Drie keer het verschil maken met betalenDrie keer het verschil maken met betalen
Back Back Trends

Drie keer het verschil maken met betalen

19 juni 2019

Artiesten kunnen niet leven van de streams op Spotify en hebben de opbrengsten van liveoptredens hard nodig. Dus schieten de concerten en festivals als paddenstoelen uit de grond. De concurrentie is groot en dat maakt dat onderscheiden steeds belangrijker wordt. Het gevolg: de evenementenbranche ontwikkelt en innoveert snel, ook op het gebied van betalingsverkeer.

De bezoeker betaalt namelijk constant: voor de tickets, voor de garderobe, voor de muntjes, voor de merchandise en voor de parkeerplaats. Daarbij staat de bezoeker (bijna) overal in de rij, waardoor evenementen al snel bekend staan als de plek waar de bezoeker vaak veel tijd kwijt is aan wachten. En dat terwijl het voor de beleving juist belangrijk is dat er vooral tijd besteed wordt aan het leuke: de favoriete muziekstijl of artiest. Daarom wordt het moment van betalen steeds vaker losgekoppeld van het ontvangen van het product of de dienst. In deze blog deelt Jeroen Dekker, Product & Marketing Manager bij AcceptEasy drie voorbeelden uit de branche.

Tickets kopen en later betalen

Allereerst is er Ticketmaster: Ticketmaster biedt in zeven landen de optie om, via het callcenter, kaarten te kopen met bedenktijd. Er wordt dan per e-mail een link gestuurd om te betalen. Die dynamische email is 1 à 2 dagen geldig, en in die periode blijven de tickets gereserveerd. Voor de koper fijn wanneer deze nog niet weet of de oppas kan, maar wel zeker wil zijn van een plek. Wordt er binnen de tijd betaald? Dan springt de kleur van de mail op groen en zijn de kaarten officieel van de koper. Wordt er niet op tijd betaald? Dan kleurt de mail rood en gaan de tickets weer in de verkoop.

Tickets in delen betalen

Sollidd gaat nog een stap verder. Bij New Horizons Festival in Neurenberg, Duitsland, is het dit jaar voor het eerst mogelijk om een kaartje te kopen en deze in termijnen te betalen. Op het moment van bestellen, betaalt de koper twintig procent van de aanschafprijs en vervolgens heeft deze twee maanden de tijd om de overige tachtig procent te betalen. Als de volle honderd procent betaald is, wordt het ticket toegestuurd. Geen lening, geen rente, alleen een paar extra euro voor de service. Ideaal voor de diehard fan die het festival voor geen goud wil missen, maar nog even door moet sparen voor het volledige bedrag. Maart vorig jaar zou deze dienst veel fans gelukkig gemaakt hebben. Beyonce en Jay-Z kondigden toen hun tour zeven dagen voor de start van de kaartverkoop aan. Natuurlijk heeft niet iedereen even 130 euro op het nachtkastje liggen en zo visten veel fans naast het net.

Merchandise bestellen via WhatsApp

Ook op evenementen zelf moet betaald worden. Wat biertjes voor vrienden, een patatje mayo als avondeten en een T-shirt van de favoriete band, als herinnering aan de prachtige dag. Maar ook bij de merchandise is het vaak wachten geblazen. En zo is de beleving van de bezoeker niet optimaal. Livecrowd, een dienst die fans via hun favoriete social-kanaal op de hoogte houdt van alles rondom een evenement, voorkomt dat. Voorafgaand aan het concert kan de bezoeker via WhatsApp het T-shirt bestellen. Livecrowd stuurt vervolgens een betaallink via datzelfde kanaal en aan het eind van het optreden ligt het T-shirt klaar bij een aparte balie. Geen rij, wel een T-shirt. Andere transactionele diensten, voor iedereen of alleen voor VIPs, zijn in de maak.

De toekomst van betalen

De beleving van de bezoeker kan nog verder geoptimaliseerd worden: de garderobe vooraf betalen via WhatsApp en de parkeerkaart tijdens het festival alvast afrekenen op diezelfde manier. Nog beter zou het zijn als het mogelijk wordt om per evenement een betaalmachtiging af te geven: vooraf toestemming geven om tijdens het evenement geld af te schrijven tot aan een ingesteld limiet. Zo zijn er geen muntjes meer, wordt de garderobe niet ter plekke betaald en hoeft er dus minder geregeld te worden. Daardoor houdt de bezoeker meer tijd over voor wat leuk is: het evenement. Zo draagt betalen bij aan de ideale beleving en onderscheid je je als evenement.

Door > Jeroen Dekker, Product & Marketing Manager bij AcceptEasy

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!