E-mailmarketing inzetten bij evenementenE-mailmarketing inzetten bij evenementen
Back Back Nieuws

E-mailmarketing inzetten bij evenementen

07 december 2018

Je organiseert een geweldig evenement, of bent onderdeel van een evenement. Het verkopen van voldoende kaartjes is dus essentieel. Want niet alleen is dit evenement de ideale manier om naamsbekendheid te creëren, het heeft ook ontzettend veel potentie wanneer het gaat om het werven van nieuwe, of binden van oude klanten. Weken voordat het evenement plaatsvindt is de software van bedrijven als Newsletter2Go dan ook al hard aan het werk om de meest unieke, indrukwekkende mailing op te zetten. E-mailmarketing is namelijk de ideale manier om zoveel mogelijk plekken op het evenement te vullen.

Met deze handige tips weet jij precies hoe een mailing versturen in zijn werk gaat, en welke tactieken je toe kunt passen om zoveel mogelijk respons te krijgen.

1. Verhoog de frequentie

Wanneer je week na week in de voorbereidingsfase richting een specifiek evenement werkt, begrijpen de ontvangers van je mail gerust dat de frequentie door dit evenement wat hoger is. Als organisator wil je namelijk je publiek op de hoogte houden van eventuele kortingsacties, de kaartverkoop, updates rondom het programma en praktische informatie. Enkele dagen voor het evenement is het handig voor de bezoeker om te weten wanneer, waar en hoe laat het evenement is. Stuur in deze e-mail ook nogmaals het ticket mee.

2. Introduceer handige acties

Mocht je weinig respons ontvangen, dan kun je natuurlijk leuke acties bedenken om mensen toch over die drempel te krijgen. Een twee halen één betalen actie werkt natuurlijk altijd, maar je kan deze acties ook verbinden aan je social media in de vorm van een like, deel en win actie. Zo krijg je én meer respons, én vergroot je ook nog eens je naamsbekendheid. Om je nieuwsbrief extra aantrekkelijk te maken, kun je ook exclusief via dit kanaal de start van de voorverkoop of early bird tickets aankondigen.

3. Zet een thema neer

Probeer een duidelijk thema neer te zetten omtrent het evenement. Wat leer je bijvoorbeeld van bepaalde sprekers, hoe vonden bezoekers vorig jaar het en welke leuke stands en sponsors zullen er allemaal aanwezig zijn? Ieder onderdeel van dit thema is weer een nieuwe mailing. Ook na afloop kun je e-mailmarketing inzetten om feedback te verzamelen. Door een enquête te versturen (met bijvoorbeeld merchandise of gratis tickets voor volgend jaar als prijs) weet je precies wat wel en niet goed ging op je evenement.

4. Lever bewijsmateriaal

De gemiddelde Nederlander trapt niet meer zo snel in de reclametrucjes van vroeger. Ze willen tegenwoordig juist bewijsmateriaal te zien krijgen. Probeer dit dus zoveel mogelijk te leveren in de vorm van echte quotes, ervaringsverhalen, en cijfers die aangeven hoeveel mensen zich al ingeschreven hebben.

5. Laat de voordelen zien

Misschien wel de belangrijkste tip is het laten zien van zoveel mogelijk voordelen. Wat levert het de bezoeker op? Leert hij of zij iets nieuws, mag hij of zij kennis maken met nieuwe producten en gerechten of is het gewoon een compleet unieke ervaring? Ben zo specifiek mogelijk en leg de voordelen goed en feitelijk uit.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!