Festivak biedt in twee dagen tijd talloze digitale oplossingen en innovatiesFestivak biedt in twee dagen tijd talloze digitale oplossingen en innovaties
Back Back Achter de schermen

Festivak biedt in twee dagen tijd talloze digitale oplossingen en innovaties

11 november 2017

Nog een paar dagen; dan barst in Hal 12 in Jaarbeurs Utrecht de 21e editie los van Festivak. Het thema van de beurs voor organisatoren en toeleveranciers van festivals en evenementen is actueel: 'Ontwikkel nu je digitale strategie'. Digitalisering is in de huidige tijd niet meer weg te denken, maar veel event organizers worstelen met de vraag hoe ze hun eventconcept kunnen versterken met digitale oplossingen. Op 15 en 16 november kunnen ze hun hart ophalen. In twee dagen tijd haakt een groot palet van sprekers in op het thema. 

Van online registratie tot event-app en van live stemmen tot augmented reality. Online ticketing, cashless betalen en virtual reality. Vincent Bendeler, van Online EventOPlanner, gaat dieper in op de klantreis van de evenement bezoeker, die steeds meer wordt bepaald en beïnvloed door digitale technologie. De vraag is alleen: hoe pak je dat aan? Bendeler presenteert een eenvoudig model, waarmee organizers snel kunnen ontdekken welke toepassingen voor hen werken. Ook geef Bendeler tips & tricks.

De eerste winst is gemaakt

Veel winst (letterlijk en figuurlijk) valt er te boeken voor organisatoren van festivals en evenementen, als ze de lezing bijwonen van Karel-Lodewyck Lefere, Commercial Director van LAB. Hij legt uit hoe je simpelweg meer bezoekers trekt, zodra je de betaalmogelijkheden verruimt. Hoe meer drempels je weghaalt, hoe hoger de conversie, hoe hoger de omzet en hoe meer tevreden de bezoeker. Via slimme innovaties zijn de betaalmogelijkheden uit te breiden.

Sergio Romijn, (Co) Founder en Chief Brain Officer van Braynz, doet uit de doeken hoe je met principes uit de neuromarketing het irrationele gedrag van consumenten (lees: bezoekers van events) positief kunt beïnvloeden. Hij deelt de kennis die via innovatieve onderzoeksmethoden is opgebouwd over de onderliggende breinprocessen. Het blijft niet bij theorie: hij geef praktische handvatten en voorbeelden uit de praktijk.

Welke big data wel en welke niet?

Big data en slimme data. We hebben er allemaal wel eens over gehoord: data waarmee je het gedrag van consumenten kunt volgen en voorspellen, maar welke data kun je wanneer slim inzetten als event organizer? Ilia Teuwissen, CEO van The Safe Group, vertelt in z'n keynote wat wel en wat niet werkt. Aan de hand van concrete voorbeelden geeft hij aan welke informatie je in kaart dient te brengen om je evenement beter te maken.

Nieuwe wetgeving en actuele uitdagingen

In het lezingenprogramma is niet alles digitaal wat de klok slaat. Barrie Spoorenberg van Payroll Freaks, gaat in op de toekomst van de almaar groeiende groep ZZP'ers in de eventbranche. Waar dienen de eenpitters en hun opdrachtgevers in de toekomst op te letten, nu de VAR per 1 januari 2018 wordt vervangen door de nieuwe wet DBA? Willem Westermann van de Vereniging van Evenementen Makers praat de aanwezigen bij over de nieuwe wetgeving over brandveiligheid tijdens evenementen, die in het nieuwe jaar ingaat. In een andere keynote gaan Willem Westermann en Menno Hoezee van Tentconsultants open in op zaken die afgelopen zomer fout gingen op festivals en evenementen: drugsoverlast, klagende buren, brand, aanrandingen, moeilijke vergunningseisen en noodweer. Zij gaan er met de aanwezigen over praten, zodat de bezoekers ook van elkaar leren. Gerard van Duykeren van TSC Crowd Management, gaat in op een ander actueel thema: de dreiging van terrorisme. Aan de hand van ervaringen geeft hij praktische handreikingen.

Beursterras op verhoogd ponton

Je zou bijna vergeten dat er naast het programma met lezingen, voordrachten en debatten, themapleinen en innovaties, nog veel meer te beleven valt op Festivak. De 250 exposanten 'maken' eigenlijk de beurs: met hun paviljoens, presentaties en bouwwerken maken ze van Festivak een indoor festival. Zo bouwen Van Schie, Mansveld Expotech, Jaarbeurs Utrecht, Festivak organisator OGZ en creatief partners Expo Flora een horecaplein op een verhoogd ponton. Op het 'Van Schie-terras' ontstaat de echte beleving van een event op pontons, zoals die in de praktijk steeds vaker voorkomt. Een leuke plek om even uit te blazen met een geweldig zicht over de beurs. Expo Flora realiseert de creatieve aankleding en Jaarbeurs verzorgt hier beide dagen voor de hapjes en drankjes. 

Veel standhouders presenteren zich met allerlei facilitaire voorzieningen, zoals locaties, verhuur, techniek, catering, decoratie en marketing. Dat maakt Festivak tevens tot een uitgelezen netwerkmoment. Waar vind je zoveel spelers uit de festival- en eventwereld tegelijk bij elkaar? De beurs is een prima plek voor iedereen in de eventwereld die weer helemaal op de hoogte wil zijn. Voor de prijs hoeft niemand het niet te laten. De toegang tot Festivak is gratis. Voor meer uitgebreide informatie en voor toegangskaarten, kijk op festivak.nl.

Door > Jan Jacobs

Carlton President

Meer lezen in deze rubriek