Back Back Nieuws

Eventmarketing als wetenschap

02 april 2009

Het gaat er zo langzamerhand van komen: eventmarketing als wetenschap. Op initiatief van branchevereniging IDEA is de leerstoel Eventmarketing van de grond getild. Binnenkort (24/25 mei en 23/24 juni) verzorgen prof. dr. Ed Peelen en dr. Karoline Wiegerink de eerste masterclass Eventmarketing en –communicatie.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

 

 

Als voorproefje gaven ze afgelopen woensdag alvast een workshop aan de Nyenrode Business Universiteit. In een van de torentjes van het rustiek gelegen kasteel Nyenrode in Breukelen behandelden ze vijf event cases uit de praktijk: Human 2.0, de Robeco Zomerconcerten, Einstein geeft les, Symfonie 330 en 40 jaar ECI. Voor zo’n 25 belangstellenden (uit het bedrijfsleven en van eventbureaus, sommigen van hen als gast, anderen als sponsor van de leerstoel) toetsten ze de vijf cases aan de hand van de vier kritieke succesfactoren: (1) de strategische verankering van het event, (2) het concept en design, (3) de accountability (levert het event op wat het beoogt) en (4) management en organisatie. Gelukkig kende ik de cases al vrij goed, want ik moest de aandacht er goed bij houden: wetenschappers vliegen de materie anders aan dan praktijkmensen, dus het was even schakelen. Na de inleiding gingen de deelnemers zelf aan de slag: in groepjes, die van samenstelling wisselenden, namen we de cases onder de loep aan de hand van de kritieke succesfactoren. Dan kom je er na een uurtje brainstormen achter dat een sterke eventcase nog krachtiger zou zijn geweest, naar een nóg hoger plan zou zijn getild, en nóg meer uitgerold zou zijn als zo’n analyse vooraf aan de eventcase zou hebben plaatsgevonden. De theorie als aanvulling op de prakrijk: kan nooit kwaad. Ben benieuwd naar de Masterclasses.

 

Nog twee boekentips die over de bühne vlogen: eentje van Dan Hill (2008): Emotionomics: Leveraging Emotions for Business Success en van de hand van Martin Lindström (2005): BRAND Sense: Build Powerful Brands trough Touch, Taste, Smell, Sight en Sound. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!