gezet. Hierop stond een teller waarmee we handmatig bijhielden hoeveel bekers er waren ingezameld en de bijhorende CO2 impact.’

  • 10 Bekers = 4 minuten douchen
  • 100 Bekers = 13 km treinen
  • 1000 bekers = 1140 km met de bus
  • Green Team in actie
    Green Team in actie

Veranderen in korte tijd

‘Het duurt gemiddeld 30 dagen om nieuw gedrag aan te leren. Wij hebben minder dan 30 uur om het gedrag van de festivalbezoekers te veranderen. Daarom wilden we het hen op een positieve manier blijven herinneren aan de boodschap. En die positieve reacties kregen we,’ aldus Noor.

Festivalbranche loopt voor op regelgeving

Laura van de Voort, Co-founder van Green Events: ‘In het afgelopen jaar is er veel veranderd, ‘onverantwoord plastic gebruik’ wordt steeds minder geaccepteerd. Zowel voor leveranciers, organisatoren als consumenten is recycling en hergebruik steeds belangrijker geworden.’

De branche loopt met alle gemeenschappelijke, duurzame initiatieven voor op de regelgeving van bijvoorbeeld Gemeente Amsterdam. Lisette: ‘Als organisator hebben wij een voorbeeldfunctie richting onze bezoekers. Dankzij deze regelgeving kunnen wij nu ook meer eisen stellen in de samenwerking met leveranciers. Zij worden zich er steeds meer bewust van dat het ze stappen moeten zetten om de festivalindustrie te kunnen blijven bedienen. Nog niet iedereen zit in dezelfde fase, maar iedereen gaat wel vooruit.’

100% circulair

Coca-Cola streeft naar een 100% circulaire drinkbeleving, in 2025 wil de frisdrankproducent al zijn verpakkingen terug hebben. ‘Op dit moment werken we bijvoorbeeld al met een alternatief voor de bedrukte beker, namelijk een beker waarin ons logo in reliëf is diepgedrukt. Een beker met daarop een logo gedrukt is niet 100% circulair te verwerken, maar onze dranken worden hier soms wel in uitgeschonken,’ vertelt Noor. ‘We zien het als onze verantwoordelijkheid als marktleider om oplossingen te bedenken, waar de hele industrie ook voordeel van kan hebben.’

Er moet nog flink gepionierd worden

Laura: ‘Met organisatoren en leveranciers van evenementen die nog niet met een afvalvrij beleid bezig zijn, delen we graag onze opgedane kennis. Het helpt dat we de cases bij de festivals van Loveland Events als voorbeeld kunnen gebruiken. We omschrijven de processen in de Plastic Promise toolkit, die we telkens voorzien van de laatste informatie. Deze informatie gebruiken we ook bij het zoeken naar partijen die bijdragen in recycling en hergebruikprocessen, maar er moet op een aantal vlakken nog flink gepionierd worden. Als wij met zijn allen de weg vrij maken, gaan anderen interesse tonen en komt de markt in beweging door te reageren op de vraag die ontstaat.’

Doe mee met Plastic Promise!

Plastic Promise, een landelijke beweging met pioniers uit de evenementenindustrie, drankfabrikanten, festivals en sportevents zet zich in voor verantwoord plastic gebruik. Het streven is dat binnen drie jaar minimaal 50 procent van alle plastic wegwerpartikelen door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt.

'Never Give Up On Your Cup' is één van de initiatieven die vanuit de Plastic Promise-deelnemers invulling geeft aan de ambitie om een circulaire drinkbeleving op evenementen neer te zetten. 

Zowel grootschalige als kleinere evenementenorganisaties kunnen zich aansluiten bij de campagne ‘Never Give Up On Your Cup’ door hier de gratis mediakit te downloaden.

Door > Saskia Leeuwis

Fotocredits > Loveland

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!