Back Back Locaties

EventsBlog Stijn Oude Vrielink: Eén briljante foto zegt meer dan 1.000 venues

01 juni 2016

Google zelf eens drie websites van venues en wat valt jou dan het meest op bij de foto’s? Best pittig toch? En bekijk nu eens je eigen foto’s op jouw website. Zie je iets opmerkelijks? Mij valt op dat iedere venue marketeer het compleet anders doet. Geen website is hetzelfde of lijkt op een andere. Bizar toch? Op zich zelf ook wel logisch, want er is geen bidbook dat jou vertelt hoe je je foto’s moet inzetten voor je venue. Ik heb er inmiddels honderden bekeken en ik kan nog steeds geen rode draad vinden. Wel zijn er veel motieven die wij als venue marketeer vaak inzetten. Denk aan: lege ruimtes, volle ruimtes, een congressetting, feestsetting, lachende gezichten of juist oplettende gezichten voor congressen of productpresentaties, mooie hostessen met blauwe ogen en witte tanden, auto’s of misschien wel vrachtauto’s om te laten zien hoe groot je venue is, logo’s en veel branding voor de zakelijk touch, food natuurlijk, techniek, sprekers, jonge publiek, vette deco, podiums, historische elementen, bloemen, seizoenen, een witte bruiloft, rouwsetting, 3d-projectie, en ga zo maar door. En dan moet je er 5 kiezen! Oeps, want meer past er niet op het profiel van een locatiesite. En nu? Ja, keuzes maken dus. Zet je maar schrap, want zo makkelijk is het niet!

Meerwaarde van sterke foto’s voor venues!
» 
Beeld zegt meer dan 1.000 woorden!
» Beeld doet leren; 10 procent van je doelgroep onthouden van wat ze horen, 20 procent van wat ze lezen en maar liefst 80 procent van wat ze zien.
» Beeld vertelt een universele boodschap. Teken een een whatsapp symbool en iedereen weet wat je bedoelt.
» Beeld maakt vergelijken mogelijk.
» Beeld prikkelt, emotioneert en vermaakt.

10 foto’s = 1 merk = jouw venue!
Vanuit de perspectief van een bezoeker op een site is het nemen van beslissingen een complexe mix van emotionele en rationele motieven. Ons brein kent namelijke twee beslissystemen. Enerzijds neemt ons brein beslissing snel en intuïtief, anderzijds weloverwogen en analytisch. Dat weloverwogen en analytisch past goed bij venues. We vermarkten tenslotte een beleving van soms enkele tienduizenden euro’s. Ik doe dit soort dingen weloverwogen en het liefst thuis op de bank.

Eén identieke foto is een hoofdstuk, 10 foto’s is een verhaal.

Lukt het jou om als venue marketeer een verhaal te maken van die 10 foto’s, dan heb je een venue! Dit visueel denken doe je in 4 simpele stappen: Kijken, begrijpen, verbeelden en laten zien. Door bewust te kijken, begrijpen, verbeelden en te zien voor een goede foto voor jouw tenue ontstaat inzicht, betrokkenheid en overzicht. En beeld je eens in ‘waarom’ je het nodig hebt, in plaats van ‘wat’ je nodig hebt. Een foto beoordeel ik aan de hand van drie punten; beleving, functionaliteit en kleurcollage. Beleving spreekt voor zich; dit zijn veneus in actie, dus foto’s van events. Kijk goed naar de inhoud van de foto, los van het feit dat het een hele vette foto is. Daarnaast moet een foto functioneel zijn. Dus waarom wil je deze foto gebruiken. Ik weet nog dat ik eindelijk een foto had van een auto in de venue. De foto was spuuglelijk, maar ik heb het toch gebruikt in mijn marketing. De foto had namelijk maar één functie; ik wilde laten zien dat er makkelijk auto’s naar binnen kunnen. Toon lef! Tenslotte, denk je aan het totaalplaatje: het collage. Leg alle foto’s naast elkaar en kijk of het totaalplaatje sterk is. Het totaalplaatje is dus jouw venue, jouw gevoel, hetgeen jij wilt overbrengen. Doe het en doe het samen met jouw content-team.

En tot slot een techniek de veel venues vergeten is het ‘before en after’ effect. Ons brein wordt namelijke geprikkeld en extra gemotiveerd om tot conversie over te gaan als we geconfronteerd worden met het ‘before-after-effect’ in foto’s van venues. Dus naast een foto van een zaal, neem je dezelfde zaal maar dan met een dinnersetting. Jouw doelgroep begrijpt jouw venue veel beter.

Wees niet bang zelf de camera te pakken! Niet iedereen is een ster in fotograferen, maar wel iedereen kan het leren. Echt, met 600 euro budget voor een camera kom je al een heel eind. Twijfel je over een foto? Gebruik deze dan juist (!) en ga het gesprek aan tijdens de meeting. Zo dient het beeld als startpunt voor een goede discussie.

Have fun with shooting!
Stijn

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!