Dortmund met meer aanbod voor Experience Marketing dan ooit tevorenDortmund met meer aanbod voor Experience Marketing dan ooit tevoren
Back Back Nieuws

Dortmund met meer aanbod voor Experience Marketing dan ooit tevoren

29 december 2018

Voorlopig verslag over de BOE INTERNATIONAL – voor het eerst met BrandEx Festival

De BOE INTERNATIONAL, de Internationale Vakbeurs voor Experience Marketing, zal worden gehouden in het Dortmund Exhibition Centre op 16 en 17 januari 2019. Het aanbod van de BOE 2019 aan de branchesector zal groter zijn dan ooit tevoren. Met ruim 600 exposanten uit ongeveer twaalf landen en zes beurshallen, krijgen de meer dan 10.000 verwachte beursbezoekers een hoogkwalitatief programma aangeboden - met meer dan 100 lezingen van deskundigen, paneldiscussies en workshops alleen al op de BOE, het nieuwe BrandEx Festival en internationale gasten bij de CULINARY STAGE, bij de Street Food Congress Europe en in The Netherlands Pavilion.

Op de BOE 2019 ligt de focus in het bijzonder op jonge talenten in de evenementenbranche. ‘De doelstelling van onze vakbeurs is om jongeren te informeren, en hen te interesseren voor beurs- en evenementenberoepen en zo, in het belang van de branchesector, bij te dragen aan de oplossing van het tekort aan geschoolde arbeidskrachten,‘ aldus Sabine Loos, CEO van Westfalenhalen Dortmund GmbH. ‘De Duitse beurs- en evenementenbranches zijn al gedurende vele jaren wereldwijd toonaangevend. Wij hebben uitstekend opgeleide jonge talenten nodig zodat dat dit ook zo blijft. Hardwerkende jonge mensen die zichzelf en hun omgeving graag uitdagen. Zodat wij onze klanten steeds opnieuw kunnen overtuigen van de kracht van het ontmoeten van elkaar, ‘ vertelde Jan Kalbfleisch, Managing Director van FAMAB Communications Association, de organisatie voor technische ondersteuning van de BOE.

De CAREER HUB, georganiseerd door Studieninstitut für Kommunikation GmbH – een instituut voor communicatiewetenschappen – stelt studenten en jonge talenten in staat om informatie uit te wisselen met deskundige leidinggevende medewerkers over de volgende onderwerpen: ‘Event Manager – A Constantly Changing Profession’; ‘New Employment Worlds: Agility from the Company’s Point of View – Relevance of an Agile Project Management for Young Talents’ en ‘Event Safety and Security’. Een ander programmapunt is de praktische tip: ‘5 Tricks for Successful Communication’. Na de Expert Talks zijn er open vraag- en antwoordsessies met het publiek.

Nieuw dit jaar is het International Festival of Brand Experience (BrandEx), een innovatief format dat dat de dag voor aanvang van de beurs plaatsvindt en bestaat uit een conferentie en een prijsuitreiking en ook is gericht op jong talent, bijvoorbeeld met de BrandEx Fresh Award. De BrandEx Fresh Award, ontstaan vanuit de fusie van de FAMAB NEW TALENT AWARD en de INA Award, heeft het potentieel om de belangrijkste Young Talent Award van de branche in Duitsland te worden. Het BrandEx-ticket geldt ook als toegangsbewijs voor de BOE.

Jong talent kan ook informatie uitwisselen over actuele thema’s van de evenementenbranche op het EVENT FORUM in het Congrescentrum op 17 januari. Initiatiefnemers van dit Young Talent Event zijn Messe Dortmund GmbH, de IST University of Applied Management en degefest e.V. – De vereniging voor conferenties en seminars. Het EVENT FORUM wordt ondersteund door AUMA e.V., de vereniging voor de Duitse tentoonstellings- en handelsbeurssector. Het evenement is gratis voor de deelnemers en omvat een bezoek aan de BOE op donderdag.

