Back Back Nieuws

'Evenementenbranche durft betaalde pitches nog niet aan'

19 februari 2008
Ondanks dat de evenementenbranche nog als jong wordt gezien, is het niet meer vol te houden dat ze in de kinderschoenen staat. Het is dan ook tijd dat ze zich sterker, herkenbaarder en meer volwassen opstelt. Natuurlijk is daar een rol weggelegd voor de brancheorganisatie IDEA. Maar volgens Rein Korthals Altes van aRTi Producties ligt de verantwoordelijkheid tevens bij de bureaus zelf. In die context heeft aRTi Producties net een onderzoek afgerond om te testen of de branche rijp is om een onkostenvergoeding te vragen voor pitches.

De kosten van pitches
Dat de vraag om pitchvergoeding relevant is, blijkt wel uit het door aRTi Producties uitgevoerde kwantitatieve onderzoek, gehouden onder IDEA leden. Hierin komt naar voren dat een bureau gemiddeld 18 pitchaanvragen per jaar ontvangt. Met 40% van die aanvragen wordt ingestemd. Ruim 55% van de bureaus besteedt gemiddeld tussen de 8 en 20 uur per pitch en 25% besteedt meer dan 20 uur per pitch.

Er zijn dus niet alleen veel pitches per jaar, maar het meedoen eraan vergt veel tijd en is daardoor een kostbare zaak.

Rein Korthals Altes zegt hierover: "Wat niemand lijkt te beseffen, is dat in principe uiteindelijk de klant toch opdraait voor die kosten. Het verlies dat geleden wordt bij het niet binnenhalen van een pitch, moet immers op een of andere manier worden gecompenseerd. Op de bestaande manier betalen de opdrachtgevers uiteindelijk dus ook voor de niet gewonnen pitches van het bureau waar ze mee in zee gaan."

Voordelen pitchvergoeding
Volgens aRTi Producties, zouden betaalde pitches in ieders voordeel zijn. Zoals reeds geconstateerd, zal het kostentechnisch duidelijker worden. Tevens zal een opdrachtgever niet lukraak een x-aantal bureaus vragen, maar juist een afgewogen bureauselectie maken, wat er tevens voor zorgt dat de geselecteerde bureaus bij de opdrachtgever passen. Bovendien kan een bureau er dan de juiste mensen voor vrijmaken of zelfs externe specialisten inhuren, waardoor een kwalitatief beter voorstel gedaan kan worden. Er is immers budget voor.


Angst
Ondanks de genoemde voordelen, blijkt uit het onderzoek dat de branche pitchvergoedingen nog niet aandurft. Er bestaat bij evenementenbureaus grote angst klanten te verliezen wanneer niet iedereen binnen de branche een vergoeding zal eisen. Zelfs al zouden alle bij IDEA aangesloten bureaus hier concrete afspraken over maken, dan zijn er ook nog tal van bureaus die niet bij de brancheorganisatie zijn aangesloten. Daarnaast wordt door de bureaus aangegeven dat de markt nog te veel onder druk staat om met dit soort maatregelen te komen en dat een vergoeding toch nooit alle kosten dekt.

Verder kijken
Betekent de uitslag van het onderzoek dat de evenementenbranche toch nog niet zo volwassen is? "Nee, dat gaat mij een paar stappen te ver.", zegt Rein Korthals Altes, "Het betekent wel dat we met elkaar nog niet zo sterk staan als ik graag zou willen zien. Wij willen in ieder geval onze bijdrage leveren om de kwaliteit, het imago en de herkenbaarheid van onze branche te verbeteren, zodat wij onze klanten nog beter kunnen bedienen. We kijken met aRTi Producties daarbij ook een stapje verder. Op het moment onderzoeken we de branche in het buitenland. Ik verwacht daar erg veel van."


 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!