Back Back Achter de schermen

Eventmarketingcongres weggegooid geld?

24 december 2008

De Emotionele Ontmoeting, het was de slogan van het Nationaal Congres Eventmarketing en -Communicatie dat op woensdagmiddag 17 december werd gehouden in Haarlem. De titel deed me wat, de namen van de sprekers spraken me aan en zeker de programma onderdelen wakkerden mijn nieuwsgierigheid aan. Gulzig wilde ik me laven aan alles wat op papier zo interessant leek.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Dat bleken er meer. Hoewel. De dames achter de desk spraken van een opkomst van rond de 150 personen. Ik schatte het getal eerder op 130, waaronder een aantal zeer bekende gezichten en namen uit de evenementenbranche plus opvallend veel jonkies onder de congresgangers. Studenten van Nyenrode Business Universiteit soms, de leergang bestaat 1 jaar vandaar hun congres, of van andere opleidingen die hier voor 'de punten' zaten? Jammer dat er geen lijstje deelnemersnamen werd aangereikt, je wilt toch weten wie en namens welk bedrijf op het pluche gaat zitten.

Tja, het programma.

Dr. Cas Wouters, werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam én Utrecht, informeerde de toehoordersover de informalisering van onze maatschappij, een megatrend waar de eventwereld absoluut rekening mee dient te houden. De dwang om ongedwongen te zijn, ontspannen, authentiek en natuurlijk. Hij deed onderzoek naar emotieregulering, maar de man bleek niet bepaald een spreker van formaat, dus gaf ik toe aan de dwang om ongedwongen te zijn en zakte onderuit in standje knikkenbollen. Een vrij natuurlijke reactie gezien de situatie, toch? De tweede man, prof. dr. Ad Pruyn, ging dieper in op het feit dat onze zintuigelijke waarneming minder capaciteitslimieten – 11 miljoen bits per seconde – kent dan onze redeneer/denk processen en hield met zijn betoog de spanningsboog duidelijk strakker. Na de pauze waren er opeens gaten in het publiek gevallen, allemaal terug naar de zaak gegaan soms?

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Een voormalige operazanger uit Estland, Mart Mikk (foto hierboven) opende zijn uurtje spreektijd over Emotionele Toekomst met een grappige stembandoefening en samenzang. Eindelijk interactie met het publiek en reuring op het toneel want de snelle filmpjes flitsen heen en weer. Hij doceert Eventmarketing aan de universiteit vanTallin en kwam met allerlei voorbeelden zoals het rebranden van een bank, waarbij ik mij afvroeg 'wie oh wie in de zaal gaat NU op het puntje van zijn stoel zitten van verbazing over de invalshoeken?'. Ik namelijk niet. Met het personeel een musical maken, dat doen we hier toch ook.

Laatste spreker deze middag was Gijs Wintzen van Delta Lloyd. Was marketingdirecteur en nam de uitdaging aan als eventmanager binnen 3 weken Volvo Ocean Race van de grond te tillen. Dankzij geprojecteerde foto's weet ik nu alles over de kantelhiel van het schip, zag in filmpjes de enorme golven over het schip stuiteren en nog een fraai plaatje van de kampeertent. En toen was het over en uit. Volgende jaar weer een congres werd aangekondigd, misschien halverwege 2009, omdat december toch wel een drukke maand blijkt te zijn in de branche (!)

Enigzins ontgoocheld stond ik einde middag buiten. Had ik wat spannends en nieuws gehoord? Nee, sorry. Maar wel wat nieuws gezien. Want wat is die locatie prachtig verbouwd! Ga zelf maar kijken bij De Philharmonie in Haarlem.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!