Back Back Nieuws

Eventmanager Huub Caris begint voor zichzelf

23 juni 2009

Huub Caris, een van de bekendste eventmanagers van Nederland (hij heeft tientallen jaren lang gewerkt voor AXA, en het afgelopen jaar voor Reaal, dat AXA overnam), gaat per 1 september voor zichzelf beginnen. Hij start dan het bedrijf EVENTcreatie, een bureau voor conceptcreatie. Bureaus, eventmanagers, directiesecretaresses en andere opdrachtgevers kunnen hem dan inhuren voor conceptcreatie, of om samen met hem creatief te brainstormen. Ook kunnen ze bij hem aankloppen voor advies en begeleiding op het gebied van locaties, catering en entertainment.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

De afspraak met Huub vindt plaats op zondag 21 juni, bij de Hermitage, het gloednieuwe museum voor Russische cultuur in Amsterdam. Dat is geen toeval; Huub Caris is altijd in binnen- en buitenland op zoek naar nieuwe locaties. Net zoals hij voorop loopt in de zoektocht naar vernieuwend entertainment en naar spraakmakende cateringvormen. ’s Avonds is hij altijd wel ergens in een theater of op een festival te vinden. Die eeuwige zoektocht naar eventnieuws blijkt later deze middag nogmaals, als hij me meeneemt naar het gebouw van de Volkskrant aan de Wibautstraat. Op de zevende verdieping van dit gebouw bevindt zich sinds kort het hippe, kunstzinnige restaurant Canvas, dat een dakterras heeft met een adembenemend uitzicht over Amsterdam. “Weinigen kennen deze locatie, maar over twee jaar is dit een hot spot voor evenementen,” voorspelt Huub, die al geniet van het vooruitzicht.

Huub, de hamvraag: waarom ga je voor jezelf beginnen?
“De behoefte om creatief bezig te zijn, wordt steeds groter naarmate ik ouder word. De beste manier om die creativiteit de ruimte te geven, is voor mezelf te beginnen.”

Wat ga jij toevoegen aan het bestaande aanbod in de evenementenbranche?
“Ik houd me puur met conceptcreatie en advies bezig, dus ik ga heel nadrukkelijk niet zelf evenementen organiseren. Daardoor ben ik bijvoorbeeld geen concurrent voor eventbureaus.”

Is daar een markt voor?
“Absoluut! Zonder dat ik naar buiten heb gebracht dat ik voor mezelf ga beginnen, kloppen er al veel bedrijven voor advies bij me aan. Niet alleen voor pure conceptcreatie, maar vaak zoeken ze een sparring partner om samen even lekker mee te brainstormen. Dan blijkt dat als je mensen uit een bedrijf in een groep bij elkaar zet, er genoeg creativiteit opborrelt. Alleen ontbreekt het hen aan de deskundigheid om die creativiteit te vertalen naar evenementen, en dat is iets waarmee ik ze kan helpen. Ik houd de aanvragen die ik nu krijg, nog even on hold tot 1 september, maar dat er behoefte is aan advies op het gebied van conceptcreatie en aan creatief sparren is duidelijk.”

Huub, kun jij mensen die je niet kennen, even kort uitleggen wat jij op evenementengebied zoal gedaan hebt?

“In de jaren zeventig heb ik als marketing directeur van Equity & Law incentive programma’s ontwikkeld voor de Whitbread around the World race, dat is de voorloper van de Volvo Ocean Race. Nadat Equity & Law werd overgenomen door AXA Leven werd ik daar manager sponsoring en evenementen. In die periode heb ik onder andere vijf jaar op rij de AXA Contest georganiseerd, dat was een vernieuwend relatie evenement voor de assurantie tussenpersonen van AXA: klanten vulden na maandenlange trainingen zelf een deel van de show in. Ze deden aan trapeze, zongen samen met een beroemde tenor of maakten samen met Corneille een schilderij. Ook haalde ik artiesten, die opgeleid werden voor Cirque du Soleil, vanuit Canada naar Nederland om exclusief voor de AXA Contest op te treden.”

Dat klinkt behoorlijk exclusief!
“Dat is voor mij altijd een voorwaarde en tevens een van de grootste uitdagingen. Ik heb destijds zelfs in mijn functie omschrijving laten zetten dat ik bij geen enkel evenement mocht teruggrijpen op iets wat ik al ooit gedaan had. We hadden een verwende doelgroep, en die moest telkens weer verrast worden.”

Wat zijn in het eventvak nog meer uitdagingen?
“Als eventmanager is dat het bewaken van het creatieve concept. Dus niet zwichten voor de voorkeuren van de directeur, de bevliegingen van de interne opdrachtgever of de wensen van de leveranciers. Een creatief concept goed bewaken kan alleen als je er zelf helemaal in gelooft: als je dat goed kunt uitleggen, krijg je iedereen mee.”

Waar kunnen mensen je vanaf 1 september vinden?
“Vanaf die dag is mijn website in de lucht. Overigens ga ik de eerste weken van mijn nieuwe bestaan naar Zuid-Frankrijk om vakantie te vieren, een cursus Frans voor gevorderden te volgen en enkele theaterfestivals te bezoeken. Daarna ben ik helemaal beschikbaar voor de branche.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!