Uitgebreid forumprogramma

In samenwerking met een nieuwe partner, ESG Einkaufs- und Servicegesellschaft GmbH, vindt op de BOE 2019 voor het eerst het TECHNOLOGY & SCENOGRAPHY lezing format plaats. Deskundigen op het gebied van evenementinrichting zullen in lezingen uitdiepen wat er nodig is voor een unieke uitstraling van de beurs. ‘Het nieuwe forum is in lijn met de inhoudelijke ontwikkeling van de BOE en de eisen vanuit de markt, ‘ zei Managing Director van ESG Silke Schulte om duidelijk te maken waarom de Scenography discipline aan het ‘Technology’ Forum is toegevoegd, wat al bekend is en inhoudelijk wordt ondersteund door VPLT, de vereniging voor media- en evenemententechnologie. De sprekers zijn zodanig gekozen dat er zoveel mogelijk vakgebieden, die nodig zijn voor de realisatie van een evenementinrichting, aan bod komen. Enkele voorbeelden van de onderwerpen zijn: ‘3D Sound in Miniature Format – Intelligent Sound Installations for Trade Shows and Exhibitions’, ‘Scenography: How to Design a Brand in a Three-Dimensional Way’ en ‘Rigging at Events – Basics for Non-Technicians’. Daarnaast: ‘How Background Sounds Can Relax Our Senses’, ‘Lightweight Building Elements and Their Structural Analysis’ en ‘New Event Technology Trends’.

Het door de IST University of Applied Management geïnitieerde DIGITAL FORUM en het vakblad ‘events’ vinden voor de derde keer plaats. De forumruimte wordt in 2019 verdubbeld vanwege het grote aantal bezoekers in de voorgaande jaren. Met zowel reeds bekende als met frisse nieuwe sprekers zal het informatieplatform opnieuw een onderhoudend, deels interactief, inzicht geven in de digitale trends van de evenementenbranche met inbreng van interessante reportages uit de eerste hand en best-practice voorbeelden. Bezoekers mogen rekenen op tal van startende bedrijven die hun nieuwe ideeën, benaderingen en technologieën zullen presenteren. Op de eerste beursdag kunnen bezoekers lezingen volgen op Social Media – specifiek voor de evenementenbranche, Marketing, Participant Management, Worlds of Learning, Media Law, Gamification en nog veel meer. Op de tweede beursdag kunnen bezoekers zich verdiepen in het onderwerp ‘Artificial Intelligence’ en kennis opdoen over ‘Virtual Reality’ en ‘Holography’- met bekende sprekers als Sven Schreiber, Markus Rall en Clarence Dadson. Onderwerpen van de lezingen zijn onder andere: ‘The Power of Digitalisation’, ‘Data & Artificial Intelligence’ en ‘Life in 2025 – Is that what the future will bring us?’

Het VEILIGHEID & BEVEILIGING FORUM, ondersteund door bvvs en VPLT, biedt een spannend activiteitengedeelte, waar de veiligheid en beveiliging van evenementen en de wetgeving voor evenementen speels kan worden ervaren, en vele kleine ‘meet&greet’ workshops met deskundigen. Het podiumprogramma biedt bezoekers de mogelijkheid om van de laatste informatie te profiteren door middel van lezingen door deskundigen uit Duitsland en andere landen. Enkele van de onderwerpen van de lezingen zijn bijvoorbeeld: ‘Comprehensive Safety and Security Concepts for Events’, Liability of the Organisers, Event Agencies and Service Providers – Adequate Coverage of Risks’, ‘Co-operation between Security Service, Authorities, Law Enforcement and Emergency Services and the Organiser’. Op een gezamenlijke beursstand tonen dienstverleners uit diverse veiligheids- en beveiligingssegmenten de bezoekers oplossingen voor het voldoen aan de verplichtingen.

De (generale) repetitie is de laatste repetitie voor de première van een toneelstuk, opera, operette of concert. In tegenstelling tot toneelvoorstellingen is elke conferentie een première. Om ervoor te zorgen dat het een succes wordt, dienen de juiste onderwerpen te worden gekozen in overeenstemming met de doelstelling en de doelgroep, en moeten de dramaturgie, de sprekers en het congresformat worden bepaald. Beursbezoekers worden uitgenodigd om in het MICE FORUM op het repetitiepodium te komen tijdens de generale repetitie (In het Duits: ‘Die Generalprobe’), mogelijk gemaakt door tw tagungswirtschaft en tagungsplaner.de, om een kijkje achter de schermen te nemen en alle beroepen uit te proberen. De onderwerpen van de sprekers zijn onder andere: ‘Storytelling instead of Golden Thread – Long Live Dramaturgy!’ ‘How Do I Design and Manage an Event?’ en ‘How Do I Find and Brief External Speakers?’ Ook het MICE Forumprogramma op donderdag laat niets te wensen over. Eén lezing is bijvoorbeeld getiteld: ‘The Event Psychology Perspective – Discovering Manipulation Potentials and Optimising Events Psychologically.’

