Festivalbranche verandert: van just drop it naar don’t waste it (1)
19 juli 2019Tot aan je knieën in het plastic, tot voor kort hoorde dit nog helemaal bij de festivalbeleving. Inmiddels denken organisatoren, frisdrankproducenten, brouwers en ook bezoekers daar heel anders over. Je danst toch veel lekkerder op een schoon veld en niemand wil nog geassocieerd worden met de plastic soep. Namens de festivalindustrie initieert onder andere frisdrankproducent Coca-Cola met Green Events Nederland en Loveland Events de campagne ‘Never Give Up On Your Cup’. Hiermee recyclen zij het ietwat stoffige imago van duurzaamheid naar een hippe can-do mentaliteit.
Je wilt dat bezoekers tijdens een festival de leukste dag van hun leven hebben. Hoe breng je dan het serieuze thema recycling aan de orde? Sterker nog, hoe zorg je ervoor dat festivalbezoekers letterlijk en figuurlijk extra stappen gaan zetten van het gemakzuchtige ‘just drop it’ naar ‘don’t waste it’?
Testen en leren
Lisette Lagerweij, Productiemanager bij Loveland Events: ‘We waren al partner van Coca-Cola. Samen met Green Events en diverse andere organisaties in de branche bespraken we hoe we duurzaamheid kunnen optimaliseren, waarbij we ons met name richtten op een circulair model voor duurzaam gebruik van soft én hard cups. Het was allemaal nieuw, dus we konden zelf een plan bedenken.’
Carmen Helmink, Manager Festivals & Lifestyle Experiences bij Coca-Cola European Partners Nederland: ‘We besloten om de mogelijkheden verder te onderzoeken, maar vooral te beginnen met ‘doen’. De eerste evenementen waarbij we in actie kwamen was Loveland van Oranje, 909 Festival en Diynamic Festival. Het hoefde niet per se al 100% perfect te zijn, we wilden vooral testen. Met wat we geleerd hebben, willen we de duurzame processen verbeteren en onze impact vergroten. Zowel bij Loveland Events als bij andere festivals.’
Muntje voor je beker
Lisette: ‘Via social media kanalen en op diverse plaatsen op het festival communiceren wij over het statiegeldsysteem en wordt de boodschap ‘Never Give Up On Your Cup’ overgebracht. Bij de entree krijgen bezoekers een recyclemunt. Als ze bij de bar een drankje bestellen, leveren ze deze munt in voor een beker. In ruil voor hun lege beker, krijgen ze daarna hun recyclemunt weer terug. Zo willen we bewustwording creëren bij bezoekers en ervoor zorgen dat er geen bekers meer worden weggegooid. De bekers krijgen nu echt een waarde!’
Volgende week meer!
Lees donderdag 25 juli verder wat Coca-Cola, Loveland Events en Green Events nog meer ondernemen om het gedrag van festivalbezoekers te veranderen.
Door > Saskia Leeuwis
Fotocredits > Loveland
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!