In de Performance Hal, waar ACTS ON STAGE zal worden gepresenteerd door de memo-media-uitgeverij, kunnen bezoekers ongeveer 50 shows met aankomende podiumkunstenaars voor elk evenement beleven. Of het nu acrobaten, komieken, musici, illusionisten of zandschilders zijn – bezoekers kunnen genieten van de vermakelijke shows en luisteren naar de artiesten via een koptelefoon zonder gestoord te worden door de drukte en de herrie van de vakbeurs. Het workshop-programma is de eerste dag gericht op evenementenbureaus en de volgende dag op artiesten. Eén van de geplande sprekers is Klaus-Jürgen ‘Knacki’ Deuser, presentator en prijswinnaar van de Duitse Comedy Award. De voormalige National Geographic fotograaf en oprichter van natureoffice, Andreas Weckwert, zal over zijn werk vertellen en uitleggen hoe evenementenbureaus en locaties ook met kleine campagnes een effectieve bijdrage kunnen leveren aan de bescherming van het klimaat. En een deskundige het gebied van sociale zekerheid voor artiesten zal niet alleen uitleggen welke voordelen en verplichtingen kunnen en moeten worden verwacht van de sociale zekerheid voor artiesten (Künstlersozialkasse), maar zal ook voldoende tijd nemen om vragen te beantwoorden.

Een ander onderdeel van de BOE 2019 is het Event Tech Lab. Deze gemeenschap biedt jonge ondernemers de mogelijkheid om belangrijke contacten op te doen en hulp te krijgen voor hun start-ups op weg naar zelfstandig ondernemerschap. Een succesvolle start in de evenementenbranche is nu aantrekkelijker dan ooit tevoren. Michael Hosang, Managing Director van Studieninstitut für Kommunikation GmbH, een instituut voor communicatiewetenschappen: ‘De visie op live communicatie is de laatste jaren verbeterd. Ook de omzet in de evenementenbranche stijgt jaar na jaar– in 2017, tot meer dan zeven miljard euro.’

Internationale chef-koks als gasten

Internationale befaamde chef-koks zullen hun kookkunsten demonstreren op de op het CULINARY STAGE op de BOE 2019. Waaronder Andy Yang uit Bangkok, Melvin Chew uit Singapore en Brett Burmeister uit de VS. Tot de innovatieve traiteurs uit Duitsland behoren Jan Broker uit Speisenwerft van Tim Mälzer, Farid Marcel van Medici in Baden-Baden en Fabian Timmer van Brill Catering. De presentator is tv-kok Mike Süsser. Als eerste vakbeurs van het jaar is de BOE de eerste gelegenheid voor klanten van evenementencateraars om zich te informeren over actuele trends en nieuwe concepten. De BOE is de plek waar cateraars potentiële klanten ontmoeten die op zoek zijn naar hoogwaardige cateringdiensten voor hun evenementen.

Het Street Food Congress Europe vindt opnieuw plaats op de BOE 2019. Dienstverleners en invloedrijke denkers van de European Street Food scene zullen elkaar daar ontmoeten om ervaringen uit te wisselen, ideeën te presenteren, van elkaar te leren en de weg vrij te maken voor de toekomst. Het Street Food Congress Europe 2019 zal ook het onderwerp ‘Mobile Event Catering’ behandelen met sprekers uit meer dan tien landen en talrijke productexposanten.

Gasten uit Nederland

Geen grenzen – dat is het thema van The Netherlands Pavilion in haar derde jaar op BOE. De initiatiefnemers gebruiken dit thema om ons – met een typisch Nederlandse knipoog - te herinneren aan de 30st verjaardag van de val van de Berlijnse Muur. The Netherlands Pavilion mag met recht trots zijn op haar aanbod. Twaalf internationale sprekers, 24 exposanten en een in Nederland gerenommeerd netwerkevenement, maken een bezoek een must voor bezoekers van de BOE.

Spannende bedrijfscases zoals bijvoorbeeld het concept ‘Good Times Island’ van McDonalds, dat een prijs in de Gouden Giraffe! Award van de branche heeft ontvangen, geven inzicht in de strategieën van grote merken. Gerenommeerde evenementenbureaus als VOK DAMS Events & Live Marketing, vertellen over hun visie op agile eventmanagement. Het in Amsterdam gevestigde XSAGA Agency is één van de top-class evenementenbureaus in Nederland. Spreker Patrick Roubroeks zal uitleggen hoe experience marketing een positief effect heeft in de retailwereld door het Design Outlet Centre in Roermond als voorbeeld te nemen. Ook erg spannend: Kristin Wittmütz van het Communication Studies Institute zal met Jeroen Brüggemann van het in Dusseldorf gevestigde CoPiDUS Agency bespreken wat evenementenbureaus moeten doen om in de toekomst aantrekkelijk te zijn als werkgever in het’The Future Way of Working at an Agency’topic. En Maarten Schram, Managing Director van IDEA – Independent Dutch Event Association en oprichter van het LiveCom Alliance network zal in het onderwerp de Nederlandse evenementenbranche duiken. The Netherlands Pavilion is een initiatief van EventBranche.nl en het in Dusseldorf gevestigde Laureamedia Agency in samenwerking met de BOE.

Rondleidingen op de Vakbeurs

Om ervoor te zorgen dat de bezoekers het overzicht niet verliezen door het uitgebreide aanbod op de beurs, worden door de BOE in samenwerking met de uitgeverij memo-media, Rondleidingen die het aanbod van de exposanten laten zien, georganiseerd. Een branchedeskundige zal de bezoekers begeleiden naar de voor het onderwerp relevante exposanten. Er kan worden gekozen uit ‘Algemeen overzicht’, ‘Artiesten’, ‘Catering’, ‘Duurzaamheid’ en ‘Aanstormende jonge talenten’. De indeling naar thema maakt een snellere uitwisseling van informatie en een beter overzicht van de laatste trends mogelijk.

Basisinformatie over de beurs in één oogopslag

  • Naam: BOE INTERNATIONAL – Internationale Vakbeurs voor Experience Marketing; voor het eerst met het BrandEx Festival
  • Datum: 16 en 17 januari 2019,
  • BrandEx: 15 januari
  • Organisator: Messe Westfalenhalen Dortmund GmbH
  • Vindt plaats in de Hallen (incl. BrandEx Festival): 3B, 4, 5, 6, 7, 8 en Congrescentrum

 

Partner Associaties

  • FAMAB Kommunikationsverband e.V. (Organisatie voor technische ondersteuning)
  • ESG Einkaufs- und Servicegesellschaft mbH
  • VPLT – de vereniging voor media- en evenemententechnologie
  • bvvs – De federale vereniging voor veiligheid en beveiliging van evenementen
  • degefest – Duitse Vereniging voor Promotie en Ontwikkeling van Seminarie- en Congress Management
  • EVVC – De Europese vereniging van evenementencentra
  • LiveCom Alliance

Hoofdonderwerpen

Apparatuur, Architectuur, Locaties, Technologie, Catering, Acts, Services, Carrière

Bezoekers

Beursbezoekers uit branches zoals eventorganisatoren/ evenementenbureaus, hotels, catering, evenementinrichting, congrescentra, tentoonstellingscentra, verzekeringsmaatschappijen/ banken, toerisme, automobielindustrie, pharmacy, verenigingen/ organisaties, film/ radio/ TV

Programma

  • BrandEx Festival, Hal 3 B (alleen op 15 januari)
  • SAFETY & SECURITY FORUM, Hal 4
  • MICE FORUM, Hal 5
  • The Netherlands Pavilion, Hal 5
  • CULINARY STAGE en Street Food Congress Europe, Hal 6
  • TECHNOLOGY & SCENOGRAPHY FORUM, Hal 6
  • CAREER HUB, Hal 7
  • DIGITAL FORUM, Hal 7
  • ACTS ON STAGE, Hal 8

In het Congrescentrum

  • FORUM EVENT, 17 januari, aanvang 9:00

Netwerkevenement in de Avond

  • BOE Night in Hal 3B

Informatie over de Beurs op het web:

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!